Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Jeg er verken lege eller sykepleier og kan ikke så mye om medisiner og slikt. Mamma er psykisk syk. Har en lang historie med angst og deresjoner, selvmordstanker og alkoholisme. Nå har hun fått ny medisin og det er Cipramil. Leser om den i felleskatalogen og blir bekymret når hun har en historikk med selvmordsforsøk og ikke har noen annet oppfølging annet enn dersom hun selv bestiller time hos fastlegen (noe hun ikke gjør). Hun går også på andre medisiner for lidelsene, men jeg vet ikke hva de heter. Vet også at hun fortsatt drikker alkohol, men ikke i like stor skala som før. Noen som kjenner til denne medisinen? Anonymous poster hash: 90770...082
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Det er vel en viss fare for økt selvmordsfare ved bruk av enkelte antidepressiva, men dette er vel noe man er mer obs på hos veldig unge pasienter. Vanskelig å forutse hvem som får denne bivirkningen og ikke, og det gjelder jo ikke bare denne medisinen. Strengt tatt bør man holde seg unna alkohol på medisiner mot psykiske lidelser, men det går stort sett helt greit å blande det. Regner også med at legen som har skrevet ut dette har oversikt over de andre medisinene hun går på, slik at det ikke er noen uheldige interaksjoner. Mannen min har gått på cipramil. Jeg synes han jevnet seg mer ut, humørmessig. Han hadde en tendens til å tenke veldig irrasjonelt og panisk, og dette roet seg ned på medisiner. Depresjonsfølelsen ble også dempet. Han ønsket selv å slutte på dem etter et drøyt halvår, og er nå avvent igjen. Det kan være ganske ekkelt å avvene seg fra antidepressiva, men i din mors tilfelle er det vel mest sannsynlig snakk om langtidsbehandling? Lykke til med mamma. Anonymous poster hash: 88ee0...b1b
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Takk for svar. Hun har vært syk i over 10 år og har kun medisiner som behanding. Snakket med henne i formiddag og hun hørtes mer sløv ut enn hun er til vanlig. Sløv og litt grøtete i stemmen. Kjenner at jeg ikke liker dette helt Hun sier at hun går på 5 ulike medisiner og fordi hun har jevnt blitt dårligere det siste året har fastlegen gitt henne Cipramil i tillegg. Selv påstår hun at hun ikke er syk...... Jeg vet ikke. Er bekymret for henne. HI Anonymous poster hash: 90770...082
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Det at hun virker sløv kan være at hun i innkjøringsfasen ikke helt har vent seg til medisinen. Det kan være den reagerer med andre medisiner hun tar også, så om hun fremdeles er like sløv om en måneds tid ville jeg tatt det opp med legen. Ellers kan hun jo ha drukket noe, slik at hun fremsto som ekstra sløv? Hun kan nok også virke apatisk og følelsesmessig flat en stund. Hverken glad eller lei seg. Det kan være slitsomt å gå på antidepressiva når ingenting gir deg glede i hverdagen lenger, men for de fleste er det likevel langt bedre enn å leve i et sort hull. Cipramil i seg selv er en ganske mild medisin i forhold til andre medisiner mot psykiske plager (antipsykotikum, beroligende, sovetabletter og andre ting man kanskje kan få). Hvis du er usikker ville jeg tatt en sjekk for å finne ut hvilke medisiner hun tar, og deretter sjekket med lege eller apotek angående interaksjoner. Anonymous poster hash: 88ee0...b1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå