Gå til innhold

Møringer på facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager skriver "alle" møringer på dialekt ?

Har en del av de på fb, uten at de er i samme aldersgruppe eller kjenner hverandre.

Og deres venner igjen svarer på samme viset.

"Ei hekje sitt ditta" f ex.

De er fra områdene rundt Ålesund, Godøy etc.

Anonymous poster hash: ce487...781

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trøndere er sånn vi også, kan ikke noe for det, så fra meg på vegne av Trøndelag: beklager, men sånn er vi

Skrevet

Hehe. Har noen trøndere på vennelisten også, men de skriver normalt.

Skrevet

Hehe. Har noen trøndere på vennelisten også, men de skriver normalt.

Unntaket som bekrefter regelen 😉
Skrevet

De trønderene jeg har på min facebook skriver ikke dialekt.

Av sunnmøringene er det både og.

Jeg erfarer at det er tenåringene og de i tidlig 20 årene slm skriver på dialekt.

Anonymous poster hash: c2208...047

Skrevet

De fleste på facebook skriver på dialekt, uansett hvor de kommer fra. Men jeg ser at de som har høyere utdanning sjeldnere skriver på dialekt enn de med lavere utdanning. Selv om jeg ser noen unntak ;)

Anonymous poster hash: 35a1c...5a7
Skrevet

Jeg skriver alltid på dialekt - jeg er trønder. Jeg har høy utdannelse (8 år på universitetet), så jeg er tydeligvis unntaket som bekrefter regelen ;) Alle mine venner på facebook skriver stort sett på dialekt. Hvis jeg skriver i en tråd, i en gruppe, skriver jeg som regel bokmål.

Anonymous poster hash: 746e1...4f0

Skrevet

Ja det er fryktelig! Hvorfor skriver dere på dialekt? Dere måtte vel skrive på enten bokmål eller nynorsk gjennom hele skolegangen?

Anonymous poster hash: 47c88...305

Skrevet

Går kjappere å skrive på trøndersk. Vi kutter jo alle ordene:p

Anonymous poster hash: 5a1fa...879

Skrevet

Enig :) Mye raskere å skrive trøndersk, men skriver aldri dialekt når det gjelder formelle ting....

Skrevet

Enig :) Mye raskere å skrive trøndersk, men skriver aldri dialekt når det gjelder formelle ting....

Gjelder meg også.

Anonymous poster hash: 5a1fa...879

Skrevet

Synes det er sååå tungt å lese.. Foruminnlegg på dialekt må jeg bare hoppe over :)

Anonymous poster hash: 47c88...305

Skrevet

Ej he høg utdanning, men skrive på dialekt likevel :). Men behersker bokmål og nynorsk godt, bare så det e sag :).

Anonymous poster hash: cf1d1...ffa

Skrevet

Rogalendinger gjør og det. Isje, kim, hun osv grusomt å lese

Anonymous poster hash: 81afa...110

Skrevet

Rogalendinger gjør og det. Isje, kim, hun osv grusomt å lese

Him ikke hun 😄

Skrevet

Ej e ganske habil både på bokmål og nynorsk, men på sms og face (muntli kommunikasjon i skriftform) bli det ofte dialekt. Sånn jer dei fleste ej kjenne.

Men det blir mindre og mindre der også, har ein del på vennelista mi som såvidt kan seg med norsk, og då blir dialekt unødig vanskelig å tyde. Blir til at eg skriv nynorsk. Kanskje eg har blitt vaksen ;)

Skrevet

Ej e ganske habil både på bokmål og nynorsk, men på sms og face (muntli kommunikasjon i skriftform) bli det ofte dialekt. Sånn jer dei fleste ej kjenne.

Men det blir mindre og mindre der også, har ein del på vennelista mi som såvidt kan seg med norsk, og då blir dialekt unødig vanskelig å tyde. Blir til at eg skriv nynorsk. Kanskje eg har blitt vaksen ;)

Er utrolig slitsomt å lese det du skriver

Skrevet

Er utrolig slitsomt å lese det du skriver

Siste avsnitt er heilt ordinært nynorsk, til og med fritt for sideformer, skrivefeil og grammatiske feil. Om det er slitsomt er det vel meir ditt problem enn mitt.

Dialektskrivinga mi slepp du unna om vi ikkje er venner på face, og for det meste då også.

Skrevet

Min erfaring er at det er trøndere som er verstingene når det gjelder å skrive på dialekt.

Jeg er med på forskjellige grupper på fb, og selv om jeg skjønner de fleste dialekter svært godt når de blir snakket, må jeg innrømme at jeg hopper over de kommentarene og innleggene som skives på dialekt. Om de ikke gidder å gjøre en innsats for at det skal være forståelig gidder ikke jeg prøve skjønne hva de mener :P

Skrevet

Om jeg skriver eller svarer i et innlegg i en gruppe så skriver jeg bokmål.

Men når det gjelder egne statusoppdateringer og kommentarer til venner så skriver jeg dialekt.

Dette er da helt vanlig? De aller aller fleste på vennelista mi skriver på dialekt. Noen få unntak, men det har overhodet ingenting med utdannelse å gjøre..

Er mye som får en mye større svung over seg med dialekt. Nytter ikke å være forbannet på bokmål, da er det kun nordnorske gloser som gjelder :P

Anonymous poster hash: 5dc24...b9b

Skrevet

Om jeg skriver eller svarer i et innlegg i en gruppe så skriver jeg bokmål.

Men når det gjelder egne statusoppdateringer og kommentarer til venner så skriver jeg dialekt.

Dette er da helt vanlig? De aller aller fleste på vennelista mi skriver på dialekt. Noen få unntak, men det har overhodet ingenting med utdannelse å gjøre..

Er mye som får en mye større svung over seg med dialekt. Nytter ikke å være forbannet på bokmål, da er det kun nordnorske gloser som gjelder :P

Anonymous poster hash: 5dc24...b9b

Det er ikke vanlig blandt mine venner, nei, men så er jeg bare en søring og det blir lite schwung over dialekten uansett ;)

Skrevet

Eg har aldri forstått ka som e problemet med å lese dialekt, enkelte folk berre gjer seg vrange når det kjem t stykke.

Når det er sagt, på forum og i tråder folk lager på face skriver jeg bokmål. På min egen vegg skriver jeg det som passer meg.

Skrevet

Har heldigvis svært få sunnmøringer på fb-listen min ;)  Hilsen romsdaling - men i skriv ikkje dialekt forde ;)

Anonymous poster hash: 16642...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...