Gå til innhold

Foreldre samtale i barnehagen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vesla er snill og grei men veldig dominant under lek.

Livredd for å få et barn som ingen vil leke med. Hun leker fint med barn som er litt eldre men med jevnaldrende vil hun gjerne styre leken.

Hvordan kan vi øve på dette i hjemmesituasjon?

Vil helst ikke bryte inn hele tiden men det er kanskje nødvendig?

 

Anonymous poster hash: b67da...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det likens for noen uker siden. Grubla på det de sa på foreldresamtalen. Det går over. 



Anonymous poster hash: 9a5dc...7bc
Skrevet

Min gutt er en sånn som styrer leken, på foreldresamtaler har de sagt at noen bare er sånn, og de vil ikke ta fra han lederegenskapene, de mener han er en ressurs som drar igang lek og har vanvittig mye fantasi:) de griper kun inn om det blir for mye og uenighet, da jenker han seg og forstår dette:) han er nå fem år.

 

Jenta mi derimot blir styrt av en annen jente, de leker kjempefint sammen, da de ansatte sa at det var sånn,og at de ville vente en stund før de gjorde noe med det, sa jeg til de at det måtte de ikke gjøre, for min jente er litt umoden, og har ikke knekt lekekoden helt enda, og skulle hun styrt hadde det nok ikke blitt noe lek. Hun er nå 2,5. Hun er også vant til å bli styrt av broren selvfølgelig, å hun synes det er greit:)

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Skrevet

Min gutt er en sånn som styrer leken, på foreldresamtaler har de sagt at noen bare er sånn, og de vil ikke ta fra han lederegenskapene, de mener han er en ressurs som drar igang lek og har vanvittig mye fantasi:) de griper kun inn om det blir for mye og uenighet, da jenker han seg og forstår dette:) han er nå fem år.

Jenta mi derimot blir styrt av en annen jente, de leker kjempefint sammen, da de ansatte sa at det var sånn,og at de ville vente en stund før de gjorde noe med det, sa jeg til de at det måtte de ikke gjøre, for min jente er litt umoden, og har ikke knekt lekekoden helt enda, og skulle hun styrt hadde det nok ikke blitt noe lek. Hun er nå 2,5. Hun er også vant til å bli styrt av broren selvfølgelig, å hun synes det er greit:)Anonymous poster hash: 69e3e...86c

 

Vil bare også si at han er veldig populær og alle vil leke med han, fordi han slltid finner på noe å gjøre:) lever seg veldig inni leken:)

Barna trekker seg fort unna om de føler seg styrt, og den som styrer vil fort merke det, og erfare at de må jenke seg, ikke stress med jenta di, det ordner seg:)

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Skrevet

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

 

HI

 

Anonymous poster hash: b67da...9ca

Skrevet

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.

Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Skrevet

 

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.

Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Når de blir eldre finner de jo ut av det sjøl på et tidspkt. Jeg var en sånn jente selv, det ordner seg:)

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Skrevet

 

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.

Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Jo det var bra at hun var det. Men som foreldre er det lett å kanskje lytte til det negative. Hun var flink å dele leker og hun er omsorgsfull med de minste men som de sa, om hun har sett for seg at leken skal være sånn og slik kunne hun bli sint og gråte om det ikke gikk slik.

De brukte mye tid på å forklare at slik blir det ikke alltid og etter samtale med en voksen aksepterte hun dette. Det vi må jobbe med er at forventninger ikke alltid blir innfridd og at det ikke nytter å hyle og gråte for å få viljen sin.

 

Anonymous poster hash: b67da...9ca

Skrevet

 

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.

Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

 

Kanskje de ser at de andre ungene ikke liker oppførselen hennes og trekker seg unna. Vi vet om et par sjefete unger. Fellesnevneren er gjerne at de er bortskjemte og vant til å få det som de vil uten å ta hensyn til andres meninger. Disse blir etterhvert litt utafor, ja......

Ville heller lært barna mine å tilpasse seg litt for å bidra positivt i miljøet. En sjefete oppførsel betyr ikke nødvendigvis at man er en ledertype, det kan bety at hun ikke klarer å lese situasjonen godt nok, fungere med jevnaldrende og får problemer om hun ikke får nok oppmerksomhet.

Om man er en god ledertype blir man ikke oppfattet som sjefete, det er forskjell på å sjefe/bosse og ha naturlig autoritet.

 

Anonymous poster hash: 0bd82...881

Skrevet

Min var også det i Bhg, men er ikke slik nå på skolen. Hun har mange venner og jeg oppfatter henne som over gjennomsnittet populær blandet jentene. Hun blir hvertfall invitert hjem både her og det

 

Anonymous poster hash: 4456d...b84

Skrevet

 

 

 

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.

Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.

Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.

HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.

Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Kanskje de ser at de andre ungene ikke liker oppførselen hennes og trekker seg unna. Vi vet om et par sjefete unger. Fellesnevneren er gjerne at de er bortskjemte og vant til å få det som de vil uten å ta hensyn til andres meninger. Disse blir etterhvert litt utafor, ja......

Ville heller lært barna mine å tilpasse seg litt for å bidra positivt i miljøet. En sjefete oppførsel betyr ikke nødvendigvis at man er en ledertype, det kan bety at hun ikke klarer å lese situasjonen godt nok, fungere med jevnaldrende og får problemer om hun ikke får nok oppmerksomhet.

Om man er en god ledertype blir man ikke oppfattet som sjefete, det er forskjell på å sjefe/bosse og ha naturlig autoritet.

 

Anonymous poster hash: 0bd82...881

Hjemme får hun sjelden viljen sin og egentlig synes jeg hun er samarbeidsvillig. Har sjelden raserianfall og hører når hun blir snakket til.

I lek med eldre barn deltar hun ivrig men uten dominans så hun har uten tvil forstått de sosiale spillereglene. Eldre barn gidder ikke å bli sjefet med.

Vi får prøve å jobbe med det og være litt ekstra oppmerksom under lek og rett og slett observere litt mer.

 

Anonymous poster hash: b67da...9ca

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Litt roligere i hjertet nå i allefall.

 

Anonymous poster hash: b67da...9ca

Skrevet

 

 

Ble litt stressa av den samtalen. Fikk liksom inntrykk av at slike barn ville ingen leke med når de ble eldre. Hjemme er hun kreativ og leker fint alene. I vår daglige krets leker hun med barn som er ett og to år eldre og det går veldig fint. Noen ganger er det selvsagt litt uenighet men hun jenker seg som regel når vi forklarer regler.Har sett at hun kan være initiativtaker men egentlig ikke sett på dette som et problem.Samtidig synes jeg jo det er viktig å ta signaler fra barnehagen seriøst. Vet bare ikke hvordan jeg skal gripe det fatt da hun leker fint når jeg er tilstede. Jeg kan jo ikke legger feller for barnet slik at situasjoner oppstår heller.HIAnonymous poster hash: b67da...9ca

Jeg synes jo der er rart at de ikke ser på det som positivt så lenge det ikke er flere som er av samme ledertype og at det blir uro og krangling av det? Hvis hun drar igang lek og de andre barna synes det er greit er det vel ikke noe problem. Så lenge hun er snill og har empati osv.Det var den tilbakemeldingen jeg fikk.Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Kanskje de ser at de andre ungene ikke liker oppførselen hennes og trekker seg unna. Vi vet om et par sjefete unger. Fellesnevneren er gjerne at de er bortskjemte og vant til å få det som de vil uten å ta hensyn til andres meninger. Disse blir etterhvert litt utafor, ja......Ville heller lært barna mine å tilpasse seg litt for å bidra positivt i miljøet. En sjefete oppførsel betyr ikke nødvendigvis at man er en ledertype, det kan bety at hun ikke klarer å lese situasjonen godt nok, fungere med jevnaldrende og får problemer om hun ikke får nok oppmerksomhet.Om man er en god ledertype blir man ikke oppfattet som sjefete, det er forskjell på å sjefe/bosse og ha naturlig autoritet. Anonymous poster hash: 0bd82...881

Jeg forsto det ikke som at det var sjefete oppførsel, da er jo saken en annen selvfølgelig, og er enig med deg. Når det gjelder mine som jeg skrev om, så var det ikke de ordene som ble brukt, for det var jeg som tok opp om de syntes han bestemte for mye, og det syntes de ikke. De mente han var en initiativtaker. Men skjønner hva du mener:)

 

Anonymous poster hash: 69e3e...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...