Gå til innhold

Hva sier du til barna dine før de legger seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi synger Kjære Gud jeg har det godt, begge versene :)

Også ber vi Fader vår.

Og når jeg går ut av rommet, sier jeg alltid:

Natta gutten/jenta mi. Sove godt. Elsker deg masse og sees i morgen.

Det har blitt en rutine hos oss.

Ve leser og prater også på sengekNten. Ikke hver dag.... Men det sang, bønn og "regle" blir sagt hver eneste kveld :)

Anonymous poster hash: a9e04...0d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til mini er det 'so ro lillemann', god natt og sov godt, mamma elske deg.

Til de store barna er det god natt og sov godt. Elsker de like høyt som mini, men de blir lei hvis jeg sier det for ofte :P

Anonymous poster hash: 58e33...4fa

Skrevet

Vi leser en bok, synger kjære Gud, klem og suss, og så sier vi natta og love you. Dette er de to små på 6 og 4 år. De er litt preget av å ha storesøster på 14, så det skal være på engelsk. Eldste er det klem og si natta og love you.

Anonymous poster hash: f3412...90d

Skrevet

Hare kjære gud 2 vers? Hva er det andre?

Skrevet

Leser for de to største. Sier natta og at jeg er glad i de. 

Minsten synger jeg en rolig sang… Ofte Jeg har ei tulle med øyne blå...

Anonymous poster hash: 5ca65...672
Skrevet

Klatremus' vuggevise, godnatt og sov godt.

Anonymous poster hash: ce2ef...b7b

Skrevet

Ligger å snakker lenge om alt som har skjedd den dagen :) prater ofte så lenge at vi rekker ikke alltid å lese bok, men blåmann og trollemor er et must;) kyss og klem, så sier vi god natt og sov godt, drøm søtt, og takk for idag. Og så blir dette ofte gjentatt mange ganger, før jeg tilslutt klarer å gå ut:)

Skrevet

Synger "nattasang" fra Karsten og Petra men jeg masserer føttene. Bytter ut navnene med søskenene. Sier godtatt vennen, sove godt. Elske deg og sees i morgen.

Anonymous poster hash: d49b5...e87

Skrevet

Vi synger "Kjære Gud, jeg har det godt", så sier jeg "sov godt vennnen, mamma og pappa er veldig glad i deg"

Så sitter jeg ved siden av senga til han sovner :)

Anonymous poster hash: b0f3c...ef8
Skrevet

Leser en bok, synger en sang som for tiden er 10 indianere små

Så sier jeg natta pus/skatt, sov godt mamma elsker deg

Anonymous poster hash: cf514...caa

Skrevet

De er så store at de leser selv.

De får klem og nuss, også sier jeg natta guttene mine, elsker dere og sov godt. :-)

De blir heldigvis ikke for store til dette. Eldste er 13 år. :-)

Anonymous poster hash: 05a6a...483
Skrevet

Jeg sier" takk for en fin dag, kom inn til oss hvis du våkner, ses i morgen tidlig, sov godt og jeg elsker deg, virkelig elsker deg".

Skrevet

Jeg legger ham i sengen, så sier han kanskje at han fryser og da baller jeg teppet om ham og sier "mamma, skal pakke deg godt inn i teppet så kommer varmen snart".

Jeg stryker ham over hodet og kysser ham på kinnet, så sier jeg "Vet du at du er verdens fineste lille gutt? Mamma elsker deg over alt på denne jord, sov godt gutten min og drøm masse om biler! Mamma er så glad i deg". Så gir jeg ham en gooooood og lang klem. Kan ofte gjenta dette også, hehe. 

Av og til sier han at han er redd et monster (han er ikke egentlig det, bare sier det for å drøøøye ut tida før han legger seg). Da svarer jeg at det er ingen monster der, og han trenger uansett ikke være redd for pappa som er stor og sterk ligger rett ved siden av (vi har rom vegg i vegg) og passer godt på ham hele natta.

Av og til vil han klemme mer og holder rundt meg :) Noen ganger gir han meg slengkyss, da smelter jeg jo helt. 

Og noen dager i uka går vi i seng tidligere enn vanlig, da legger jeg meg sammen med ham i senga og så leser vi mange bøker sammen:) Og så synger vi noen sanger sammen. Det er nok den koseligste tida vi har sammen!

Av og til veksler vi noen ord om dagen som har vært, og om hva vi gleder oss til i morgen.

Joda, jeg "overdriver" nok når jeg legger ham, men det er mye pga min egen barndom. Mor og far har alltid bare slengt meg ned i senga, sagt god natt og slukket lyset, og så lå jeg der liten og alene, redd og ensom på rommet. Følte at ingen brydde seg.. Derfor er det utrolig viktig for meg å ordentlig få sagt til gutten min at han er elsket og at vi passer på ham.

Han er liten enda, men kommer til å fortsette med dette til han blir så stor at han ikke vil at jeg skal lese for ham mer. Men kommer alltid til å si "God natt, glad i deg, snakkes i morgen".

Anonymous poster hash: 326e5...ffd
Skrevet

Hare kjære gud 2 vers? Hva er det andre?

Jeg er søvnig, jeg er trett

Ren og pen og god og mett

Tøyet la jeg pent i fra meg

Vasket meg og gikk og la meg

Under stolen mine sko

Står i orden begge to

Kjære Gud jeg har det godt.

Takk for slt som jeg har fått.

Du er god Du holder av meg

Kjære Gud gå aldri fra meg

Pass på liten og på stor

Gud bevare far og mor

Og alle barn og dyr på jord ;)

Skrevet

Vi har kveldskosen før han legger seg, da prater vi ofte om dagen og hva som skal skje i morgen, og har det vært mye aktivitet så maserer jeg også bena hans for at han skal slippe verk. Så vi har selve kosen utenfor rommet, bare blitt slik. Når jeg legger han så vil han ikke lese bok og sier 'men mamma, vi har jo allerede lest bok i dag', så da er det kyss på pannen, brer over han og sier natta og jeg elsker deg. Så det går fort. Håper at når han blir litt eldre så vil han kanskje ha en sang eller en bok på sengekanten. Viss ikke håper jeg at nummer to blir å like slikt :-)

Anonymous poster hash: 7e311...07e
Skrevet

Synger en sang som de velger, gjerne alt fra so og ro lillemann til Bohemian rapshody av Queen. Sangene varierer fra kveld til kveld, men ofte går det i bæ bæ lille lam, pluss en vuggesang jeg har laget selv. Den må synges til mellomste hver kveld, fordi det var henne jeg laget den til. Sier "god natt, sove godt, mamma og pappa er glad i deg - og passer alltid på deg".

Anonymous poster hash: ea4a3...bac

Anonymous poster hash: ea4a3...bac

Skrevet

Oj! Dette var jo de reneste ritualer. Med ett virket våre leggerutiner en anelse knappe.

Vi legger Herr Sønn (8,5 mnd.), sier god natt og ferdig med det. Jeg tenker at jo mindre "fuzz og jazz" jo bedre: lettere for f.eks.besteforeldre/barnevakt å legge og forhåpentligvis gjøre soving i barnehagen så enkelt som mulig.

Følte meg litt utilstrekkelig nå, faktisk :o

Skrevet

I love you, with all my heart! Søv godt og drøm søtt mamma sin bæste vænn. Sees imårra tidlig <3 Ælsk deg. 

Anonymous poster hash: c0af7...24c
Skrevet

Barna holder en stein i hånden mens de tenker gjennom dagen og velger ut hva som har vært best den dagen og hvorfor, og takker for det beste i dag.

Så synger jeg Ole Lukkøye og sier "god natt og sov godt, kjempeglad i deg."

Skrevet

Vi roper på julenissen...

Anonymous poster hash: d7f7a...d84

Skrevet

Herr Sønn er 8 mnd, dere trenger ingen ritualer.

Skrevet

Til 3 åringen: Leser bok, synger 2-3 sanger. Alltid kjære Gud og som oftest vem kan segla. Snakker om det som har skjedd og skal skje dagen etterpå. Sier så sov godt, drøm søtt og glad i deg.

Baby 6 mnd: synger 2 sanger, stryker han på hodet eller hendene til han sovner. Sovner innen 5 min så og si hver kveld. Sier glad i deg når jeg legger han i senga.

Anonymous poster hash: d24ca...64c

Skrevet

Herr Sønn er 8 mnd, dere trenger ingen ritualer.

Takk!

Jeg er en særdeles lite ... eh ... rituell dame - jeg tror vi fortsetter med rutinen slik vi har så langt det er mulig ;)

Skrevet

Vi leser en bok. Sier tre fine ting som har vært den dagen (der jeg bare vektlegger ting hun har gjort som jeg setter pris på f.eks. at hun lot gjesten velge lek). Så er det en klem og en muss der jeg hvisker i øret hennes: godnatt min skatt, sov godt. Glad i deg. Så brer jeg teppet om henne og slukker lyset.

Anonymous poster hash: c3b89...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...