Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Hentet gutten min på tre år i barnehagen igår. Han løp før meg inn på kjøkkenet, og spurte om å få et glass vann. Det var lederen i barnehagen som sto der, og hun svarte nei. Men jeg er så tørst, sa sønnen min. Han fikk da til svar at han skulle drukket vann når det var vannservering tidligere. Jeg sto i garderoben og gikk da ut på kjøkkenet for å hente ham. Da hun så meg og skjønte at jeg hadde stått der hele tiden forklarte hun at de måtte drikke vann ved vannservering ellers maste de etter vann hele tida. Jeg tok med meg gutten inn på badet der han fikk vann av meg. Jeg skal ta det opp med de, men skal finne ut om det er en ny regel (vet med sikkerhet at det ikke har vært praksis tidligere), eller om hun bare ikke gadd der og da først. Selv mener jeg at det er totalt unødvendig å nekte barn vann, selv om han hadde fått tilbud tidligere. Skjønner at det kunne blitt mye flying etter vann hvis alle gjør sånn, men tenker at de bare kunne hatt egne vannflasker med ut. Jeg kommer til å si fra, men lurer likevel på hva andre tenker om det? Er jeg spesielt var på min unge, eller er det flere som syns det var unødvendig? Anonymous poster hash: 158a9...4db
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #2 Skrevet 12. mars 2014 Veldig spesielt å nekte en unge å drikke vann. Spesielt og nesten ondskapsfullt. Å drikke vann når man er tørst og å få tisse / bæsje når man er nøden er noe av det mest grunnleggende. Jeg hadde uten tvil tatt det opp! Anonymous poster hash: 2e4be...e56
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #3 Skrevet 12. mars 2014 Husker jeg leste i en avis for et par år tilbake, om et lite barn som var blitt dehydrert i bhg sin.. Etter det er jeg veeeeldig obs på slikt, men i vår bhg har ungene vannflasker, som de har tilgang på hele dagen, slik burde det være over alt, det SKAL være tilgang på drikke! Anonymous poster hash: 040bb...dfc
Heltefrøken Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Jeg tenker at det er uforståelig at de nekter barna vann når de er tørste . Hadde jeg tatt opp med en gang . Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg nok gitt henne som nektet barnet mitt vann en lekse også ! Greit å begrense saft, melk og sånn men vann?
Klarer selv! Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Det høres spesielt ut. Barnehagen vi bruker har gjort det veldig enkelt. De kjøpte inn en flakse til hver av barne og har på forskjellige klistermerker slik at barna kjenner igjen flasken sin. Disse flaskene er tilgjengelig for barna hele tiden både inn og ute. Nå bruker vi en liten og veldig oversiktelig barnehage så en slik rutine er sikkert enklere for dem enn for en stor barnehage, men store barnehager bør også kunne innføre rutiner som ville gitt tilgang til vann for barna når de er tørste. Det å stå på kjøkkenet og nekte et barn vann er meget drøyt og vedkommende bør få klar beskjed om at en slik oppførsel ikke er godtatt uansett begrunnelse.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 I både bhg i skolen til mine barn har di egne vannflasker di kan drikke av. I bhg tar di disse med ut å setter på trappa å kan kunn drikke av dem der men det er jo fordi di ikke skal leke med dem eller fylle dem med sand disse har di fårr av IVAR så det er jo reklame flasker Anonymous poster hash: 99653...f8a
Kanutten83 Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Spesielt... Hadde helt klart tatt det opp. I vår barnehage har hvert barn sin egen kopp som de kan fylle vann ifra springen selv når de blir tørste. Å nekte et barn drikke når det er tørst er forferdelig. Jeg husker enda vannrasjonene min far drev med da jeg var liten, og det var grusomt å ikke få drikke når man var tørst. Heldigvis tok min far til vettet etterhvert Å nekte tørste barn drikke vil jeg si er en form for mishandling...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Takk for svar! Godt å se vi er flere som tenker likt. Jeg er overhodet ikke ute etter å "ta" noen, men vil heller tenke litt på hvordan jeg skal ta det opp på en god måte når jeg henter ham seinere. Tenker at det gagner ham at hans mor er en tanke reflektert i forhold til mennesker vi skal omgås daglig;) men si fra - det skal jeg. HI Anonymous poster hash: 158a9...4db
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Ikke fint å nekte barn vann, det gjorde vi aldri i de barnehagene jeg jobbet i. Enten hadde barna hver sin vannkopp på badet så de kunne ordne det selv (4-6 åringer) eller vi hadde drikkeflasker/tutekopp i en plastkasse som vi tok ned fra hylla og tok en drikkerunde med jevne mellomrom i løpet av dagen (baby-3 år). Ble barna tørste utenom kunne de spørre el peke og få seg noen slurker. Viktig å drikke nok både for store og små og barn som drikker lite blir slitne og dårligere humør. Viktig å huske på at de minste er munnpustere og at barn ofte er forkjølet og da trenger man å fukte munn og hals ofte.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Vi har det slik at foreldrene tar med flaske til ungen sin og er ansvarlig for å vaske denne. Denne flaska skal stå på plassen deres og er de tørste utenom måltidene kan de drikke av den. Samme har opplegg har de på skolen til eldste. Det bli mye kopper, oppvask, tid osv når alle ungene skal fly inn på kjøkkenet hver gang de er tørste. Det går ikke. Anonymous poster hash: 2a722...978
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #11 Skrevet 12. mars 2014 I barnehagen vår har alle barna egne vannflasker som de har tilgang til på hele dagen. Anonymous poster hash: c3fbe...bfa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #12 Skrevet 12. mars 2014 Takk for svar! Godt å se vi er flere som tenker likt. Jeg er overhodet ikke ute etter å "ta" noen, men vil heller tenke litt på hvordan jeg skal ta det opp på en god måte når jeg henter ham seinere. Tenker at det gagner ham at hans mor er en tanke reflektert i forhold til mennesker vi skal omgås daglig;) men si fra - det skal jeg. HI Anonymous poster hash: 158a9...4db Fornuftig:) ikke noe poeng i å lage kvalme, men bra å si fra. De må jo ha tilgang på vann, såklart. Anonymous poster hash: 83a5d...727
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #13 Skrevet 12. mars 2014 Det høres spesielt ut. Barnehagen vi bruker har gjort det veldig enkelt. De kjøpte inn en flakse til hver av barne og har på forskjellige klistermerker slik at barna kjenner igjen flasken sin. Disse flaskene er tilgjengelig for barna hele tiden både inn og ute. Nå bruker vi en liten og veldig oversiktelig barnehage så en slik rutine er sikkert enklere for dem enn for en stor barnehage, men store barnehager bør også kunne innføre rutiner som ville gitt tilgang til vann for barna når de er tørste. Det å stå på kjøkkenet og nekte et barn vann er meget drøyt og vedkommende bør få klar beskjed om at en slik oppførsel ikke er godtatt uansett begrunnelse. Barna her går en en stor barnehage og vi har samme systemet uten problemer. Bortsett fra at vi kjøper flaskene selv. Men barnehagen vasker de. Anonymous poster hash: c3fbe...bfa
*Lissi* Skrevet 12. mars 2014 #14 Skrevet 12. mars 2014 Hadde tatt det opp der og da. Om barna er tørste så er det jobben deres å gi de vann! I vår bhg. har alle barna egne kopper på badet, slik at de kan drikke når de vil utenom måltidene.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #15 Skrevet 12. mars 2014 Som du ser jeg skriver i hovedinnlegget så forstår også jeg at det blir mye hvis alle skal gjøre sånn. Tenker derfor at det er en god løsning med vannflasker, og syns det er rart at ingen har tenkt på det. Men nå får vi se da, hva de sier når jeg tar det opp:) Det er ikke første gang jeg tar opp noe, sa også fra da de la ut et bilde på nettsiden (som er stengt for uvedkommende, men likevel) av sønnen min som gråt og tydelig ville ha hjelp av den som tok bildet. Mener selv at jeg sa fra på en god måte at bildet skulle fjernes og hadde ingenting på ett nettsted å gjøre. Det er et nettsted som skal bidra til at vi foreldre vet hva ungene gjør i barnehagen, og skal være en positiv greie. Fikk til svar at de forsto og fjernet bildet. Så får vi bare håpe at de forstår denne gangen også HI Vi har det slik at foreldrene tar med flaske til ungen sin og er ansvarlig for å vaske denne. Denne flaska skal stå på plassen deres og er de tørste utenom måltidene kan de drikke av den. Samme har opplegg har de på skolen til eldste. Det bli mye kopper, oppvask, tid osv når alle ungene skal fly inn på kjøkkenet hver gang de er tørste. Det går ikke. Anonymous poster hash: 2a722...978 Anonymous poster hash: 158a9...4db
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #16 Skrevet 12. mars 2014 I vår barnehage hadde de flasker, men har nå kuttet ut dette pga problemer med vaskingen. Det ble ikke godt nok renhold på disse flaskene som sto i barnehagen hele tiden... Da da dro de på Ikea og kjøpte en hylle de satte ved siden av den lave vasken som barna også bruker til håndvask. På den hyllen har alle barna hver sin navnede plaskopp og kan drikke vann akkurat når de ønsker, et par ganger i uken går alle koppene i oppvaskmaskinen. Fungerer helt utmerket. De har samme opplegget i 1.klasse på skolen, en hylle ved vasken hvor alle har hver sin kopp. Der tar alle med seg koppen sin hjem på fredager og vasker den, og har den med til skolen igjen på mandag. Anonymous poster hash: 69170...69a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #17 Skrevet 12. mars 2014 Der jeg jobber har alle barn (3-6år) egen kopp i skapet slik at de kan gå i garderoben å ta seg drikke når de er tørste. Anonymous poster hash: 2088e...5da
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #18 Skrevet 12. mars 2014 Hæ?! Merkelig. Selvsagt skal barna ha vann. Her har alle hver sin vannglasset som foreldrene har kjøpt, ogsån vi selv må vaske (1 gang i uka). Ungene går ofte å henter vannflasken sin selv. De få gangene vi har glemt flaska etter helga regner jeg med at de får vann av kopp. Er på småbarnsavdeling. Anonymous poster hash: 806d5...23d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #19 Skrevet 12. mars 2014 I vår barnehage har alle barna egne vannflasker. Disse fylles opp å settes i en kurv. I innetiden står den tilgjengelig for barna på et trillebord. I utetiden står kurven tilgjengelig for barna på terrassen. Da kan alle barna gå å forsyne seg selv uten å "mase" på de voksne og har alltid vann tilgjengelig. Dette fungerer utmerket hos oss i alle fall. Du får foreslå dette for barnehagen. Anonymous poster hash: 720be...254
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 12. mars 2014 #20 Skrevet 12. mars 2014 På avdelinga til yngste har de egne kopper som står fremme hele dagen, de har også vask i barnehøyde inne på avdelinga, så de fikser det selv. Merkelig og slemt å nekte et barn vann!
Serepta Skrevet 12. mars 2014 #21 Skrevet 12. mars 2014 Hos oss har alle hver sin kopp med navn og bumerke på. Disse stilles opp på gjerdet ved døren, med en vannflaske ved side av. Da er det fritt frem å hente vann selv hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå