Gå til innhold

Noen som har hatt svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må man gjøre, har man det muligens etter graviditeten også?

Noen som har noen erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: e5b0a...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dia II i utgangspunket og fikk svangerskapssdia i tillegg. Måtte ta hurtig og langtidsvirkede. Og har slitt med bls snart i 2 år. Helt til jeg begynte med lavkarbo :)

Skrevet

Jeg fikk påvist det i uke 32. Har mye diabetes i familien, så var litt forberedt. Jeg hadde så høye verdier at jeg egentlig skulle brukt insulin, men sta som esel la jeg om til et utrooolig kjip kosthold og klarte meg uten. Diabetesen forsvant så fort ungen var ute. Aldri smakt så godt med melk, jus og brunost som første måltid etter fødsel ;)

Ang om det blir diabestes etterpå vet en ikke før en er der. Men som regel så forsvinner det etter fødsel. Sjansen er litt større for å få type2 senere i livet dersom du har hatt sv.dia.

Hvis du får det påvist blir du henvist til sykehuset for oppfølging.

Anonymous poster hash: 4d2c5...e75
Skrevet

Fikk påvist svangetskapsdiabetes for et par uker siden. Skikkelig kjipe greier, spør du meg. Har fått oppfølging på Riksen og må inn dit annenhver uke resten av graviditeten (er i uke 25 nå). Gravid med tvillinger, mulig det er mer oppfølging da?

Jeg må måle blodsukkeret mitt halvannen til to timer etter måltidene, fire ganger daglig i starten og sjeldnere etter hvert som jeg får kontroll på hva kroppen tåler og ikke tåler.

De aller, aller fleste er kvitt det etter fødsel, heldigvis! Men en har en ca. 40 % livstidsrisiko for å utvikle diabetes II senere. Derfor anbefales det å leve forsiktig resten av livet også, for ikke å utløse en kronisk variant. Spise sunt, holde vekten nede osv. 

Jeg sliter veldig med maten om dagen. Får beskjed av jordmor at jeg bare skal spise sunt, masse grønnsaker, grovt brød osv. Men selv de groveste av de grove brødene gir kraftige utslag på blodsukkermålingene mine, så jeg ser selv at et kosthold uten brød trolig er det mest fornuftige. Baker lavkarboknekkebrød som er melfrie og spiser mye salat, egg, avocado, ost. Litt kesam med bær etter måltidet for å å i meg kalsium og vitaminer fra bærene. Og kylling, annet kjøtt og fisk. Mat er blitt et ork og jeg er konstant sulten.... virkelig hele tiden. Grønnsakene metter ikke nok og jeg finner ikke helt ut av hva jeg skal spise på kveldstid når mer bønnesalat virkelig ikke frister. 

En skal spise minimalt med frukt (litt eple er ok feks), og ingen juice. Lite melk pga. melkesukkeret. Ikke noe hvit pasta/ris/hvitt brød, heller velge fullkornsprodukter men kombinere det med mye grønt og proteiner.

Har du fått påvist svangerskapsdiabetes også? Du bør få oppfølging mtp. på å kontrollere det med kostholdet. Det er ønskelig å ikke bruke insulin. 

Håper du får svar på spørsmålene dine hos lege/diabetessykepleier! 

Skrevet

Har blitt testet, men vet ikke svaret. Høres utrolig slitsomt ut å måtte kutte ut brød. Nøtter er vel greit...det metter jo litt.

Anonymous poster hash: e5b0a...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...