Gå til innhold

Trenger hjelp til mating av baby!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 6 mnd (4 mnd egentlig, født for tidlig). Siden hun var 3 mnd har hun kun fått mme. Den siste måneden har vi begynt med smaksprøver, og har nå noen pureer hun liker.

Men hvor går jeg herfra?? Hvor mye øker jeg når? Når kan hun spise et helt måltid i stedet for mme? Og hvor mange måltider om dagen? Og når på dagen?

Er veldig takknemlig for råd her. Helsesøster er lite behjelpelig, hun sier bare at det er mange måter å gjøre ting på..

Anonymous poster hash: 72c2d...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her startet jeg med grøt til kvelds da de har vært 4 mnd. Så litt smaksprøver frem til 6 mnd alder. Har da startet med grøt til frokost, fruktpure til lunsj, middag i form av most potet/ gulrot med melk og smør eller middagsglass. Så grøt igjen til kvelds.

Prøv deg frem og øk antall måltider etterhvert. Ikke gi deg om det er noe babyen ikke liker. Noen matvarer må barn smake opptil 14 ganger før de liker det!

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 29cc5...83c

Skrevet

Her startet jeg med grøt til kvelds da de har vært 4 mnd. Så litt smaksprøver frem til 6 mnd alder. Har da startet med grøt til frokost, fruktpure til lunsj, middag i form av most potet/ gulrot med melk og smør eller middagsglass. Så grøt igjen til kvelds.

Prøv deg frem og øk antall måltider etterhvert. Ikke gi deg om det er noe babyen ikke liker. Noen matvarer må barn smake opptil 14 ganger før de liker det!

Lykke til:) Anonymous poster hash: 29cc5...83c

Tusen takk for tips! Har du da ammet/gitt mme ved siden av de måltidene du nevner? Og hva med vann?

Skrevet

Bare hyggelig:)!Delammer så pupper mellom måltid og gir mme til måltidene. Men gir oftest vann til kveldsgrøten.

Anonymous poster hash: 29cc5...83c

Skrevet

Jeg har rett og slett fulgt magefølelsen :) Før jeg fikk barn selv tenkte jeg:" Hvordan i alle dager vet man når man skal begynne med mat..hvor mye... "osv osv, men det kom naturlig når jeg begynte å følge magefølelsen :) 

Begynn med å innføre grøt.. etterhvert middag.. Og, om ett par mnd kan du feks ha en dag som ser sånn ut:

07-Melk

10- Grøt (etterhvert Brødskiver og melk)

13-Middag

17-Grøt

18-Melk

Med litt vann og frukt innimellom. Du finner fort ut hva som fungerer med din baby :)

Anonymous poster hash: f62d2...175
Skrevet

Du får mange gode tips her. Men noe jeg ønsker å si til mange, frukt er ikke et måltid. Man trenger proteiner i hvert måltid for å bli mett, så frukt og mme.

Det er som om du selv skulle spise frokost, 3 timer senere et eple og så må du vente enda 3 timer til neste måltid.

Jeg ga henne små måltider og fylte på med mm. Når hun ikke ville ha små mye mm etterpå skjønte jeg at måltidet var stort nok. Gir henne fortsatt mat hver 3 time og om hun blir sulten før det over et par dager så må jeg øke mengden mat.

Skrevet

Lot det bare gå gradvis av seg selv jeg og hun spiste mer og mer mat og hadde mindre og mindre behov for melk som hun fikk på slutten av måltidene. Min begynte med fast føde 6mnd gammel som smaksporsjoner og det tok over en måned før det kunne kalles et ordentlig måltid.

Skrevet

Jeg gav mm etter hvert måltid/ frukt så baby garantert var mett. Etterhvert kom frukt som dessert etter middag.

Skrevet

Tusen hjertelig takk alle sammen (og et ekstra takk til dere med detaljerte dagsplaner), dette hjelper meg veldig! Er så redd for å gjøre feil, og det er jo en jungel av informasjon i alle mulige sprikende retninger der ute..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...