Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Har googlet litt, og ikke funnet så veldig mye om dette tema, men lurer på om noen har fått søkt om å være fadder før man er 15 år? De to sterkeste kandidatene våre er begge 14 år i år, og lurer på om man kan gjøre noe for å få de to som faddere? Om de ikke får være det, er valget vårt veldig skrall! Vil ikke ta noen andre, da jeg vet disse to vil følge barnet vårt hele veien. Anonymous poster hash: 423e9...7db
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Det får du faktisk ikke. Anonymous poster hash: bb7b3...758
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Jeg ville ha min søster som fadder til jenta mi (søstern er 12 år) og det fikk vi nei fra presten til, de må være over komfirmasjonsalder fikk vi beskjed om og være medlem av den norske kirke. og da falt begge søstrene mine bort pga den ene var da som skat 12 og den andre har meldt seg ut av dnk. Men kan jo hende presten din er villig til å se litt mellom fingrene på akkurat det, det vet jeg ikke... Anonymous poster hash: 79fad...766
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Mener man må være myndig for å kunne være fadder Anonymous poster hash: 27b59...f28
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Er litt forskjell på ett barn på 12 og ett på 14 år da. Anonymous poster hash: d1dcd...32c
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 De må være 15 år og konfirmert. Står på kirkens nettsider. Anonymous poster hash: eeef1...6c0
HvittHus Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Det hadde vært mulig hvis disse ungdommene skulle konfirmeres i år, men når de er 13, vil neppe presten tillate dette. Min personlige mening er at en 14 åring er for ung til å ta på seg et slik "oppdrag" De skal følge opp barnet i forhold til trosopplæring og lære det å be, og det ansvaret er en 14åring for ung til etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Jeg spurte presten pent på konfirmasjons dagen til min søster, hun var ikkefylt 15. Men fikk lov fordi hun var konfirmant og fylte 15 2 mnd etter dåpsdagen. Man trenger ikke være myndig nei. Du må høre med presten rett og slett. Anonymous poster hash: 67e74...cca
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Hmmm, ja vi må kanskje vente med å døpe til neste år da ;-) I mannens familie har det i åresvis vært en tradisjon at søskenbarn får være faddere på de nyfødte, og de fleste var vel rundt konfirmasjonsalder. Vi hadde to safe valg, men føler at de slettes ikke er safe lengre, og at min datter kanskje aldri blir kjent med sine faddere.Her er det også mer slik at de tar vare på barnet litt ekstra, vi legger ikke så mye i dette med å lære dem opp i kristen tro. Dette gjør vi som foreldre selv. Men faddere tar på seg en tante/onkelrolle hvor barna kjenner at disse personene er bare deres, om dere skjønner? Ansvaret for barnet ligger jo på oss som foreldre, faddere trenger ikke større ansvar enn det de føler for selv. Anonymous poster hash: 423e9...7db
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Mitt barn hadde en fadder på 11 år. Faren til 11-åringen og tanten hennes var også fadder. Presten tillot det og det er oppført i kirkeboken. Anonymous poster hash: 1ab3e...108
Appelsinpiken Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Jeg var fadder det året jeg skulle konfirmeres men man må sikkert ha påbegynt konfirmantundervisningen.
Tipptopp Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Vi fikk lov til å ha en 14 åring som fadder, men kun fordi han var i konfirmasjonslære og skulle konfirmeres noen måneder senere.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Vi fikk ha en jente på 11 og en gutt på 13 fordi de var veldig aktiv i kirken, og visste godt hva det innebar. Eneste kravet var at vi måtte ha to voksne faddere i tillegg. Er mest fornøyd med de unge, de er så glade i barnet, og stiller virkelig opp Anbefaler virkelig unge faddere. Anonymous poster hash: 6440e...46c
Kanutten83 Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Hør med selve kirken, mine søstre er ikke medlem av dnk eller annet kirkesamfunn, ikke døpt eller konfirmert, men presten godtok de De var over 15-16 år som står på nettsiden
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #15 Skrevet 13. mars 2014 Vi hadde brødrene våre som fadder, voksen begge to Men niesene til mannen var gudmor (12år) og luefadder (10år) Anonymous poster hash: 603c5...12b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Hi, leste jeg riktig? Du vurderer å utsette dåpen ett år fordi de barna er for unge til å være faddere? Anonymous poster hash: 12ea2...dc5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Herregud hvordan folk har dere i omgangskretsen om de beste kandidatene er 14? Og dere skal utsette dåpen ett år? Du vet hva faddere skal kunne gjøre ikke sant? Om dere begge dør i bilulykke om 3 år så skal barnet bli oppdratt av en 17 åring som fremdeles går på videregående? Og nei det er ikke nevneverdig forskjell på en på 12 enn en på 14. Om så er 14 verre for maken til opprør og forandringer de er igjennom da psykisk .. Anonymous poster hash: fff38...dbd
Appelsinpiken Skrevet 13. mars 2014 #18 Skrevet 13. mars 2014 Eeh.. Faddere skal ikke oppdra barna i tilfelle foreldrene dør.. Hvor i alle dager har du det ifra? Faddere skal hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro. Thats it. Selv har vi valgt faddere som forhåpentligvis vil følge barnet gjennom livet og være en ekstra støtte for dem om de skulle trenge det.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #19 Skrevet 13. mars 2014 Dattera mi ble døpt i juni og lillesøstra mi ble konfirmert i mai (ble ikke 15 før i aug). Og hun fikk ihvertfall være fadder... Til # 17: Det stemmer det som Appelsinpiken sier. Faddere skal være med å oppdra barnet i kristen tro, ikke være potensielle verger.. Anonymous poster hash: 216c6...ffa
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #20 Skrevet 13. mars 2014 Hi hi, takk for gode svar fra de fleste av dere. ;-) Det er slettes ikke slik at gudforeldre nå til dags tar over barnet. Dette barnet har en bror fra før, som besteforeldre er verge for, ikke gudforeldrene. Denne babyen skal også få en gudmor som er voksen, så ser ikke helt problemet med mine to kandidater, da det er jeg som kjenner dem, og de er ikke typiske trassunger. Dåpen blir jo etter konfirmasjonslæren har begynt, en gang på høsten. Så skal diskutere litt med presten. #16 hang du deg opp i dét, med et blunkefjes bak? Ha ha, så gøy. Det er jo mange barn som ikke blir døpt før de er året, så ser ikke helt problemet der, selv om vi ikke blir å gjøre det. Føler du også det er galt med foreldre som venter til barnet er 14, siden det skal få bestemme selv? #17 Jeg har en fin omgangskrets, men mange vil ikke være faddere til flere, da de vil følge opp fadderbarna sine skikkelig. Og det synes jeg er kjempeflott, at de sier i fra om det. Men så er det altså de som nesten krever at de skal være faddere, men som vi ikke føler oss fortrolig med. Anonymous poster hash: 423e9...7db
Anyne Skrevet 13. mars 2014 #21 Skrevet 13. mars 2014 I utgangspunktet ikke, men tror det kommer an på presten. Min svigerinne fikk være til sitt tantebarn og hun var 14 da.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 13. mars 2014 #22 Skrevet 13. mars 2014 Presten vår sa nei til min nevø. Han er 14, men det hadde gått greit om det var samme år han fylte 15 og var i god gang med konfirmasjonsforberedelser. Vi brukte han allikevel, han var oppe ved døpefonten og vi ser på han som fadder, men han står ikke oppført som fadder i kirkeboken (hadde tre andre faddere også). Dette var ok for presten.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #23 Skrevet 20. mars 2014 Takk for svar, alle sammen. Oppdatering her i fra er at kirkekontoret sier vi skal skrive dem inn på samme vis som fadderne over 15, og når de fyller 15, blir de automatisk innført som faddere på barnet :-) Anonymous poster hash: 423e9...7db
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #24 Skrevet 20. mars 2014 Jeg jobber på et kirkekontor, og vi fører inn faddere i etterkant rett som det er Når de blir 15 blir de skrevet inn i kirkebøkene på lik linje med de andre fadderene. Vi hadde selv en vi er tante og onkel til som fadder da han var 13. Han bar gutten vår, og er helt fantastisk mot han. Kunne ikke hatt bedre fadder! Skriver han inn straks han fyller 15. Anonymous poster hash: de9b4...296
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #25 Skrevet 20. mars 2014 Jeg jobber på et kirkekontor, og vi fører inn faddere i etterkant rett som det er Når de blir 15 blir de skrevet inn i kirkebøkene på lik linje med de andre fadderene. Vi hadde selv en vi er tante og onkel til som fadder da han var 13. Han bar gutten vår, og er helt fantastisk mot han. Kunne ikke hatt bedre fadder! Skriver han inn straks han fyller 15. Anonymous poster hash: de9b4...296 Kjempebra :-) Jeg har grublet så på dette, så det er godt å ha fått det svaret jeg vil ha. Anonymous poster hash: 423e9...7db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå