Gå til innhold

Noen som valgte å ikke ha barnevogn? (continuum concept)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her som har valgt å ikke ha barnvogn og heller bruke bæresele og slynge isteden for ? 

Jeg har planer om å ikke ha vogn og bare bære ungen hele tiden i slynge.

Så jeg lurer på hvordan deres erfaring med det har vært, og om du har hørt om The continuum concept ? og derfor du valgte det osv ? 

Ønsker å vite så mye som mulig av deres erfaring ang. Det :) 

Anonymous poster hash: a1ab3...52e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hahaha, leste om koseptet nettopp på wiki, og vi hadde det eksakt slik de første tre mnd. Baby var konstant oppå en av oss 24/7, og ammet hver 2. til 3 time. På sykehuset får du baby oppå brystet med en gang.

Men hadde vogn! hadde ikke greid meg uten. Ungen skreik litt mellom uke 8-12 og da var det fantastisk å kunne trille litt på brostein og bli avlastet litt på bæring. Fikk vondt i rygg av at baby sov oppå meg om natten og av at jeg gikk og bar på henne hele dagen i sele.

Anonymous poster hash: e5144...983
Skrevet

hahaha, leste om koseptet nettopp på wiki, og vi hadde det eksakt slik de første tre mnd. Baby var konstant oppå en av oss 24/7, og ammet hver 2. til 3 time. På sykehuset får du baby oppå brystet med en gang.

Men hadde vogn! hadde ikke greid meg uten. Ungen skreik litt mellom uke 8-12 og da var det fantastisk å kunne trille litt på brostein og bli avlastet litt på bæring. Fikk vondt i rygg av at baby sov oppå meg om natten og av at jeg gikk og bar på henne hele dagen i sele.

Så kult :P 

Jeg har veldig lyst til at vi skal få til å bære babyen i 6mnd. Og at vi heller invisterer i flere forskjellige bære slynger og seler, og bytter på de som passer best osv.. 

Men, har sagt til samboer at det kanskje kan være kjekt og se på vogner just in case. Men, kjøper vi en vogn og har så tror jeg det blir lettere og bruke den også. 

Så har ikke helt lyst til å ha den muligheten tilgjengelig. Jeg synes continuum concept virker så logisk og naturlig! Og lett om man finner de beste selene. 

Samsov dere i 3mnd å eller ble det lengere ? :) 

Skrevet

Vi hadde vogn, men frøkna var urolig og likte slett ikke å ligge i vogn, så det ble mye bæring på oss!

Skrevet

Jeg hadde vogn, men den ble nesten ikke brukt etter jeg oppdaget bæreseler.

Anonymous poster hash: 35d53...72b

Skrevet

Fikk tvillinger, så det var ganske så uaktuelt.

Anonymous poster hash: 79523...b2d

Skrevet

Har aldri hørt om det før.

Men det første som slår meg er at du får jo en skikkelig jobb med å venne ungen til vogn når den blir større da. Veldig praktisk med vogn-unge i bhg blant annet. Og når man har eldre søsken å ta hensyn til. Tenk så slitsomt å skulle dusje hvis ungen kun godtar å være oppå deg? Skal du bæsje med ungen på magen? Middagslaging?

Sikkert ett koselig opplegg, men noe alenetid hadde jeg iallfall likt å ha selv om jeg har spedbarn i hus:)

Anonymous poster hash: dc9ad...a9b

Skrevet

Jeg har hatt barn som har kun sovet på oss osv. Men er også glad i å gå lang tur. Skal jeg ideelt bære ungen en mil for dag? Bor 3 km unna butikken. Hvis jeg skal handle skal jeg bære ungen og posene..?

Skeptisk ;-)

Anonymous poster hash: 251f4...f82

Skrevet

Hadde jeg aldri orket. Vi har siden hun var bare noen uker gammel vært ute 4-5 timer hver dag. (Mye fordi hun sover best i vognen)

Uansett, jeg hadde blitt gal om jeg skulle hatt henne i sele / slynge hele tiden. Det hadde ikke blitt gåturer på en mil om dagen da altså.

Det er heller ikke alle babyer som liker å bli båret rundt. Vi prøvde flere ting, som slynge og ergobaby når hun var nyfødt, og hun hatet det som pesten.

Det ble først ok for henne når hun var 4-5 mnd...

Skrevet

Min svigerinne og bror fulgte dette opplegget, funka fint i starten men, de fikk jo aldri inn rutiner på barnet og barnet ble aldri komfortabel i vogna etterhvert. Resultat han sov dårlig i bhg, han nekter å sove alene (snart 4 år) vanskelig med barn Nr 2...

Anonymous poster hash: fd7a2...4db

Skrevet

Det er det som er litt av poenget med at man continuum concept at man skal være veldig aktiv. At man har begge armene fri. Og ja man skal lage mat med de, dusje med de gå på tur med de osv.. 

Jeg har Hund og tenker det må være kjekt å ha begge armene fri, bære ungen, og gå tur med hunden. 

At barn ikke liker slynger fra starten er litt rart, for de trives jo best med mor/far og å ha det trangt og høre hjertelyd og krops varme. 

Men, det er klart at om de har blitt vandt med å ligge i vogn og seng heeelt fra starten av så blir det kanskje litt vanskelig og putte de slynge etterpå. 

Nå vet jeg ikke egentlig hvordan det er og hvordan det blir siden dette er første barnet. Men, jeg er VELDIG spent og har bestemt meg for å prøve! 

skjer det seg så får vi bare kjøpe en vogn :)

Skrevet

Vet ikke hva dette konseptet går ut på, men vil si at bæresjal eller sele er ypperlig til sitt bruk, mens vogn er greit til sitt bruk. Hadde ikke greid meg uten vogn nei. Mannen min foreslo at vi kun skulle ha sele nå med siste,men det fikk veto fra min side.

Hilsen 4- barnsmor :)

Skrevet

Min svigerinne og bror fulgte dette opplegget, funka fint i starten men, de fikk jo aldri inn rutiner på barnet og barnet ble aldri komfortabel i vogna etterhvert. Resultat han sov dårlig i bhg, han nekter å sove alene (snart 4 år) vanskelig med barn Nr 2...

Anonymous poster hash: fd7a2...4db

Kult :) hvor lenge varte starten? poenget er jo også at barne skal finne sin egen rutine. Men, når fikk de inn en vogn til barnet? 

Jeg skal forresten ikke ha mine barn i bhg før de er 2-3år. 

Skrevet

Jeg har hatt barn som har kun sovet på oss osv. Men er også glad i å gå lang tur. Skal jeg ideelt bære ungen en mil for dag? Bor 3 km unna butikken. Hvis jeg skal handle skal jeg bære ungen og posene..?

Skeptisk ;-)

Anonymous poster hash: 251f4...f82

Ungen sitter jo på deg i bæresele/slynge. Så da har du jo to fri armer da.. 

Skrevet

Jeg har veldig lyst til at vi skal få til å bære babyen i 6mnd. Og at vi heller invisterer i flere forskjellige bære slynger og seler, og bytter på de som passer best osv.. 

Men, har sagt til samboer at det kanskje kan være kjekt og se på vogner just in case. Men, kjøper vi en vogn og har så tror jeg det blir lettere og bruke den også. 

Så har ikke helt lyst til å ha den muligheten tilgjengelig. Jeg synes continuum concept virker så logisk og naturlig! Og lett om man finner de beste selene. 

Vi samsov i 4 mnd, etter dette ville hun plutselig ikke ligge mellom oss lengre (!) men i sin egen seng...Jeg tror jeg ville kjøpt en vogn...i tilfellerottefelle du ikke orker å bære så mye. Tenk om du må ta keisersnitt f.eks? Og så ville jeg kjøpt et bæresjal f.eks risslynge? Det er en her på forumet som heter kengumamma som er selvutnevnt bæretøyekspert, du kan evt sende henne en PM angående bæretøy :)  

Nå er vår snuppe 5 mnd og vogna er gull verd altså, vi triller på 2 timers tur HVER dag og hun er ofte våken og får ligge å se rundt seg. Hun elsker det og sover virkelig godt, mye bedre enn i senga si ;)

Lykke til og grattis med graviditet!

Skrevet

Vet ikke hva dette konseptet går ut på, men vil si at bæresjal eller sele er ypperlig til sitt bruk, mens vogn er greit til sitt bruk. Hadde ikke greid meg uten vogn nei. Mannen min foreslo at vi kun skulle ha sele nå med siste,men det fikk veto fra min side.

Hilsen 4- barnsmor :)

Ja, men da funket det såppas bra at dere(han) vurderte det hvertfall da :) hehe 

Skrevet

Vi samsov i 4 mnd, etter dette ville hun plutselig ikke ligge mellom oss lengre (!) men i sin egen seng...Jeg tror jeg ville kjøpt en vogn...i tilfellerottefelle du ikke orker å bære så mye. Tenk om du må ta keisersnitt f.eks? Og så ville jeg kjøpt et bæresjal f.eks risslynge? Det er en her på forumet som heter kengumamma som er selvutnevnt bæretøyekspert, du kan evt sende henne en PM angående bæretøy :)

Nå er vår snuppe 5 mnd og vogna er gull verd altså, vi triller på 2 timers tur HVER dag og hun er ofte våken og får ligge å se rundt seg. Hun elsker det og sover virkelig godt, mye bedre enn i senga si ;)

Lykke til og grattis med graviditet!

Ja, vi tenker og se på vogn og bestemme oss for en tilfelle noe skjer seg. Så kan vi bare dra å kjøpe den. Men, om det blir litt vanskelig i starten så er det så lett å gi opp tenker jeg. Så derfor ønsker jeg ikke å ha noe vogn tilgjengelig i starten :P 

Takk for tipset! :) 

Gjest Turid87
Skrevet

Min ville kun sove oppå meg de første ukene og deretter kun inntil meg. Hun kunne bare ligge alene i maks 1 min og krevde min fulle oppmerksomhet hele døgnet. Ammet hele tiden, døgnet rundt, første 3 mnd. Vogna ble ikke brukt før hun var 3 mnd, vi prøvde å legge henne oppi men hun illskrek etter få sekunder og sovnet aldri. Ved 3 mnd var hun klar for bittelitt mer selvstendighet og jeg fikk litt fritid på trilletur mens hun sov. I det sekundet hun våknet ville hun tilbake i armene igjen.

Vi var bortreist en uke da hun var 6 mnd og da ville hun kun sove i bæreselen, fordi det var nok tryggest. Det ble litt tungt å gå rundt med henne hele hvilen, og jeg kunne ikke sette meg ned, for da våknet hun. Det endte med at vi tok noen av daghvilene på senga sammen. Ammet i søvn.

Vi samsover og ammer store deler av natta enda, og jeg trives godt med å ha henne tett inntil meg.

Vogna er gull verdt nå som hun er eldre. Jeg setter skikkelig pris på alenetiden når hun sover, og hun ligger godt ute.

Tanken er god, og alle babyer er forskjellige. Ta det som det kommer!

Skrevet

Aner ikke hva det går ut på men både samsover, bærer og triller. Klarer ikke bære hele tiden pga ryggen. Prøvd det meste men ingenting fungerer i lengden. Så vogn må til.

Anonymous poster hash: d0cbb...5fe

Skrevet

Tror det er viktig og erfare hvordan det er å ha spedbarn / baby først jeg . Å ikke ha vogn kan bli slitsomt , det ingen av mine 3 barn har villet være i bæresele. Selv om de ville ligge oppå meg mye av de første Mnd. Jeg ville hatt en vogn stående just om case. Det er greit at de blir vandt til vogn også selvom bæring er topp for noen.

Skrevet

Vi har tre barn, og ei vogn som ser nesyen ny ut:)

Aldri lest om konseptet, men vi har båret barna mye i sjal og sele, utendørs og inne. Samsovet det første året, så gradvis innført egen seng. ammet lenge...

Ante som sagt ikke at dette var en "teori", men det har vært naturlig og riktig for oss!

Anonymous poster hash: 968e7...da7

Skrevet

Vår lille ville kun sove på meg/ved siden av meg den første mnd, når jeg la han ned våknet han med en gang. Etter den første mnd forandret han seg pluttselig, å nå trenger han å ligge helt alene. Sovner ikke lengre ved pupp og blir rasende når vi bærer han. Han er helt avhengig av å ligge alene for å sove. Vi samsov frem til ca 2,5 mnd, da våknet han ca hver 2. time hver natt, første natten i egen seng sov han 6 timer i strekk!

Så tror denne teorien kommer helt ann på babyen din, og hva babyen din vil! :)

Hadde også mange tanker om hva jeg ville gjøre når jeg ble mor, og tenkte ofte at folk var late etc. Men den tankegangen endrer seg fort når babyen melder sin ankomst!

Anonymous poster hash: 1e97f...2f9
Skrevet

Babyer er forskjellige. Min eldste har alltid vært veldig kosete av seg i våken tilstand, men når han skal sove vil han ha fred og være for seg selv. Han var slik helt fra fødselen. Sovnet aldri oppå oss og byssing og bæring fungerte ikke i det hele tatt. La vi han derimot i vogn eller vugge sovnet han med en gang.

De andre to var annerledes og bare bæring hadde kanskje fungert. Men, mine barn er alle over 6 kg ved seks uker og 8 kg ved 3 mnd så jeg hadde rett og slett uke orket å bære rundt på de hele tiden.

Samsov med yngste i 4 mnd forresten.

Anonymous poster hash: 1e222...6f6

Skrevet

Min på 5 mnd sover på dagtid kun i vogna. Hadde vi ikke hatt vogna så kanskje han hadde sovet en annen plass isteden, men mest sannsynlig da i armene mine. Jeg syns at det er kjekt å kunne legge han i vogna og sette vogna ute. Da får han frisk luft og jeg får gjort mye mer enn når jeg har han i bæresjalet, jo man har armene fri men ikke helt føler jeg, føler meg ikke like fri og får ikke gjort det samme som uten sjalet. Dessuten så sover han maks 10 min i bæresjalet, ute kan han sove fra 30 min til 3 timer. Også er det godt å gå lange turer med vogna, hår gått tur en gang med bæresjalet (kjøpte bæresele i går så ikke prøvd) og det var tungt i lengden syns jeg. Og han sovnet ikke, så ble overtrøtt.

Anonymous poster hash: fd116...13a
Skrevet

Hehe, venter du første barnet? Det høres skikkelig upraktisk ut å ikke ha vogn. Når ungen blir 3-4 mnd kan det fort bli en utfordring å få barnet til å sove, og da er det gull verdt å trille barnet i vogn. Og det blir fort tungt å bære ungen etterhvert som den blir tyngre. Mi jente er f.eks 7 mnd og 9,5 kg. Får vondt i skuldre og rygg av mye bæring. 

Anonymous poster hash: b2060...141

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...