Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Barnet mitt har et rikt ordforråd, med kompliserte setninger, stort sett riktig grammatikk, rimer, synger etc. Det meste er altså strålende, bortsett fra én ting, R-uttalen er ikke på plass. Bjøskive med bjunost og fjoskej som hoppej... Er det noe man kan gjøre for å hjelpe til? Vi "øver", men det virker ikke som om det hjelper... Anonymous poster hash: b46cd...15e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 En i klassen til jenta vår kan enda ikke si R. De er 10 år og går i 4. Trinn. Han sier tjaktoj (traktor) Anonymous poster hash: d7037...193
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #3 Skrevet 11. mars 2014 Hvor gammelt er dette barnet? Det er helt vanlig at barn lærer R-lyden seint. Har selv en på nesten 5 som sier L istedet for R. Og han er ikke den eneste i barnehagen som ikke kan si R. Jeg håper bare han lærer det før skolestart. Anonymous poster hash: 335cc...b12
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Gammel er barnet ditt da? Eldste her sa ikke R før hun var 6 år, yngste var 1,5 år. Store forskjeller. Anonymous poster hash: 3413d...2f5
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 er vel vanlig å få en logoped på banen om barnet ikke lærer seg R-lyden utover i 1. klasse. Så er barnet yngre enn dette ville jeg ikke bekymret meg:) Anonymous poster hash: 49718...3a0
Snabeltann Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Hei, jeg jobber med språk. Barn bør før de begynner på skolen lære seg å si R. Dersom den ikke har kommet på plass før 7 år vil skolen sette i gang tiltak. Hvis barnet etter åtte års alder ikke sier R vil sannsynligheten øke betraktelig for å få en talefeil resten av livet. Man pleier å si at en slik talefeil er nesten umulig å rette på etter 10 år. Du sier ikke hvor gammelt barnet er, men jeg hadde definitivt tatt kontakt med bhg om det er siste året i bhg. Jo tidligere man prøver å gjøre noe med det jo større sannsynlig er det for at det går over. Det er faktisk mange som sliter med å si R i voksen alder, og det kan være hemmende for den det gjelder. Og det er svært ulik praksis rundt om kring på skoler hvor flinke de er til å ta tak i problemer med logoped osv. Det er ofte lettere i barnehager! Jeg har språkgrupper med mange barn med ulike språkprblemer i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 Barnet er tre år. Alt det andre språklige har sittet lenge, derfor jeg stusser litt på dette... Anonymous poster hash: b46cd...15e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå