Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Hvordan gjør dere det med økonomien? Vi er samboere uten felles barn, den ene tjener 350 000, den andre 2,5 mill, begge i full jobb. I praksis sitter en igjen med rundt 1000 kr mnd, den andre sitter igjen med rundt 60 000 kr. Anonymous poster hash: 56372...698
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Hvis vi hadde delt alt i to, hadde jeg gått i minus hver måned. Så her betaler mannen mest. Jeg gjør alt av vaskning og husarbeid. Anonymous poster hash: 85a97...0ac
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Hvis vi hadde delt alt i to, hadde jeg gått i minus hver måned. Så her betaler mannen mest. Jeg gjør alt av vaskning og husarbeid. Anonymous poster hash: 85a97...0ac jeg betaler lånet på bilen hans da Anonymous poster hash: 85a97...0ac
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Hos oss er det ikke så stor forskjell, men den ene tjener 830 000,-, den andre 480 000,-. Vi deler alt av både inntekter og utgifter. Vi har vært sammen i mange år. De første årene vi var samboere delte vi fellesutgiftene etter prosent, den som tjente mest betalte større andel av fellesutgiftene basert på forskjellen i inntekten. Hos oss er det jeg som tjener mest, vi jobber begge ca like mye. Anonymous poster hash: a9186...1f6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Han tjener ca 1 mill, jeg tjener 420 000. Vi har to felles barn, og deler alt likt.. Anonymous poster hash: 7ab55...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Hvordan gjør dere det med økonomien? Vi er samboere uten felles barn, den ene tjener 350 000, den andre 2,5 mill, begge i full jobb. I praksis sitter en igjen med rundt 1000 kr mnd, den andre sitter igjen med rundt 60 000 kr. Anonymous poster hash: 56372...698 Vi har et progressivt betalingssystem på bolig og mat (jeg har et særkullsbarn), og i har lagt oss på en livsstil som er tilpasset den som har strammest økonomi. Når vi kjøper hus sammen kommer vi nok i større grad til å ha felles økonomi, men fremdeles hver vår lønnskonto Anonymous poster hash: fb3ad...426
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Hos oss er det ikke så stor forskjell, men den ene tjener 830 000,-, den andre 480 000,-. Vi deler alt av både inntekter og utgifter. Vi har vært sammen i mange år. De første årene vi var samboere delte vi fellesutgiftene etter prosent, den som tjente mest betalte større andel av fellesutgiftene basert på forskjellen i inntekten. Hos oss er det jeg som tjener mest, vi jobber begge ca like mye. Anonymous poster hash: a9186...1f6 Hva gjør du med de pengene du har til overs da? Jeg bare lurer siden jeg ser for meg ilter stemning i huset om en kjøpte seg masse dyre ting hver mnd og tjente seg opp en bra pensjon mens den andre sliter med å få råd til det mest nødvendige. Anonymous poster hash: 56372...698
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #8 Skrevet 13. mars 2014 Han tjener ca 1 mill, jeg tjener 420 000. Vi har to felles barn, og deler alt likt.. Anonymous poster hash: 7ab55...cc6 Hva bruker han alle pengene han har til overs til da? Anonymous poster hash: 56372...698
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Han tjener mer enn dobbelt av meg, men her deler vi slik at jeg tar mest med skole, barnehage, møter, husvask, kleshandling osv. Så tar han alle regninger og ting med bil o.l Alt går uansitt til fellesskapet Anonymous poster hash: 45b11...4fb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Hos oss er det ikke så stor forskjell, men den ene tjener 830 000,-, den andre 480 000,-. Vi deler alt av både inntekter og utgifter. Vi har vært sammen i mange år. De første årene vi var samboere delte vi fellesutgiftene etter prosent, den som tjente mest betalte større andel av fellesutgiftene basert på forskjellen i inntekten. Hos oss er det jeg som tjener mest, vi jobber begge ca like mye. Anonymous poster hash: a9186...1f6 Hva gjør du med de pengene du har til overs da? Jeg bare lurer siden jeg ser for meg ilter stemning i huset om en kjøpte seg masse dyre ting hver mnd og tjente seg opp en bra pensjon mens den andre sliter med å få råd til det mest nødvendige. Anonymous poster hash: 56372...698 Hei, Det var bare de første årene vi var sammen vi hadde en slags delt økonomi og på den tiden tjente vi ganske likt. Vi var vel bare ikke helt klare til å dele alt med en gang. Nå har vi vært sammen i over 15 årog deler på alt og vi sørger for at det står ca like beløp på begges sparekontoer. Fordi jeg tjener mest er det ofte jeg som betaler mest regninger, dermed blir saldoene på kontoene våre nokså like. Vi eier leilighet, båt og bil 50% / 50% og har også skrevet testamentet hvor vi tilgodeser hverandre. Men det er klart vi også av og til er uenige om hva vi skal bruke pengene på, men det er vel alle. Anonymous poster hash: a9186...1f6
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Når vi traff hverandre hadde jeg en vikarjobb og tjente kanskje 7000 i mnd, mens han hadde en inntekt som ga mellom 40 og 50.000 i mnd. Jeg betalte det jeg kunne (og hadde litt igjen til tull og tøys) mens han betalte resten. Han betalte med glede barnehageregningen til min datter og alt som fulgte med henne. Nå er vi ikke så langt fra hverandre i lønn, men vi har ikke endret på så mye annet enn at jeg spytter inn mer til felleskassa.
Elsker livet Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tjener lite, og det jeg tjener kommer fra mannens firma. Alle inntekter og utgifter er våre. Personlig forbruk går på interesser og behov. Jeg er nok langt dyrere i drift enn mannen.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tenker at så lenge dere er samboere og ikke har barn så hadde jeg kjørt en mer separat økonomi. Dvs at vi hadde lagt oss på et utgiftsnivå som den som tjener minst kan leve med. Den som tjener mest kan spare mer, men sånn er det når man er kjærester elker samboere uten barn. (Nå forutsetter jeg at dere ikke har vært veldig lenge sammen)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Alt av inntekter og utgifter er VÅRE inntekter og utgifter. Vi har kun felles kontoer. Anonymous poster hash: e50fe...77f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #15 Skrevet 13. mars 2014 Vi er barndomskjærester og har vært sammen i 24 år. I mange år hadde jo vi bare lommepenger fra foreldrene våres, så da var det sånn at den av oss som hadde penger kjøpte kinobilletter eller brus og sånt :-) Etter utdannelse har vi aldri tenkt på hans penger eller mine penger, selv om det er vesentlig forskjell i lønningene. Det er våres penger.. Jeg hadde blitt tussete om vi hadde kjørt separat økonomi :-) Og en tussete kone er ikke en koselig kone :-) Anonymous poster hash: a0e87...a23
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Vi har veldig forskjellige inntekter og har vært sammen i mange år. Tidligere delte vi alle kostnader likt da vi kun eide leilighet og bil. Resten av månedlig lønn brukte vi som vi ville. De siste årene har vi kjøpt oss hytte. Da har vi laget en ordning hvor jeg eier 35 prosent av leilighet og hytte uansett hva som skjer. Mannen eier bil og leilighet i utlandet som han har spart til i løpet av den tiden vi har bodd sammen. Det synes jeg er helt greit for jeg får også glede av dette. Vi fordeler kostnader etter inntektsnivået. Han betaler derfor det meste av kostnader, reiser etc. Vi har det supert og ingen av oss har noen gang klaget. Jeg gjør mye mer hjemme og tilrettelegger så han har en enkel hverdag så han kan jobbe for å tjene mere penger. Han verdsetter min innsats så alt i alt fungerer dette for oss. Anonymous poster hash: a76dd...3ca
Gjest Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Mannen tjener mest, og betaler mest. Vi har felles økonomi, felles konto( men også hver vår med tilgang til den andres) og felles postkasse Hehe. Men han tar de store regningene mens jeg diller / kjøper det som trengs til huset.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #18 Skrevet 13. mars 2014 Tja, kanskje dere skal fordeler slik at den som tjener mest, bidrar mest i økonomisk også?! Da mannen min og jeg var samboer, og han har en sønn fra et tidlig forhold, hvor jeg tjener mer enn han, så bidro jeg mest i fellesskapet. Det skulle bare mangler det. Det er jo dumt om den ene har ingenting å leve på hver måned, mens den andre ha 60 000 kr. Etter at vi fikk felles barn, ble det felles økonomi. Hver måned avsett vi 3000kr hver og det kan vi bruke til det vi måtte ønske. Måtte gjøre sånn siden han har en sønn fra før av, og da er det kjekt for han å bruke litt penger til ungen sin og uten å få 'dårlig' samvittighet ovenfor meg og våres felles barn Jeg bruker sjeldent opp de kronasjene der, blir det til overs, setter jeg på brukskonto til ungene våres. Er det en måned de trenger nye klær ol da kan jeg bare ta det derifra. Anonymous poster hash: 99bb5...b28
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #19 Skrevet 13. mars 2014 #18 her igjen, beløpet 60 000 er ref. til beløpet som samboeren HI sitter med igjen og ikke våres Anonymous poster hash: 99bb5...b28
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #20 Skrevet 13. mars 2014 Jeg tjener lite, jobber 50% og 50% ufør. Han jobber mye og tjener tredoblet av meg. Vi kjøpte første leilighet sammen. Jeg hadde mye mer egenkapital enn han da. Jeg får også ofte penger av mor, fordi hun har lyst. Vi har en regningskonto som hver måned blir automatisk ført over penger. Mye fra han, lite fra meg. Han har ansvar for å betale alle regninger fra denne. Jeg handler all mat og klær til barna. Blir det tomt på min konto så fører han over fra hans! Vi har og felles fleksilån og boliglån. Vi samarbeider og ved større innkjøp spør vi hverandre! Når vi får feks feriepenger, bonus, penger fra foreldrene mine finner vi sammen ut hva vi vil. Vi har kun felles barn, satser på en framtid sammen og er et team! Prøver å betale ned på huset så mye som mulig. Anonymous poster hash: fbc6f...2d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #21 Skrevet 13. mars 2014 Her betaler mannen alle regninger (vi eier hus, bil, hytte osv. sammen), og mine kroner går til mat, sparing og ferier. Jeg er bare student med småjobber ved siden av. Jeg skal bidra mer når jeg er ferdig med utdannelsen min. Anonymous poster hash: 526ae...04e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #22 Skrevet 13. mars 2014 Vi har en felleskonto som vi betaler alle faste utgifter og felles regninger fra. Vi vet hvor mye som bør settes inn hver måned for å dekke utgifter og for å spare litt. Vi regner først sammen hva vi har av egne faste utgifter som er nødvendig å betale. Som mobil, linser, studielån osv... Når vi vet netto inntekt etter egne faste utgifter så bestemmer vi summen hver av oss overfører til felleskonto slik at begge har ca like mye å rutte med til egne ting. Fungerer godt for oss.. Anonymous poster hash: 80b83...b6f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #23 Skrevet 13. mars 2014 Vi tjener forskjellig. Denne mnd fikk mannen 70000 utbet, jeg bare 26000 ( hadde jobbet litt ekstra). Han betaler alle regninger og det meste til barna, jeg kjøper mat ( ca 12000 i mnd ) og treningsstudio ( 2000). Kjøper også litt stæsj til huset. Vi eier bolig sammen. Anonymous poster hash: 6b718...2fc
Førstemann Skrevet 13. mars 2014 #24 Skrevet 13. mars 2014 Hos oss er det jeg som tjener mest. Vi eier huset 50/50 til tross for at jeg hadde mye større egenkapital enn han da vi kjøpte. Vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva, regningskontoen står i hans navn og jeg overfører til han etter behov. Huset har økt i verdi med 150% siden vi kjøpte, mye takket være hans innsats så jeg mener det er helt rimelig at eierskapet er 50/50. Avtalen om dette ble inngått når vi var samboere.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #25 Skrevet 13. mars 2014 Han tjener veldig mye, jeg er hjemmeværende for tiden (vårt ønske). Han betaler alt, og overfører "lønn" til meg. Jeg har mer i mnd en jeg hadde når jeg jobbet fast, men da delte vi også likt på hans lønn. Trenger vi noe, bruker jeg ofte kortet hans. Vi sparer til min pensjon. Vi eier bolig sammen, begge bilene står på meg selv om han betaler, mens han har firmabilen registrert på seg. Vi har også kjøpt hytte i denne perioden hvor jeg har vært hjemmeværende, og den eier vi selvsagt også felles. Mannen min mener det har en enorm verdi for familien at jeg er hjemme noen år mens barna er små, og mener selvfølgelig skal alle godene deles likt (selv om jeg er langt dyrere i drift en det han er-ofte på shopping og ferier). Han verdsetter min jobb veldig høyt, og gjør det han kan for at alt skal føles rettferdig. Anonymous poster hash: 0fd3c...be9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå