Gå til innhold

Feil uttale hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har et rikt ordforråd, med kompliserte setninger, stort sett riktig grammatikk, rimer, synger etc. Det meste er altså strålende, bortsett fra én ting, R-uttalen er ikke på plass. Bjøskive med bjunost og fjoskej som hoppej... Er det noe man kan gjøre for å hjelpe til? Vi "øver", men det virker ikke som om det hjelper...

Anonymous poster hash: b46cd...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i klassen til jenta vår kan enda ikke si R. De er 10 år og går i 4. Trinn.

Han sier tjaktoj (traktor)

Anonymous poster hash: d7037...193

Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet?

Det er helt vanlig at barn lærer R-lyden seint. Har selv en på nesten 5 som sier L istedet for R. Og han er ikke den eneste i barnehagen som ikke kan si R. Jeg håper bare han lærer det før skolestart.

Anonymous poster hash: 335cc...b12

Skrevet

Gammel er barnet ditt da? Eldste her sa ikke R før hun var 6 år, yngste var 1,5 år. Store forskjeller.

Anonymous poster hash: 3413d...2f5
Skrevet

er vel vanlig å få en logoped på banen om barnet ikke lærer seg R-lyden utover i 1. klasse.  Så er barnet yngre enn dette ville jeg ikke bekymret meg:)

Anonymous poster hash: 49718...3a0
Skrevet

Hei, jeg jobber med språk. Barn bør før de begynner på skolen lære seg å si R. Dersom den ikke har kommet på plass før 7 år vil skolen sette i gang tiltak. Hvis barnet etter åtte års alder ikke sier R vil sannsynligheten øke betraktelig for å få en talefeil resten av livet. Man pleier å si at en slik talefeil er nesten umulig å rette på etter 10 år. Du sier ikke hvor gammelt barnet er, men jeg hadde definitivt tatt kontakt med bhg om det er siste året i bhg. Jo tidligere man prøver å gjøre noe med det jo større sannsynlig er det for at det går over. Det er faktisk mange som sliter med å si R i voksen alder, og det kan være hemmende for den det gjelder. Og det er svært ulik praksis rundt om kring på skoler hvor flinke de er til å ta tak i problemer med logoped osv. Det er ofte lettere i barnehager! Jeg har språkgrupper med mange barn med ulike språkprblemer i barnehagen.

Skrevet

Barnet er tre år. Alt det andre språklige har sittet lenge, derfor jeg stusser litt på dette...

Anonymous poster hash: b46cd...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...