Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Noen erfaringer? Storesøster er 22 mnd når baby kommer. Vil bare høre litt om hvordan du la opp dagene/ hvordan dagene ser ut hos dere. Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Hadde 2-åringen i barnehage heltid.. Noe annet hadde absolutt ikke funket for noen av oss!! Korte dager, og lange sene morgener uten stress Anonymous poster hash: ed8d6...7a9
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2014 #3 Skrevet 11. mars 2014 20 mnd mellom mine. Det går å ha toåringen heime (har nettopp hatt ho heime ei veke grunna sjukdom), men ville ikkje finne på å seie opp bhgplsssen. Det er stusselig for toåringen å vere heime dag etter dag når babyen legg hindringar for å tilrettelegge for at ho kan vere sosial med andre barn dagleg.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 19 mnd var det mellom mine to. Hadde halv barnehageplass. Det Ble ofte korte dager i barnehagen . For at det skulle fungere ble det Faste rutiner på hva vi gjorde om morgenen. Anonymous poster hash: e4105...8c7
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Er 23 mnd mellom mine, og er glad han hadde barnehageplass. Han hadde fri en gang uken, hadde planer om flere, men heldigvis hørte jeg på mannen. De første ukene/mnd var veldig slitsom. Baby som skulle ha mat annenhver time, og busses på mellom måltidene. Våknet ofte på natta for mat, og jeg var helt zombie på dagen. I tillegg hadde jeg 2-åringen som fremdeles bare var en liten gutt som trengte kosetid og leketid med mamma. Nei, det var ikke lett. Men du trenger jo ikke å få en like krevende baby da, men greit å ha i bakhodet at det ikke blir heeelt slik du hadde tenkt deg Anonymous poster hash: cf918...d06
Planleggendemamma Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 Her også er storesøster i barnehagen, korte dager og fridager inn i mellom slik det passer oss. Hadde ikke klart å ha begge hjemme i begynnelsen i hvert fall, med en baby som ville ammes nesten hele tiden første ukene hadde jeg ikke klart å følge opp 2 åringen slik hun fortjener. Nå derimot er det ikke noe stress da lillebror har blitt 2 mnd.. Men når jeg nå har begge hjemme så er dagene ca slik: 6.30-7.00 stå opp, morgenstell på begge, så ammes lillebror før jeg legger han. Ca 7.30-8.00 spiser vi frokost De neste timene veksler vi på å enten være ute/pusle/lese bok/ male alt etter været og hva vi orker. 11.00 amming og så får storesøster lunsj før hun legger seg til å sove ca kl 12.00. Hun sover omtrent 2 timer, da slapper jeg av, så amming igjen kl 14, så leker vi litt inne før jeg starter på middagen og spiser ca kl 16. Så går vi en trilletur, liten runde i nabolaget eller ut i sandkassen fram til kl 17.30 og så starter vi på kveldsstell med kveldsmat og bading. Leggetid ca kl 19.00. Dagene går fort men er veldig glad for de fantastiske menneskene som tar vare på datteren min i barnehagen så jeg får hvile meg litt og være mer opplagt til å leke når hun kommer hjem.
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Alt går! Mamma var heime med 3 barn i 6 mnd, då søstra mi var født var eg 16 mnd og bror min 2.5 år. Ikkje rart ho gjekk ut i arbeidslivet att etter eit halvår med dei betingelsane
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 Er 23 mnd mellom mine, og er glad han hadde barnehageplass. Han hadde fri en gang uken, hadde planer om flere, men heldigvis hørte jeg på mannen. De første ukene/mnd var veldig slitsom. Baby som skulle ha mat annenhver time, og busses på mellom måltidene. Våknet ofte på natta for mat, og jeg var helt zombie på dagen. I tillegg hadde jeg 2-åringen som fremdeles bare var en liten gutt som trengte kosetid og leketid med mamma. Nei, det var ikke lett. Men du trenger jo ikke å få en like krevende baby da, men greit å ha i bakhodet at det ikke blir heeelt slik du hadde tenkt deg Anonymous poster hash: cf918...d06 Planen var jo å ha storesøster i bhg 80%, så det blir absolutt ikke som jeg hadde sett for meg... :-p Blir en del omrokkeringer i hodet. Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Gikk greit de første 6-7 ukene mens babyen sov 20 timer i døgnet. Var bare å amme annenhver time døgnet rundt så var han fornøyd Men så våknet babyen veldig mye mer til på dagtid og krevde mye mer oppmerksomhet og byssing. Og storebror skjønte ikke at han måtte være litt stillere nå som babyen ikke lenger sov seg gjennom alt av lyd. Han var stadig borte og rugget/klatret på vogna om jeg snudde ryggen til eller bare gikk på do... Så det var mye urolig og overtrøtt baby, og såret storebror som ikke fikk nok stimuli og utfordringer Heldigvis kom bhg-tilbudet veldig fort på plass, vanskelig å ha 2-åringen hjemme når alle andre småbarna i nabolaget er i bhg. Var nok langt lettere å være hjemme med flere små for 20-30 år siden, for da var jo "alle" det og da kunne barna få bryne seg på hverandre, pluss at alle de hjemmeværende mødrene kunne avlaste hverandre litt mer. Anonymous poster hash: e1443...e1a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Har du mistet bhg-plassen?? Er det mulig å miste en plass som man faktisk bruker?? Anonymous poster hash: e1443...e1a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Alt går! Mamma var heime med 3 barn i 6 mnd, då søstra mi var født var eg 16 mnd og bror min 2.5 år. Ikkje rart ho gjekk ut i arbeidslivet att etter eit halvår med dei betingelsane Klapp på skulderen til din mor altså! Skal jo i full permisjon i ett år, hadde bare sett for meg at i allefall de første mnd kunne jeg "slappe av" med baby "alene". Får trøste meg med at søskenvogna blir enda mer brukt enn jeg hadde planer om ;-) Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Har du mistet bhg-plassen?? Er det mulig å miste en plass som man faktisk bruker?? Anonymous poster hash: e1443...e1a Neida neida! :-) Men søkte om økning til 80% barnehageplass med start rundt termin i mai. Fikk ikke godkjent startdato før de sender over treåringene til storavdeling, dvs i august. Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Har du mistet bhg-plassen?? Er det mulig å miste en plass som man faktisk bruker?? Anonymous poster hash: e1443...e1a Neida neida! :-) Men søkte om økning til 80% barnehageplass med start rundt termin i mai. Fikk ikke godkjent startdato før de sender over treåringene til storavdeling, dvs i august. Anonymous poster hash: bced7...3e8 Hvor stor plass har du nå da? Du får bruke de timene for alt de er verdt hvert fall Her nektet min 2-åring å sove på dagtid etter at babyen kom, sikkert sjalusi.. Ville ikke at jeg skulle være alene med babyen... Så for meg ble det VELDIG lite pauser i løpet av døgnet.. Anonymous poster hash: e1443...e1a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 Var hjemme med treåring og nyfødt og det var fantastisk over enhver forventning. Gikk i åpen bhg 3 dager i uka fra minste var en mnd. Hadde jeg fått en kolikkbaby hadde jo ting vært verre men det var overhodet ikke noe problem. Jeg var forberedt på tøffe tak men det ble det ikke. Begynte med samsoving med minste og det gjorde alt så mye bedre, ikke timesvis våken på natt men ammet liggende med baby. Ville valgt det samme igjen om jeg skulle hatt flere barn : ) men det er viktig være realistisk på hvordan det kan bli og bruke tiden på det viktigste : barna! Jeg laget middag hver dag , vasket alle klær og alt i hjemmet men det var ikke prikkfritt for jeg var hjemmemamma ikke husmor. For oss var og er det perfekt. Er hjemme med dem enda. Mer hektisk når minste og blir aktiv og går og de begynner med å ønske den samme leken hehe Anonymous poster hash: 402a5...521
Isola&Lille+julegave Skrevet 11. mars 2014 #16 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er hjemme med en sovebaby på 3 mnd, og er veldig glad jeg har 100% plass i Bhg til eldste! Men alt går!
Siamese Hellhound Skrevet 11. mars 2014 #17 Skrevet 11. mars 2014 Jeg tror det hadde vært rimelig tøft her i huset i hvertfall. Nå var min eldste nesten 3 år, men du må være forberedt på litt utagering fra toåringen din (selv om det sikkert er forskjellig). Jeg opplevde at hver gang jeg ammet (og det er jo rimelig ofte i begynnelsen) skjedde det skurkestreker utenfor min rekkevidde. Det er jo en stor omveltning for eldste å plutselig ikke være familiens midtpunkt lenger. Og selv om man tenker at man skal ta hensyn til størstemann, er det likevel ikke så lett i praksis. En nyfødt kan sove hele dagen den ene dagen, og nesten ingenting den neste. Og en toåring (hvis du ikke er veldig heldig) er ofte ikke så flink til å aktivisere seg selv. Jeg tror det er godt for nr 1 å ha den vante hverdagen i barnehagen, jeg opplevde i hvert fall at det var sånn for oss.
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2014 #18 Skrevet 11. mars 2014 Var hjemme med treåring og nyfødt og det var fantastisk over enhver forventning. Gikk i åpen bhg 3 dager i uka fra minste var en mnd. Hadde jeg fått en kolikkbaby hadde jo ting vært verre men det var overhodet ikke noe problem. Jeg var forberedt på tøffe tak men det ble det ikke. Begynte med samsoving med minste og det gjorde alt så mye bedre, ikke timesvis våken på natt men ammet liggende med baby. Ville valgt det samme igjen om jeg skulle hatt flere barn : ) men det er viktig være realistisk på hvordan det kan bli og bruke tiden på det viktigste : barna! Jeg laget middag hver dag , vasket alle klær og alt i hjemmet men det var ikke prikkfritt for jeg var hjemmemamma ikke husmor. For oss var og er det perfekt. Er hjemme med dem enda. Mer hektisk når minste og blir aktiv og går og de begynner med å ønske den samme leken hehe Anonymous poster hash: 402a5...521 Hadde open barnehage eksiatert her ville eg vurdert å ha trollet heime. Heldige de er som har slikt tilbod!
Fru vims Skrevet 11. mars 2014 #19 Skrevet 11. mars 2014 20 mnd mellom mine. Det går å ha toåringen heime (har nettopp hatt ho heime ei veke grunna sjukdom), men ville ikkje finne på å seie opp bhgplsssen. Det er stusselig for toåringen å vere heime dag etter dag når babyen legg hindringar for å tilrettelegge for at ho kan vere sosial med andre barn dagleg. Helt enig. 20 måneder mellom mine også. Og for 2 åringens del så trengte han å sosialiseres med andre barn. Hadde han hjemme til måneden han fylte 2 år og det var veldig stas og leke med andre barn Han hadde veldig korte dager da. Tror det hadde blitt veldig kjedelig med bare mamma og baby hele dagen. Så ville ikke sagt opp barnehageplassen, men heller ha korte dager.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #20 Skrevet 11. mars 2014 Uuææh... Nettopp det jeg tenkte ja. Har toåringen litt i barnehage nå, og fikk nettopp "avslag" på 80% plass fra termin av. Dvs må jeg være hjemme med begge til minste er 4 mnd. Skal nok klare det på et vis :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8 Har du mistet bhg-plassen?? Er det mulig å miste en plass som man faktisk bruker?? Anonymous poster hash: e1443...e1a Neida neida! :-) Men søkte om økning til 80% barnehageplass med start rundt termin i mai. Fikk ikke godkjent startdato før de sender over treåringene til storavdeling, dvs i august. Anonymous poster hash: bced7...3e8 Hvor stor plass har du nå da? Du får bruke de timene for alt de er verdt hvert fall Her nektet min 2-åring å sove på dagtid etter at babyen kom, sikkert sjalusi.. Ville ikke at jeg skulle være alene med babyen... Så for meg ble det VELDIG lite pauser i løpet av døgnet.. Anonymous poster hash: e1443...e1a Har jo allerede 19,5 timer/to dager pr uke/40%. Det går jo. Så klart går det, det MÅ jo gå nå :-) Var bare så innstillt på litt mer tid med kun baby, og kanskje litt mer overskudd til alene tid med toåringen når hun og pappaen kommer hjem. Anonymous poster hash: bced7...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #21 Skrevet 11. mars 2014 27 mnd mellom mine. Storebror var i barnehagen fulltid (men kortere dager). Det går sikkert fint med to barn hjemme hvis man har et barn som sover, ammingen går på skinner etc. Det har ikke jeg. Har vært helt nødt til å sove på dagtid for å ta igjen for mye nattevåk (= umulig når man har en toåring hjemme, de sover jo ikke samtidig), har hatt store ammeproblemer... Var helt på felgen som det var. Hadde vært nødt til å sette toåringen foran TVen hele dagen hvis det ikke hadde vært for barnehagen. Nå høres jeg ut som en utrolig dårlig mamma, men sånn har det vært hos oss. Anonymous poster hash: 2a205...3a3
Siamese Hellhound Skrevet 11. mars 2014 #22 Skrevet 11. mars 2014 Oj, det var visst mange som hadde svart i mellomtiden. Jeg trodde du kunne velge bhg eller ikke, og da ville jeg helt klart anbefalt bhg. Da håper jeg at jeg ikke helt tok motet fra deg... :-) Man lager seg rutiner, og ting går seg til. Beregn god tid til det meste, og la pappaen ta mye av ansvaret for størstemann mot slutten av graviditeten. Da blir det ikke SÅ stor overgang når du må gi beskjed om at 'mamma kan ikke nå...osv'.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #23 Skrevet 11. mars 2014 Det kommer an på babyen det. Tungt om det er kolikkbaby, ok med sovebaby. Har prøvd begge deler. Nå har vi bhg plass da, men det blir veldig korte dager og ihvertfall 1-2 dager fri i uken. Anonymous poster hash: 24a9f...384
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #24 Skrevet 11. mars 2014 Vil bare si tusen takk for svar til alle sammen! :-) Det er jo en grunn til at jeg i utgangspunktet ville ha storesøster i barnehagen 80%, nettopp pga alt dere har fortalt her. Men når det ikke lar seg gjøre må jeg ta til takke med de to dagene hun allerede har (og sette stor pris på de). Og gjøre det beste utav situasjonen. Ville jo ikke ha en til for å skyve bort nummer én i barnehage, men etter hva dere andre skriver ser jeg at jeg ikke blir oppfattet slik da. :-) Anonymous poster hash: bced7...3e8
Mrs. Kaizer Skrevet 11. mars 2014 #25 Skrevet 11. mars 2014 Nr 3 hos meg var 16 mnd når lillesøster ble født, han gikk ikke i barnehage. Jeg tok dagene som de kom, planla lite på forhånd. Passet på at vi var ute en luftetur hver dag. Lillesøster var en liten sovebaby, så hun krevde ikke så mye mer en mat og ren bleie. Så jeg hadde mye tid sammen med 11/2 åringen. Når lillesøster ble noen mnd gammel, så begynte vi i åpen barnehage og byggeklossen (klubb på bedehuset) Det går så fint atte:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå