Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 I mange år var jeg overvektig, slet med smerter i kroppen, men regnet med det var pga overvekt. Derfor saa jeg ikke så mye om det, flaut, flaut å være så feit at jeg fikk vondt. Jeg ble vektoperert for 4 år siden. Men smertene i kroppen er der enda, kanskje enda mere. Jeg sliter med en mengde ting i tilegg til smerter i kroppen,som for meg arter seg som vondt i hender, armer, nakke/skuldre, hofter, korsrygg, lår, ankler, føtter. Jeg sliter med: *Depresjon, eller det JEG kaller å være deppa, altså at alt er tugt og trist, og jeg blir negativ og pessimistisk. Lei meg og trist. *Humørsvigninger, føler jeg går av og kjefter på mann og barn som om jeg hadde pms for ingenting. *Jeg fryser mye, ligger ofte med langermet genser og thigts. *Jeg har forstoppelse og diare om hverandre. *Jeg har mye mye luftplager, og magen er til tider svært oppblåst. *Jeg er trøtt og lite uthvilt. Mangler energi. Ser meg om, ser på de som har 2 og 3 barn og full jobb, og begriper ikke at de greier det, jeg greier ikke holde tritt med klesvasken engang. *Jeg har søvnproblemer, både innsovningsproblem, og det at jeg vokner utallige ganger om natta. Bruker Imovane nesten hver kveld, jeg skal jo opp med datteren min og trenger å sove. *Jeg har migrene, hvilket no siste året har eskalert og blitt kronisk. *Jeg er distre, glemsk, og surrete. Jeg får ikke med meg ting, jeg sitter i FAU, forde jeg er klassekontakt (ikke spesielt frivillig) Og jeg er styremedlem i idretslaget for jentungen. Og når vi sitter på møter, så går det lissom 5 minutt, og så kjenner at jeg detter av, jeg greier ikke følge med på diskusjonen, langt mindre greier jeg å delta, for jeg "skjønner ikke hva de snakker om", jeg kan så klart vite at de snakker om feks penger til svømmehallen, men å diskutere, nei jeg detter ut og forstår ikke noe. *Jeg føler at batteriet er flatt, har vondt og er sliten. Har nettopp tatt blodprøver, og alt var fint, han tok revmatismeprøver som var fine, lever prøver fine, b12 fint, kalsium var fint, jern var fint, blodsukker var fint, noen betendelsesprøver var fine, èn betendelsesprøve var lett forhøyet. Stoffskiftet var fint. Alt var bra. Jeg var sikekr på at jeg hadde lavt stoffskifte jeg da, ut fra symtopmene. Men det var ikke det, for der skulle det være mellom 0.7 og 4.2, og jeg hadde 1.5. Så det er innafor, Så da tenker jeg i mitt stille deppa sinn: Er jeg bare lat, uengasjert, og giddalaus, og hypokonder, eller kan det tenkes at jeg har fibromyalgi? Det har jeg hørt så mye negativt om, og jeg nevnte det i en bisetning til fastlegen min for 6 mnd siden, og da lo han litt sånn lavt og ristet litt på hodet og sa at "jeg tror ikke vi skal tenke på det dei, humre humre humre....." Noen med tanker og innspill?? Anonymous poster hash: 45363...bce
Kremtopp Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Min mor har fibromyalgi og hun har svært mange av symptomene du beskriver ovenfor.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har de samme symptomene som deg og har fibromyalgi diagnose. Om legen humrer av deg når du snakker om symptomene dine så burde du skifte fastlege. Det er ikke noe gøy å ta opp noe slikt og hvis man da får humring tilbake så gjør ikke det ting noe bedre. Anonymous poster hash: 531ed...91a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har sagt det før og sier det igjen, bestill time hos en manuellterapaut. Da blir du skikkelig utredet og de tar alle dine muskel og leddplager på alvor. Har du fibromyalgi så er det ofte trening som gjelder, men det er ikke bare bare å trene seg opp på egenhånd. Antagelig trenger du hjelp, for å trene opp en så vond og sliten kropp tar lang tid og må gjøres på rett måte. Kroppen blir mindre smertefull og tåler mer om den er veltrent, men veien til en veltrent kropp når man har fibromyalgi er lang og tøff, ikke minst vond. Men det er verdt strevet! Få time hos en manuellterapeut og få en skikkelig utredning, og da evt etterhvert et opptreningsprogram, kanskje sammen med en psykomotorisk fysioterapeut. En naprapat kan også hjelpe mye, de er flinke til å kjenne hva som er problemet i kroppen. Anonymous poster hash: 25ec9...e3f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Les om D-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 5767e...dee
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Manuellterapaut ja. Det var en idè. Jeg er hennvist til psyko motorisk fysioterapi i forbindele med migrene. Kanskje jeg skal snakke med den fysioen om alle plagene mine. Men det er jo venteliste og man kommer ikke til behandling fort. Anonymous poster hash: 45363...bce
Berta_78 Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Jeg aner ikke hva du har eller ikke har, men jeg ville aldri ha slått meg til ro med å ha det sånn. Bytt lege, gå til manuellterapaut, ta akupunktur, svøm, se på kostholdet ditt osv osv. Høres helt jævlig ut å gå rundt sånn hver dag. Ta grep!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #8 Skrevet 13. mars 2014 Les om D-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 5767e...dee Har siden før jul tatt d-vit tilskud. Så jeg tror ikke det er det. Desverre. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har sagt det før og sier det igjen, bestill time hos en manuellterapaut. Da blir du skikkelig utredet og de tar alle dine muskel og leddplager på alvor. Har du fibromyalgi så er det ofte trening som gjelder, men det er ikke bare bare å trene seg opp på egenhånd. Antagelig trenger du hjelp, for å trene opp en så vond og sliten kropp tar lang tid og må gjøres på rett måte. Kroppen blir mindre smertefull og tåler mer om den er veltrent, men veien til en veltrent kropp når man har fibromyalgi er lang og tøff, ikke minst vond. Men det er verdt strevet! Få time hos en manuellterapeut og få en skikkelig utredning, og da evt etterhvert et opptreningsprogram, kanskje sammen med en psykomotorisk fysioterapeut. En naprapat kan også hjelpe mye, de er flinke til å kjenne hva som er problemet i kroppen. Anonymous poster hash: 25ec9...e3f Manuellterapi HØRES kjempebra ut, men når jeg ser hva han gjør med ho, trykker og persser og vrir ognei jeg blir kvalm ved tanken, og kan neste føle smerten, det der kommer jeg ikke til å greie. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Har du vært på søvnlaboratorium for å sjekke hvordan du sover. Du skriver selv at du sover dårlig. Det kan gi helseplager. Anonymous poster hash: 691b1...429
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Jeg aner ikke hva du har eller ikke har, men jeg ville aldri ha slått meg til ro med å ha det sånn. Bytt lege, gå til manuellterapaut, ta akupunktur, svøm, se på kostholdet ditt osv osv. Høres helt jævlig ut å gå rundt sånn hver dag. Ta grep! Ja jeg er i gang med å ta grep. Har jo gjort endl. Jeg er på svømming innimellom, og pga vektoperasjonen er kostholdet jevnt over rimelig greit. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Har du vært på søvnlaboratorium for å sjekke hvordan du sover. Du skriver selv at du sover dårlig. Det kan gi helseplager. Anonymous poster hash: 691b1...429 Nei aldrig vert der. Ja jeg sover dårlig, så da er vel spørsmålet; er det dårlig søvn som er årsaken eller symtom. Ikke altid lett å finne ut av. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har sagt det før og sier det igjen, bestill time hos en manuellterapaut. Da blir du skikkelig utredet og de tar alle dine muskel og leddplager på alvor. Har du fibromyalgi så er det ofte trening som gjelder, men det er ikke bare bare å trene seg opp på egenhånd. Antagelig trenger du hjelp, for å trene opp en så vond og sliten kropp tar lang tid og må gjøres på rett måte. Kroppen blir mindre smertefull og tåler mer om den er veltrent, men veien til en veltrent kropp når man har fibromyalgi er lang og tøff, ikke minst vond. Men det er verdt strevet! Få time hos en manuellterapeut og få en skikkelig utredning, og da evt etterhvert et opptreningsprogram, kanskje sammen med en psykomotorisk fysioterapeut. En naprapat kan også hjelpe mye, de er flinke til å kjenne hva som er problemet i kroppen. Anonymous poster hash: 25ec9...e3f Manuellterapi HØRES kjempebra ut, men når jeg ser hva han gjør med ho, trykker og persser og vrir ognei jeg blir kvalm ved tanken, og kan neste føle smerten, det der kommer jeg ikke til å greie. Anonymous poster hash: 45363...bce Det er du som bestemmer hvordan behandlingen skal foregå, de presser og vrir selvfølgelig ikke om det blir uutholdelig vondt for deg. Jeg har prøvd det meste av behandling selv, også kiropraktor og naprapat, men felles for alle disse typene behandling er at du styrer det. Du sier ifra at dette orker jeg ikke, dette blir for vondt, også finner de ut hvor dine grenser går. Det skal du ikke frykte i det hele tatt altså. De er dyktige, og det viktigste er å finne rett diagnose, for så å finne rett behandling. Selv om dama i videoen kanskje hadde en låsning i ryggen som trengte manipulasjon er det jo langt fra sikkert det er det som feiler deg... Anonymous poster hash: 25ec9...e3f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Kutt ut alt sukker, alkohol og hvetemel fra kosten! Du kan spise litt frukt. Dette har hjulpet meg. Etter 2 uker var jeg mye bedre. Ellers prøv hypnose på youtube mot depresjon og smerter. Lykke til:-) Anonymous poster hash: aa99f...aa9
Gjest Skrevet 13. mars 2014 #15 Skrevet 13. mars 2014 Har et lite tips til deg. Prøv noe som heter LDN. Google it! Ikke alle leger skriver det ut, men funker sykt bra på mange. Hjelper mot det meste og særlig de symptomene som du beskriver. Selv bruker jeg det mot migrenen og lavt stoffskifte. OG er lenge mellom migreneanfallene mine nå
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Har du vært på søvnlaboratorium for å sjekke hvordan du sover. Du skriver selv at du sover dårlig. Det kan gi helseplager. Anonymous poster hash: 691b1...429 Nei aldrig vert der. Ja jeg sover dårlig, så da er vel spørsmålet; er det dårlig søvn som er årsaken eller symtom.Ikke altid lett å finne ut av. Anonymous poster hash: 45363...bce Det kan være fysiske årsaker til at du sover dårlig som f.eks. Søvnapne eller polypper i nesa. Anonymous poster hash: 691b1...429
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Les om D-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 5767e...dee Har siden før jul tatt d-vit tilskud. Så jeg tror ikke det er det. Desverre. Anonymous poster hash: 45363...bce Har du da tatt D3 tilskudd, eller vanlig D.vitamin? Anonymous poster hash: 5767e...dee
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #18 Skrevet 13. mars 2014 Les om D-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 5767e...dee Har siden før jul tatt d-vit tilskud. Så jeg tror ikke det er det. Desverre. Anonymous poster hash: 45363...bce Har du da tatt D3 tilskudd, eller vanlig D.vitamin? Anonymous poster hash: 5767e...dee Det selges vel knapt noe annet enn D3 nå, gjør det det da? Det "gammeldagse" D2 er jo farlig å overdosere, så det har de vel nærmest fjernet fra markedet? Anonymous poster hash: 25ec9...e3f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #19 Skrevet 13. mars 2014 Men får du noe mosjon da? Det er jo det FØRSTE du bør gjøre noe med.Hvis ikke, hadde jeg aller først forsøk å komme meg ut og trimmet i en halvtime-timehver dag. Uten mosjon FÅR man de plagene du har (bortsett fra migrene, kanskje, det har vel andre årsaker). Mosjon er bare SÅ viktig for å holde seg oppegående, det kan ikke understrekes nok! Man får bedre søvn, bedre humør, mer overskudd, mindre smerter osv osv. Hvis du allerede er flink til å mosjonere, og allerede spiser sunt, hadde jeg vel oppsøkt lege. God bedring! Anonymous poster hash: b1a12...ef8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #20 Skrevet 13. mars 2014 Jeg hadde mye av de samme plagene + mye annet. For meg var trening og sunt kosthold alfa omega. Legen luftet fibromyalgi i mitt tilfelle. Jeg fikk helt angst og tenkte : "nei ikke faen!" Hev meg rundt og kom i gang med et ganske stramt treningsregime - og det hjalp mye er nok psykosomatisk.. Så litt bedring fører til meg positivitet og mindre bekymring - og dermed mindre plager. Anonymous poster hash: cac37...935
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #21 Skrevet 13. mars 2014 Men får du noe mosjon da? Det er jo det FØRSTE du bør gjøre noe med.Hvis ikke, hadde jeg aller først forsøk å komme meg ut og trimmet i en halvtime-timehver dag. Uten mosjon FÅR man de plagene du har (bortsett fra migrene, kanskje, det har vel andre årsaker). Mosjon er bare SÅ viktig for å holde seg oppegående, det kan ikke understrekes nok! Man får bedre søvn, bedre humør, mer overskudd, mindre smerter osv osv. Hvis du allerede er flink til å mosjonere, og allerede spiser sunt, hadde jeg vel oppsøkt lege. God bedring! Anonymous poster hash: b1a12...ef8 Jeg er nok ikke flink nok å mosjonere. Jeg kommer meg ikke opp og ut, finner ikke overskudd, og dette blir igjen en vond spiral. Jeg prøver å kommemeg på helsestudio ett par ganger i uka, og gå tur ett par ganger. Men er for tiden sykemeldt og det er vanskelig å komme seg ut av sofaen. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #22 Skrevet 13. mars 2014 Les om D-vitaminmangel. Anonymous poster hash: 5767e...dee Har siden før jul tatt d-vit tilskud. Så jeg tror ikke det er det. Desverre. Anonymous poster hash: 45363...bce Har du da tatt D3 tilskudd, eller vanlig D.vitamin? Anonymous poster hash: 5767e...dee Bruker vitamin d3, det er en spray, som skal sprayes inn i munnen. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #23 Skrevet 13. mars 2014 Jeg hadde mye av de samme plagene + mye annet. For meg var trening og sunt kosthold alfa omega. Legen luftet fibromyalgi i mitt tilfelle. Jeg fikk helt angst og tenkte : "nei ikke faen!" Hev meg rundt og kom i gang med et ganske stramt treningsregime - og det hjalp mye er nok psykosomatisk.. Så litt bedring fører til meg positivitet og mindre bekymring - og dermed mindre plager. Anonymous poster hash: cac37...935 Jeg håper det er slik med meg også, for jeg VIL ikke ha fibro diagnose. Men jeg finner ikke overskudd og energi til å "hive meg rundt". Men det du skriver er jo heilt sant, litt bedring fører til positivitet, mindre bekymring, og der igjen mindre plager. Meg må nok prøve å hive meg rundt. Anonymous poster hash: 45363...bce
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #24 Skrevet 13. mars 2014 Mange av dei sumptoma som du nevner kan også skylles b12 mangel så om det ikke er sjekka be legen om å gjøre det Anonymous poster hash: 92d3d...483
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #25 Skrevet 13. mars 2014 Hilsen meg å mine skrive feil Anonymous poster hash: 92d3d...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå