Gå til innhold

Er dette mye mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som krangler om stoffskifte - det er slik at to personer med samme verdier likevel kan ha helt ulike symptomer og problemer.

Jeg slet med et vekselvis normalt (i nedre sjikt) og lavt stoffskifte. Ja, jeg blir dårlig form, sliten osv. når det blir lavt og holder seg lavt innenfor normalsjiktet. Men det jeg merker det mest på er vann i kroppen.

Jeg er høy og slank, bmi akkurat såvidt over 20. I løpet av kort tid kan jeg gå opp mange kilo kun i vannvekt.

Tar jeg tilskuddene mine igjen så tisser jeg liter etter liter i dagevis, og så er jeg nede i min normale vekt igjen.

Jeg greier å holde stoffskiftet normalt med gode verdier med kosthold og riktige kosttilskudd (etter anbefaling fra lege som følger opp med blodprøver jevnlig), så jeg slipper medisiner.

Når jeg i perioder blir lei av å ta tilskudd, eller jeg glemmer det, da merker jeg først at jeg får masse væske i legger og rundt magen - før jeg blir sliten og dårlig form.

Spesielt når det kommer til hormonelle problemer så bør man være ydmyk. Man bør være ydmyk for at ulike personer reagerer ulikt, at det man har lært av eksperter kanskje heller ikke stemmer, at ens egen kropp kan endre seg slik at det som stemte i fjor kanskje ikke stemmer i år, og at det som stemmer for en selv absolutt ikke trenger å stemme for en annen person.

HI - når du sliter med så mange kilo overvekt og legen din ikke finner grunn til å teste deg for insulinresistens, da viser legen din at hun ikke kan på langt nær nok om tema insulinresistens og overvekt.

Så bytt lege. Alternativt oppsøk en lege som kan følge deg opp når det kommer til det med overvekten og kosthold.

Du spiser for lite og du spiser feil.

Du sier at du er veldig kresen. Få sjekket alt av vitaminer og mineraler, enkelte mineralmangler kan endre matlysten.

Men, du må også stille deg selv et viktig spørsmål. Hvordan vil du at helsen din skal være de neste 5-10-20-30 årene? Er du villig til å får dårligere og dårligere helse og kanskje bli enda mer overvektig fordi du er kresen? Er svaret ja, så fortsett slik som i dag.

Er svaret nei, så bør du oppsøke en lege og terapeut som kan kosthold og ernæring - bor du i nærheten av Oslo så er både Hexeberg og Lindbergklinikken gode på dette, samt at de følger deg opp med blodprøver underveis. Du trenger hjelp og kunnskap til å forstå egen kropp. Og du bør gå grundig i deg selv for å finne motivasjon til å endre deg.

Smakssansene våre tilvenner seg det du tilbyr dem. Dvs de lærer seg å like det du tilbyr dem.

Hvis du er villig til å skaffe deg kunnskap om kosthold og hvordan du kan få et riktig kosthold, så kan jeg garantere at du vil oppleve at smakssansen din endrer seg. Vel og merke hvis du legger helt om og er konsekvent over tid.

Dette er opp til deg - vil du leve som du gjør i dag, eller er du villig til å gjøre det du må for å få det bedre?

Begynn gjerne med å lese Dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo", tror du vil forstå mer av kroppen og sammenhengen mellom kosthold og helse da.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 386c7...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...