Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Sånn med tanke på økonomi når man eier hus, tid til barn osv? Vurderer å bli student etter en eventuelt ny graviditet, så det blir ikke før om et par år da. Men hvor mye får man i støtte fra lånekassa når man studerer fullt? Og deltid? Og hvor mye kan man jobbe ved siden av? Når man studerer fulltid, hvordan er dagene lagt opp da? Skjønner dette er avhengig av hvilket studie man tar da, jeg tenker kanskje førskolelærer. Men det kan forandre seg:) MÅ man være på skolen hver da, hvor mange timer osv? Vil gjerne ha litt tid til barnet mitt også da, å særlig også hvis jeg har fått en til. Mange spørsmål, håper på svar fra noen positive studenter Anonymous poster hash: 31bf3...c93
trekkoppfugl Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Økonomisk er det trangt, men det får du jo igjen for når du går tilbake i arbeidslivet... jeg har fullt lån og stipend, og får ca 8000 utbetalt i mnd. Så jeg jobber ved siden av... akkurat nå har jeg jobb som undervisningsassistent på universitetet, det er en super jobb om man er masterstudent. Har 15000 utbetalt i mnd!jobber en dag i uken. Jeg er på skolen fra 10 til 15.30 hver dag, og er en av dem som er der mest. Det betyr laaange morgener med småtten! Jeg nyter det mens jeg kan
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #3 Skrevet 11. mars 2014 Studerer du fullt da eller? Deilig at man kan starte så seint da. Gjør man da mesteparten på skolen, eller må man lese hver dag etter skolen også? Sånn at en ikke har tid til å være sammen med barna etter bhg? Eller går det greit? Anonymous poster hash: 31bf3...c93
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Når jeg studerte på fulltid så begynte jeg 8.00 å var ferdig 15.30 det vil si at småen var i barnehagen fra 7.00-16.30 hver dag! Jeg så knapt sønnen min Ble til at jeg tok fagene over 2 år i stedet så nå har jeg bare halvparten av fagene i år Det er det absolutt verdt,å har fått en mye mer blid og fornøyd 2 åring som plutselig VIL i barnehagen Jeg har gått på skole siden august å vi har enda ikke hatt lekser. Eneste er jo å lese til prøve når vi har det. Så de dagene jeg slutter tidlig så har jeg ingen behov for å gjøre skolearbeid,jeg henter han rett etter skolen. Anonymous poster hash: af399...dbd
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 Takk for svar Jeg har mest lyst til å ta det på deltid når den tid kommer! Å eventuelt bare jobbe litt ved siden av. Vil ha mest mulig tid med barna kjenner jeg. Hvor mye får du i stipend og evt lån fra lånekassa når du tar det over to år? Jobber du ved siden av? Anonymous poster hash: 31bf3...c93
trekkoppfugl Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Jeg tar et masterstudie på fulltid, ja. Jeg disponerer tiden selv, og gir meg selv korte dager mot full gass når jeg er på skolen. Har kun ett barn. Da jeg gikk bachelor jobbet jeg i butikk i helgene, men siden jeg jobber for instituttet og har fått et skrivestipend trenger jeg ikke det nå. Har intensive dager/kvelder før eksamen, men korte dager og hele helger gjør lett opp for de få ukene
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 jeg studerer Grunnskolelærer 1-7, der jeg går det er det mye obligatorisk oppmøte (80%). Har hatt skole hver dag man-fre som regel, men dette semesteret har vi fri hver mandag. praksisperiodene krever 100 % oppmøte, så er man syk må man ta igjen de dagene man er borte. Det er mye, selv om dagene er korte (4 timer). også en del obligatoriske innleveringer (arbeidkrav). Likevel er det flere i klassen min som har barn, og de greier seg de tror de har litt private avtaler med skolen ang. syke barn feks, så helt firkantet er det ikke:) Anonymous poster hash: 8361b...cdf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 Fint det Studerer heltid og får ca 8300 i stipend og lån i mnd. I tillegg jobber jeg 80% Så totalt har jeg ca 28 000 utbetalt i mnd Anonymous poster hash: a3ede...3f0
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 jeg studerer Grunnskolelærer 1-7, der jeg går det er det mye obligatorisk oppmøte (80%). Har hatt skole hver dag man-fre som regel, men dette semesteret har vi fri hver mandag. praksisperiodene krever 100 % oppmøte, så er man syk må man ta igjen de dagene man er borte. Det er mye, selv om dagene er korte (4 timer). også en del obligatoriske innleveringer (arbeidkrav). Likevel er det flere i klassen min som har barn, og de greier seg de tror de har litt private avtaler med skolen ang. syke barn feks, så helt firkantet er det ikke:) Anonymous poster hash: 8361b...cdf forresten, så ut som praksis er 4 timer, det er det ikke. praksisperiodene har full arbeidsdag:) men forelesningene er på 4 timer Anonymous poster hash: 8361b...cdf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Det er veldig store forskjeller fra studie til studie, og studiested. Har venner som studerer sosialt arbeid fulltid, med veldig lite oppmøteplikt. Så tenkte jeg å ta det samme, bare et annet studiested. Der var det 90% oppmøteplikt. Siden jeg skulle jobbe ved siden av, går ikke det. Er enslig mor så må jobbe på dagtid i uka. Endte på et helt annet studie, hvor vi har hatt 2 obligatoriske dager på et helt år. Undervisningen der har vært 4 dager i uken, 2 hele og 2 halve. Til høsten starter jeg på et annet studie, det er deltid, 3 år over 4 år istedenfor. Da har vi full dag 2 dager i uken. Altså går det fint å kombinere med jobb. Man må jo da lese selv på egenhånd og. Noen studier er lettere enn andre, kommer jo an på dine interesser og hvor lett du lærer og. Anonymous poster hash: 4a00d...c6f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er sykepleierstudent, her er det mye obligatorisk oppmøte og praksis. Jeg har tid med familien etter at jeg er ferdig på skolen, men når det er eksamen jobber jeg konstant med fagene og ser ikke mye av barna Økonomisk går det helt greit siden mannen tjener ok. Anonymous poster hash: 5abcb...ed7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Fint det Studerer heltid og får ca 8300 i stipend og lån i mnd. I tillegg jobber jeg 80% Så totalt har jeg ca 28 000 utbetalt i mnd Anonymous poster hash: a3ede...3f0 Hvis du jobber så mye og tjener en vanlig månedslønn utenom stipend/lån vil du jo ikke få noe lån omgjort til stipend etter eksamen... Da blir det plutselig voldsomt mye studielån. Man kan jo ikke tjene mer enn ca 140.000 i året for å få stipend. Da ville jeg heller droppet studielån og levd trangt på de 20.000 du får i lønn istedet. Anonymous poster hash: 8d87a...f06
Mamma&skatt Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Jeg studerer fullt, men jobber annenhver helg, trodde det skulle gå greit basert på tidligere erfaringer med universitet, men der tok jeg feil.. er ikke noe obligatorisk oppmøte, men MANGE innleveringer i hvert fag, og gjerne flere samme uke. Dette kombinert med et barn som har vært mye sykt det første året i barnehagen, og spørsmål om ekstravakter på jobb har vært tøfft. På grunn av alder og at jeg ikke har vært tilstede så mye på grunn av sykdom har ført til at jeg står nesten uten noen å snakke med eller jobbe sammen med, så har holdt meg mye på lesesalen og har kommet inn i min egen trallt som er ensom, men går forsåvidt greit. Bruker god tid på morgenen med småen, som er deilig, men overskuddet og selvtilliten jeg hadde før jeg startet å studere igjen er borte... er mye trist og sliter med motivasjon, men vet dette er siste sjanse på å få tatt den utdanningen, så jeg kjører på til det sier stopp :-)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Jeg studerer på heltid og får litt over 9000kr av Lånekassen i måneden. Har to barn og lang reisevei. Har lite obligatorisk, så derfor veldig mye pensum på egenhånd. Jobber annenhver helg, det er greit, men personlig syns jeg det er for mye. Tenker at jeg skal gå over til hver fjerde helg etter sommeren. Det som har vært utfordrene for meg har vært den ene graviditeten hvor jeg var mye dårlig. Ellers har jeg hatt to barn i løpet av årene som har vært mye syke første året i barnehagen. Syns det er stress med praksisperioder, men vi har heldigvis ikke så mye av det. Ellers fritt med lite undervisning, leverer jentene sent i barnehagen og noen dager hente tidlig. Trives med lange rolige morgener. Vi eier to biler og egen bolig, mannen tjener ikke så godt. Men vi greier hos helt fint Anonymous poster hash: 63cfe...c92
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 Jeg jobber 80 % og studerer deltid. Får utbetalt 21 000 fra jobb og har fått lån fra lånekassen i første omgang innvilget for første halvår 2014. Tror jeg får totalt 40 000 dette halvåret? Også må jeg søke på nytt hvert semester. Det er faktisk ganske deilig å studere i voksen alder. Jeg har mann, hus og tre barn. Er helt annerledes å studere nå enn da jeg var ung. Go for it, og lykke til! :-) Anonymous poster hash: c6e89...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå