Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Hun er akkurat blitt 4 mnd og drikker 165ml mme 5 ganger i døgnet. Hun gråter ofte når flaska er tom, men slutter så snart vi tar henne opp for å rape da. Helsesøster sa på 3 mnd kontroll at det virket så mye. Hun er en stor jente, 4,5 kg ved fødselen og 7,2 kg på 3 mnd kontrollen. Fikk også beskjed om å drøye grøten siden hun veide såpass mye. Hadde vi fått samme beskjed om jeg kun ammet tenker jeg da? Vi måtte ikke gi mer melk sa hun for da spilte vi ut magesekken hennes til å bare ville ha mer og mer. Skulle bare starte med litt smaksprøver, f. eks skrape litt eple på en skje osv, helst ikke grøt enda. Føler hun er sulten jeg, gulper heller aldri, men det går 3-4 timer mellom måltid på dagen og hun våkner som regel 1 gang til natta. Noen som har tips og råd? Anonymous poster hash: 6a792...d76
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 (endret) En 4 mnd baby kan da virkelig drikke mer enn som så. Og kanskje hun heller trenger større og færre måltider? Lag en full flaske og se hvor mye hun vil ha Endret 10. mars 2014 av Gulltopp med Knoll og Tott
Februarjente2012 Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Jeg fikk høre på helsestasjonen her at de hadde gått bort fra regelen om max en liter mme, men gi mat til babyen er mett. Jeg hadde gitt mer eller gitt litt velling på flaske som kan mette bedre.
Tauriel Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Fikk samme beskjed av helsesøsteren, jeg gav grøt. Har en tung unge, men hun er ikke tykk men tynn
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Har helst ikke lyst til å begynne å styre med den grøten enda. Vil gi litt smaksprøver nå fremover, men vente bittelitt med grøten. Er tredje barnet vårt så vil ikke stresse Så jeg kan lage mer mme altså? Var så viktig ifølge hs at vi ikke gjorde det siden da ville det ifølge henne ende med at hun bare ville ha mer og mer. HI Anonymous poster hash: 6a792...d76
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Hvorfor bør hun vente med grøt fordi hun er stor? Virker jo logisk at hun trenger litt mer brensel da.. Anonymous poster hash: 37a91...ef8
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 For da ble hun ifølge hs enda større. Veldig uvant for meg dette. De to andre barna mine var så små i forhold. Anonymous poster hash: 6a792...d76
<3 2G <3 Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Høres ikke ut som det et noe annet at hun vil ha en kos etter mat.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Tøys fra helsesøster. Er hun stor, vil hun være mer sulten. Gi grøt. Det anbefales ikke mer enn 1 liter mme i døgnet. Anonymous poster hash: 5004e...971
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Merkelig råd fra helsesøster om at du skal vente med grøt. Ikke skal du gi henne mer melk, heller? Skal barnet sulte da? I dette tilfellet hadde jeg helt klart begynt med fast føde. Helsesøsters tankegang her virker for meg ulogisk.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Ja gi henne grøt. Tydelig at bare melk ikke er nok lenger. Anonymous poster hash: e7b18...1fd
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Hvorfor må du gi grøt? Kan hun ikke få grønnsaker og frukt? Anonymous poster hash: 8df5f...18f
SuperFries Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Jeg anbefaler å prøve ut grøt. Hvis barnet trenger mer næring, så skal det da få det. Ville ikke gitt grønnsaker og frukt ennå. For tøft for tarmen enn sålenge. Og mer fruktose enn hva barnet trenger.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Min første var 8kg ved 3mnd og jeg fullammet. Helsesøster lo litt og kommenterte at jeg måtte ha fløte i puppene. Ved amming er det selvregulering som gjelder. Ta kontakt med en fagperson med oppdatert kunnskap du, så får du bedre svar på spørsmålene dine:) Anonymous poster hash: c47ef...5f6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 Ta kontakt med en fagperson når denne fagpersonen nesten sier jeg skal sulte barnet mitt? Å nei du.... Anonymous poster hash: 6a792...d76
bIomstre Skrevet 11. mars 2014 #16 Skrevet 11. mars 2014 Nå er det jo HS som følger opp ditt barn som kan gi tilpassede råd. Men de generelle rådene er at flaskebarn også skal selvregulere på lik linje med de som blir ammet. Man pleier å holde et ekstra øye med vekten dersom mengeden mme over tid er mer enn literen. Det er jo ikke tilfelle for din jente. Generell anbefaling er også at man ved 4 mnd heller starter med grøt enn å øke mme mengden. Og å starte med grøt betyr jo bare smaksprøver i starten. Ikke at du skal stresse med å få i henne nok. Jeg ville både øket mme mengden til hun var fornøyd, samtidig som jeg introduserte grøt. Etterhvert som fast føde faktisk kommer opp i mengder som kan kalles et måltid så vil mengden mme gå ned. Dett reguleres fint av seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå