Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #1 Skrevet 15. mars 2014 Barna mine er såpass små at jeg ikke er helt stø på vanlig naboetikette ennå, derfor spør jeg her. Vi har noen veldig hyggelige naboer, med jevnaldrende barn. Barna leker veldig fint sammen, og elsker å være på besøk hos hverandre. Vi har hatt besøk av deres barn flere ganger, og det er bare gøy. Noen ganger alene, og noen ganger med foreldrene. Som regel kommer foreldrene etter en stund og henter barna. Noen ganger har vi møtt dem utenfor, og barna blir invitert med inn, og da har vi voksne også blitt med inn. I det siste har barna mine hatt lyst til å gå på besøk dit, og snakker mye om det, men jeg er redd for å trenge oss på og invitere oss selv inn til andre. Hva synes dere om dette? Er det frekt eller helt ok å ringe på og høre om barna får komme på besøk? Vanligvis når barna ringer på har vi passet på å be barna inn til oss istedet, nettopp for å unngå å trenge oss på. En annen ting er at barna nå ofte har lyst til å være der alene, og jeg er usikker på om jeg bare bør la dem være der til de selv føler det er nok eller de gir beskjed om at det ikke passer lengre, eller om jeg bør vente en stund og så hente dem? Hvor lenge bør man i såfall vente? Hva er vanlig? Jeg er over gjennomsnittet nervøs for å være til bry for andre, så dette høres kanskje ut som en idiotisk problemstilling for mange, men kom gjerne med tanker dere som vil. Anonymous poster hash: 4fd0d...46c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Syns du skal ta en prat med naboen om det neste gang det faller naturlig. Er de så små krever de jo hjelp til en del, så foreldrene må jo være klar for det. Viktig å bytte på det. Hadde selv slike nære gode naboer når barna var små og de gikkut og inn hos hverandre. En flott tid og veldig koselig:-) Anonymous poster hash: de5a5...8be
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #4 Skrevet 15. mars 2014 Syns du skal ta en prat med naboen om det neste gang det faller naturlig. Er de så små krever de jo hjelp til en del, så foreldrene må jo være klar for det. Viktig å bytte på det. Hadde selv slike nære gode naboer når barna var små og de gikkut og inn hos hverandre. En flott tid og veldig koselig:-) Anonymous poster hash: de5a5...8be De er ikke SÅ små altså, de er 4 og 5 år. Og til Bikkjebisk: Det er ikke sånn superofte, men en gang innimellom. Jeg synes bare det er koselig å ha dem på besøk, og kan gjerne ha litt "åpent hus", jeg er bare redd folk ikke tenker det samme som meg. Men kan være greit å ta en prat om det ja. De sier forsåvidt ganske ofte at de bare må komme på besøk. Jeg er som sagt bare litt ekstra redd for å være til bry. HI. Anonymous poster hash: 4fd0d...46c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 Jeg pleier å sende en melding og høre om barna deres vil komme til meg, men om barna våre maser om å gå på besøk kan jeg sende en melding å spørre om barna deres har lyst til å leke men ikke si noe om hvor for å avvente hva de foreslår. I dag lekte nabojenta ute i hagen sin og mine barn så henne (4 år), da sa jeg at de kunne gå bort og spørre om det passet å leke. Da gikk jeg ikke med bort. Ventet 5-10 min før jeg sendte en melding til mammaen og sa at hun barne kunne sende mine hjem igjen om det ikke passet men at de så de var ute og gjerne ville bort å leke litt. Når barna mine er på besøk hos naboene venter jeg ofte en times tid før jeg sender en melding og hører hvordan det går, og når det passer at jeg henter dem. Da får jeg som regel et klokkeslett tilbake. Vi foreldre i nabolaget her sender en del meldinger når jeg tenker etter, men det er jo en helt grei måte å kommunisere på.. Anonymous poster hash: cf865...6a7
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #6 Skrevet 15. mars 2014 Syns du skal ta en prat med naboen om det neste gang det faller naturlig. Er de så små krever de jo hjelp til en del, så foreldrene må jo være klar for det. Viktig å bytte på det. Hadde selv slike nære gode naboer når barna var små og de gikkut og inn hos hverandre. En flott tid og veldig koselig:-) Anonymous poster hash: de5a5...8be De er ikke SÅ små altså, de er 4 og 5 år. Og til Bikkjebisk: Det er ikke sånn superofte, men en gang innimellom. Jeg synes bare det er koselig å ha dem på besøk, og kan gjerne ha litt "åpent hus", jeg er bare redd folk ikke tenker det samme som meg. Men kan være greit å ta en prat om det ja. De sier forsåvidt ganske ofte at de bare må komme på besøk. Jeg er som sagt bare litt ekstra redd for å være til bry. HI. Anonymous poster hash: 4fd0d...46c Da er det på tide å begynne besøke uten foreldrene med syns jeg. Er bare å få barna til å gå bort og ringe på egentlig å spørre. Eller første gangen kan du jo sende melding om det passer at Kari kommer å leker med Anne? Det er greit en ikke skal være til bry men du kan jo ikke hindre barna dine i å utvikle seg og leke med andre. Anonymous poster hash: de5a5...8be
Skylander Skrevet 15. mars 2014 #7 Skrevet 15. mars 2014 Her sender vi bare barna ut, så får de gå på besøk til hverandre
Iiiiik Skrevet 15. mars 2014 #8 Skrevet 15. mars 2014 Jeg har snakket med våre naboer om at jeg synes det er fint hvis barna kan organisere venner og leking selv og at jeg foretrekker at de lærer seg å ringe på og spørre om de skal leke. Avtalen er at foreldrene sier nei hvis det ikke passer. Her fungerer det supert! Mye barn her og barna våre er mye rundt omkring.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2014 #9 Skrevet 15. mars 2014 Tusen takk for svar, alle sammen! Ser ut til at jeg må senke skuldrene litt og ikke uroe meg så fælt om å være til bry. HI. Anonymous poster hash: 4fd0d...46c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå