Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med matte? Potenser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vet om noen nettsider?? Jeg sitter bomfast!! :(

Anonymous poster hash: 9e564...4bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok være litt mer presis

Skrevet

Jeg holder på med potenser, som skrevet.

Har en oppgave der Grunntall og eksponent er tall, men har x med seg.

F.eks; 3x4 * 4x7.

Og en 8a2 *(2a2)3

25a2

Grr! :( blir gal :P

Skrevet

jeg kan prøve meg. Første blir 12x^11 4x3=12 også plusser man vel eksponenter som ganges. X^4×x^7 = x^(4+7)=x^11

Skrevet

Så x er gange?
Men hva er da a :P

Skrevet

Vet du hva det egentlig betyr med f.eks x^2? Det er jo utgangspunktet her. Hvis du skjønner det og generelt kan regne ligninger, så har du kommet et stykke. 

x^2*x^2 betyr jo egentlig x*x*x*x, dvs at du plusser sammen potensene for å finne svaret. Det første regnestykket ditt blir:

3x4 * 4x7 =3*x*x*x*x*4*x*x*x*x*x*x*x=12x7

Enklere blir det hvis du snur det om til 3*4*x4+7

Anonymous poster hash: 4cfb2...4d4
Skrevet

8a^2×(2a^2)^3 = 8a^2×(2^2*a^(2*3))= 8a^2×(4a^6)= 8×6×a^(2+6)= 48a^8

2^5a^2=32a^2

Skrevet

^ betyr opphøyd i.skriver fra telefonen. X kan være ukjent x men også gangetegn. Beklager at det ble litt surr for deg.

Prøv YouTube det er nok lettere:)

Skrevet

8a^2×(2a^2)^3 = 8a^2×(2^2*a^(2*3))= 8a^2×(4a^6)= 8×6×a^(2+6)= 48a^8

2^5a^2=32a^2

48a^8/32a^2= 1.5a^6 fordi 48/32=1.5 og eksponenter som deles skal trekkes ifra a^8/a^2= a^(8-2)= a^6 :)

Skrevet

Har prøvd i flere dager, men det blir for rotete, så skjønner det altså ikke. Lettere med lik grunntall istedenfor ulik, men blir vanskelig når det skal kompliseres så... :P

Så må nok bare kaste inn håndkle, og skrive feil utregning. :( Kjedelig det også... :P

Skrevet

Men takker så mye for hjelp! :) Er nok bare jeg som er dum...

Skrevet

Du skriver at grunntall og potens er tall, men har med x og det er ikke riktig i de stykkene du har skrevet (hvis jeg husker begrepene riktig, er mange år siden jeg har hatt matte). Grunntallet i det første stykket er x og potensen er et tall. Jeg skjønner at det er nettopp det jeg skal si nå du forsøker å gjøre, men du må skjønne hva regnestykket betyr før du skal begynne å regne det. Jeg forsøkte å forklare det lengre opp, men det er ikke så lett, verken å forklare eller skjønne. 

Jeg vet ikke helt hva du skjønner og hva du ikke skjønner av regnestykket, men vet du hva 3x betyr? Det hjelper litt. 3x er det samme som 3*x, dvs x+x+x

Det neste er å skjønne hva xbetyr. Det betyr x ganget med seg selv 4 ganger, dvs x*x*x*x.

I det første regnestykket er det bare x som er i potens, dvs at du har 3*x*x*x*x. Skulle både tallet og x vært opphøyd i 4, så ville det stått (3x)4.

Regnestykket blir da som jeg forklarte i det forrige innlegget mitt. Skal se om jeg skjønner det andre regnestykket også.

Skrevet

Gir opp, det er for sent for meg å klare å forklare det andre regnestykket, men jeg ville begynt med å regne det over streken, for så å se hele regnestykket sammen etterpå.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hvis man har:

Et jernatom har diameteren 2,0 * 10 -10m og massen er 9,3 * 10-26 kg .
En binders innholder 0,50g jern. Skriv alle svar på Standardform:

a) Gjør om 0,50g til kg.
= 0,50g = 0,00050 kg = 5,0 * 10 - 4 kg.
B) Hvor mange jernatomer er det i bindersen?
= ????!???
c) Hvor lang blir rekka dersom vi legger alle jernatomene i en binders etter hverandre?
= !?!?!?

Hjelp? icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif

Skrevet

Hva med å søke opp noen videoer på youtube sidene forklaringene her tydeligvis ikke hjelper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...