Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 En dag i uken i noen mnd skal jeg jobbe ganske langt i fra mitt faste arbeidssted. Jeg skrev en reiseregning for kilometerne som jeg kjøre i februar, men fikk da tilbakemelding om at jeg muligens ikke fikk for kilometerene hjemmefra, men fra mitt faste arb.sted og ut dit jeg er. Det er rundt 3 mil lenger hvis man regner fra bolig til der jeg er en gang i uken, kontra fra jobben og ut dit. Jeg er ikke innom kontoret den ene dagen i uken, og mener selv at jeg skal ha for kilometer fra hjem til jobb og hjem igjen. Men hun mente jeg uansett skulle ha kjørt til kontoret om jeg ikke var der ute den ene dagen, og at jeg derfor ikke skal ha de 3 milene. Bruker min egen bil og får ikke noe ekstra for å jobbe der ute, så syntes selv de burde gi meg kilometersatsen hele veien. Noen som kan noe om dette? Anonymous poster hash: 12793...5cc
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Mener veldig bestemt at du har krav på fra arbeidssted og ikke fra hjemmet. Anonymous poster hash: 711d5...85a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Du får fra arbeidsstedet og til dit du skal, og retur til arebeidsstedet Anonymous poster hash: 89ac2...3f4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Du får selvfølgelig bare fra arbeidsstedet ditt.. Anonymous poster hash: b5a1c...ff3
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Dersom du ikke er innom jobb (altså reiser direkte hjemmefra og dit du skal), skal du ha km- godtgjørelse hjemmefra. Hilsen en som jobber med dette. Anonymous poster hash: 776d6...5ff
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 Mulig du kun har krav på betaling fra jobb. Men du skal ha timelønn for kjøringen... Anonymous poster hash: f7c58...a22
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Dersom du ikke er innom jobb (altså reiser direkte hjemmefra og dit du skal), skal du ha km- godtgjørelse hjemmefra. Hilsen en som jobber med dette. Anonymous poster hash: 776d6...5ff Jobber også med dette og følger statens regulativ som sier 'jobbreise mellom arbeidssteder' #3 Anonymous poster hash: 89ac2...3f4
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Hva sier arbeidsavtalen din? Den er det som regulerer dette. Står det beskrevet der at du skal ha betalt fra hjemmet, så er det tilfellet. Hvis ikke så har arbeidsgiver full rett til å gjøre som hun har gjort... Anonymous poster hash: 23f34...e38
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har i allefall funnet ut at kjøringen er skattefri, så det hjelper jo på motivasjonen. Ellers kunne de fint ha reist ut der selv. Har ingenting om kjøring i arb kontrakten, ettersom dette kun er en midlertidig greie. "All kjøring som kan klassifiseres som kjøring i forbindelse med en yrkesreise gir rett til skattefri kjøregodtgjørelse. Den korte versjonen er at all reise mellom hjem og ikke-fast arbeidssted eller mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted regnes som yrkesreise. Altså vil du ikke kunne få skattefri kjøregodtgjørelse for reiser til og fra jobb når du reiser til ditt normale arbeidssted. Slike reiser regnes som arbeidsreise og kan kun gå til fradrag i din personlige selvangivelse med mye lavere satser" "Hvis man kjører direkte hjemifra til en kunde er ikke denne kjøringen skattepliktig" "YrkesreiserYrkesreiser er reiser mellom bolig og ikke-fast arbeidssted, og andre reiser som må foretas i oppdrag for arbeidsgiver. Eksempler på ikke-faste arbeidssteder kan være: • Kunders og forretningsforbindelsers forretningssteder • Særskilte steder for kurs, konferanser og møter • Midlertidige arbeidssteder av kort varighet Arbeidsgivers dekning av arbeidsreiser (reise mellom hjem og fast arbeidssted) er skattepliktig, yrkesreiser er skattefritt." Alle disse sidene bekrefter jo at dette er en yrkesreise, og i alle tilfeller snakker de om at den går fra bolig til ikke fast arbeidssted, og ikke fra fast arbeidsted til ikke fast arbeidssted. Hilsen HI Anonymous poster hash: 12793...5cc
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har i allefall funnet ut at kjøringen er skattefri, så det hjelper jo på motivasjonen. Ellers kunne de fint ha reist ut der selv. Har ingenting om kjøring i arb kontrakten, ettersom dette kun er en midlertidig greie. "All kjøring som kan klassifiseres som kjøring i forbindelse med en yrkesreise gir rett til skattefri kjøregodtgjørelse. Den korte versjonen er at all reise mellom hjem og ikke-fast arbeidssted eller mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted regnes som yrkesreise. Altså vil du ikke kunne få skattefri kjøregodtgjørelse for reiser til og fra jobb når du reiser til ditt normale arbeidssted. Slike reiser regnes som arbeidsreise og kan kun gå til fradrag i din personlige selvangivelse med mye lavere satser" "Hvis man kjører direkte hjemifra til en kunde er ikke denne kjøringen skattepliktig" "Yrkesreiser Yrkesreiser er reiser mellom bolig og ikke-fast arbeidssted, og andre reiser som må foretas i oppdrag for arbeidsgiver. Eksempler på ikke-faste arbeidssteder kan være: • Kunders og forretningsforbindelsers forretningssteder • Særskilte steder for kurs, konferanser og møter • Midlertidige arbeidssteder av kort varighet Arbeidsgivers dekning av arbeidsreiser (reise mellom hjem og fast arbeidssted) er skattepliktig, yrkesreiser er skattefritt." Alle disse sidene bekrefter jo at dette er en yrkesreise, og i alle tilfeller snakker de om at den går fra bolig til ikke fast arbeidssted, og ikke fra fast arbeidsted til ikke fast arbeidssted. Hilsen HI Anonymous poster hash: 12793...5cc Jepp, det er yrkesreise. Du skal ha for reisen hjemmefra. Anonymous poster hash: 776d6...5ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå