Gå til innhold

Bruk av ufaglærte vikarer i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som kan vise vei til hva lovene sier om bruk av ufaglærte vikarer i skolen?

Finnes det krav til at en lærer skal være fagutdannede? Og hva kan evnt gi dispensasjon til dette?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å huske at det eneste er at de ikke får fast jobb, jeg har aldri hørt noen andre restriksjoner, dessverre (?). Nå skal det sies at vi også har hatt gleden av verdens beste ufaglærte vikar, som laaaangt overgikk den hun vikarierte for, men det er klart at jo lenger opp i klassene man kommer, jo vanskeligere blir det å finne ufaglærte som kan settes inn.

Skrevet

Problemet her er ett massivt bruk av ufaglærte på ungdomsskole trinnet. Det har allerede fått store innvirkningen på karakterene og dermed hvilken videregående skole elevene kommer inn på :(

Vi foreldre ble forespeilet tiltak i høst,men allerede nå er det like galt igjen :(

Er det ingenting vi kan gjøre? Finnes det ingen lover som faktisk sikrer barna god undervisning?

Skrevet

Det er mangel på lærere, og ufaglærte jobber i vikariater (årsvikariater) og det kan de gjøre ganske lenge. Endel skoler "spekulerer" i dette, for her er det også penger å spare.... Ufaglærte kan bli fast ansatt på disp - avtale om at de tar utdannelsen innen feks 3 år, mange mangler kun noen få fag og ppu. Ufaglærte er ikke nødvendigvis dårlige lærere - faglærte er heller ikke alltid de "flinkeste"....

Desverre er det mangel på utdannede lærere og det ser ikke ut til å bedre seg med det første. Jeg forstår at unge velger andre utdanninger med tanke på både lønn og hvordan "læreren" blir behandelt av politikere og på "folkemunnen".... Status ved å være lærer må heves!

Skrevet

Problemet her er antagelig økonomi. Det er ikke så mange år siden nyutdannede lærere ikke fikk jobb her sør, for det var for mange lærere. Jeg tror det var vel så ødeleggende som statusen yrket har

Skrevet

De kan ikke bruke økonomi som grunn til å ansette ufaglærte, de kan heller ikke ansette ufaglærte dersom det finnes utdannede søkere.

Du kan klage til Statens utdanningskontor i ditt fylke, de kan kreve at ansettelsesprosesser dokumenteres.

Skrevet

Tusen takk :)

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Jeg kjenner en som jobbet et helt skoleår på ungdomsskolenivå som ufaglært vikar, med flere timer hver eneste dag :-/

Skrevet

Jeg kjenner en som jobbet et helt skoleår på ungdomsskolenivå som ufaglært vikar, med flere timer hver eneste dag :-/

Det gjorde jeg også et år, året etter at jeg var russ. Hadde full timeplan og eget ansvar for undervisning i flere fag for barn på slutten av barneskolen. Det er riktignok ganske lenge siden, men jeg ser på mine barns skoler at det kunne skjedd fortsatt.

Skrevet

Vi er på 4 året uten lærere til 9. Og 10. Klasse :( Karakterene og trivselen blant elevene raser, så det er ganske kritisk.

FAU krever svar fra rektor, og da er det så greit å kunne litt paragrafer på rams

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...