Gå til innhold

Tips mot neseblod..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 5 år som blør ofte neseblod og lurer på hva dere gjør når dere/barna deres blør neseblod? Han står en stund over toalettet og lar det renne ut en del. Så tar vi litt papir og holder foran nesa men så fort vi tar det bort så bare renner blodet igjen..

Anonymous poster hash: f5b41...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med lege og få utelukket alvorlig sykdom.

Anonymous poster hash: 6eed1...f30

Skrevet

Holder for nesa med papir til blodet stopper, hodet vendt nedover eller rett frem. Tar nok en fem minutter eller litt mer. Gutten her blør også relativt ofte neseblod.

Anonymous poster hash: e6a44...6c9
Skrevet

Har en sønn på 5 år som blør ofte neseblod og lurer på hva dere gjør når dere/barna deres blør neseblod? Han står en stund over toalettet og lar det renne ut en del. Så tar vi litt papir og holder foran nesa men så fort vi tar det bort så bare renner blodet igjen..

Anonymous poster hash: f5b41...2fc

Tips for å unngå å blø neseblod: kutt drastisk ned på saltet i maten ( hjemmelaget brød uten salt, lage middag uten å tilsette salt, unngå ferdigretter, chips og annen salt mat) -Her i familien har vi unngått problemet ved å gjøre dette.

Anonymous poster hash: 2fb5c...5bf

Skrevet

Mannen min blør lett i nesa, og det har to av våre fire barn arvet. Det er veldig stor forskjell på hvor lett man blør i nesa, jeg har f.eks aldri blødd neseblod i hele mitt liv...

Lite søvn og perioder med mye stress forverrer problemet, mannen min blødde f.eks alltid i nesa den uka han jobbet natt i den perioden han jobbet tre skift (en uke dag, en uke kveld og en uke natt). Da han sluttet med å jobbe natt, som var en stor belastning på kroppen hans siden han ikke klarte sove nok på dagen ble det plutselig mye lengre perioder mellom hver gang han blør i nesa.

En ting som hjelper når man først blør er kaldt vann. Tar du en kald klut på neseryggen og/eller håndleddet under rennende kaldt vann trekker blodårene i kroppen seg sammen, også i nesa, og det forkorter perioden du blør.

Anonymous poster hash: 81090...43e
Skrevet

Du kan prøve å kjøle ned nasen, blodet stopper som regel fortere da. Legfe en iskald klut over nasen. Min eldste brant i nasen når han var 10 år, np er han 12.5 og har ikke blødd i nasen etter han gjorde det.

Skrevet

Datteren min blør og mye neseblod, hun var å svidde noe inni nesen for stoppe dette. Det funket ikke for henne, men kan jo være det fungerer for din sønn ☺

Hun har vel arvet det etter meg, for ca en uke før hun får mensen begynner det... Men nå er jo ikke dette tilfelle hos din sønn, håper jeg 😉

Hør med fastlegen om dere kan få henvisning til ønh, der svir de av det som skal i utgangspunktet hjelpe ☺

Lykke til 😊

Anonymous poster hash: dbb98...c58

Skrevet

De som blør neseblod lett, og særlig der det er arvelig: dere må få sjekket dere for HHT (http://www.sjeldnediagnoser.no/?k=sjeldnediagnoser/Morbus%20Osler%20HHT&aid=8572).

Dette er en lite kjent genetisk sykdom som et omtrent like vanlig som eksempelvis cystisk fibrose, altså ikke egentlig veldig sjelden. Hyppige neseblødninger er det mest vanlige symptomet, men de som er rammet har også svært ofte feildannelser i blodårene som om man er uheldig kan være dødelige (kan gi hjerneblødninger og blødninger i lungene, blant annet). Se f.eks. filmen "more than a nosebleed: HHT": http://m.youtube.com/watch?v=ZQRJQS7-dy8

En enkel blodprøve kan bekrefte eller avkrefte HHT - alle som har hyppige neseblødninger, og særlig der det er flere i familien som har det (arveligheten er 50%) bør få tatt testen!

Anonymous poster hash: 78678...d7f

Skrevet

De som blør neseblod lett, og særlig der det er arvelig: dere må få sjekket dere for HHT (http://www.sjeldnediagnoser.no/?k=sjeldnediagnoser/Morbus%20Osler%20HHT&aid=8572).

Dette er en lite kjent genetisk sykdom som et omtrent like vanlig som eksempelvis cystisk fibrose, altså ikke egentlig veldig sjelden. Hyppige neseblødninger er det mest vanlige symptomet, men de som er rammet har også svært ofte feildannelser i blodårene som om man er uheldig kan være dødelige (kan gi hjerneblødninger og blødninger i lungene, blant annet). Se f.eks. filmen "more than a nosebleed: HHT": http://m.youtube.com/watch?v=ZQRJQS7-dy8

En enkel blodprøve kan bekrefte eller avkrefte HHT - alle som har hyppige neseblødninger, og særlig der det er flere i familien som har det (arveligheten er 50%) bør få tatt testen!

Jeg kjenner 3 stykker med oslers, og det er jo litt mer enn bare vanlig neseblod da.... De blør jo veldig ofte, og i store mengder. Hun ene jeg kjenner (alle de tre jeg kjenner er i familie) blør i timevis og det er ikke få ganger det er ambulanse til sykehuset og mange poser blod i blodoverføring. Når man blør og blør fra nesa i flere timer uten å klare stoppe det mister man fort temmelig mye blod.

Vet det er flere grader av denne sykdommen, det er stor forskjell på de tre jeg kjenner også, men likevel er det betydelig mer neseblod enn det jeg vil betrakte som normalt altså. Det er jo snakk om en blødersykdom hvor man ikke klarer stoppe blødningen når den begynner...

Anonymous poster hash: 81090...43e

Skrevet

De som blør neseblod lett, og særlig der det er arvelig: dere må få sjekket dere for HHT (http://www.sjeldnediagnoser.no/?k=sjeldnediagnoser/Morbus%20Osler%20HHT&aid=8572).Dette er en lite kjent genetisk sykdom som et omtrent like vanlig som eksempelvis cystisk fibrose, altså ikke egentlig veldig sjelden. Hyppige neseblødninger er det mest vanlige symptomet, men de som er rammet har også svært ofte feildannelser i blodårene som om man er uheldig kan være dødelige (kan gi hjerneblødninger og blødninger i lungene, blant annet). Se f.eks. filmen "more than a nosebleed: HHT": http://m.youtube.com/watch?v=ZQRJQS7-dy8En enkel blodprøve kan bekrefte eller avkrefte HHT - alle som har hyppige neseblødninger, og særlig der det er flere i familien som har det (arveligheten er 50%) bør få tatt testen!Anonymous poster hash: 78678...d7f

Jeg kjenner 3 stykker med oslers, og det er jo litt mer enn bare vanlig neseblod da.... De blør jo veldig ofte, og i store mengder. Hun ene jeg kjenner (alle de tre jeg kjenner er i familie) blør i timevis og det er ikke få ganger det er ambulanse til sykehuset og mange poser blod i blodoverføring. Når man blør og blør fra nesa i flere timer uten å klare stoppe det mister man fort temmelig mye blod.Vet det er flere grader av denne sykdommen, det er stor forskjell på de tre jeg kjenner også, men likevel er det betydelig mer neseblod enn det jeg vil betrakte som normalt altså. Det er jo snakk om en blødersykdom hvor man ikke klarer stoppe blødningen når den begynner... Anonymous poster hash: 81090...43e

Her er det mange ulike grader, ja. Jeg kjenner to med HHT (også i familie), og de blør bare såvidt synlig om dagen og ikke hver dag, men blør mer om nettene (rett ned i svelget og ikke nødvendigvis merkbart). Den ene av dem fikk diagnosen etter en alvorlig, nær dødelig, hjerneblødning som svært lite barn og hadde kun hatt noen få og små neseblødninger tidligere - ikke noe man i utgangspunktet ville sett på som unormalt. Hadde mitt barn hatt hyppige neseblødninger ville jeg definitivt ha fått blodprøve av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...