Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Ble ganske inspirert av et innlegg om den tragiske saken om barnemishandling med døden til følge som er i media som har mor med pakistansk bakgrunn. Selv er jeg minoritet og er ganske vant til å måtte svare noen ekstra spørsmål om hvordan vi har det hjemme, om barna får gaver til Jul osv. Også vant til at noen holder seg unna oss, det blir litt komplisert med det som er fremmed for de. Hjemme lærte jeg alltid at folk som er slik vet ikke hva de går glipp av, det er deres tap. Men om det er blitt slik at folk ikke tørr å engasjere seg pga de er redd for å bli stemplet som rasister hva er så grunnen til det? Som minoritet så har man et ekstra ansvar å huske på normer til stor samfunnet. Merker jeg savner Norge som det var før der folk sa rett ut: nei sånn gjør vi det ikke, vi gjør det slik her i Norge med et smil. Da kunne man si ja men det finnes da andre måter som funker og. Vi må ikke bli så høflige at vi blir redde for hverandre : ) Anonymous poster hash: a6d4c...65f
ønskerbebis Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Jeg ser ikke på meg selv som rasist, da jeg ikke hadde hatt noe problem med å ha utenlandske venner, kolleger osv. Ikke noe galt i om mine barn velger venner med minoritetsbakgrunn heller. Har inntrykk av at det er integrering og generell personlighet og verdier som har noe å si, ikke hudfarge eller hvor man kommer fra! Har også gode erfaringer med utenlandske! Men.. Er nok litt redd for å komme med høylytte meninger da jeg også har inntrykk av at mange med minoritetsbakgrunn kan si: Du er rasistisk fordi du mener det og det og det. Og jeg vil jo ikke bli kalt rasist! Er jo ikke det! Om det er en norsk eller utenlandsk familie. Jeg syns uansett det er barnemishandling og la små barn komme på skolen med ALTFOR lite klær f.eks. Hudfarge har ikke noe å si for min del sånn sett. Likevel er jeg nok litt "redd" for mørkhudete når jeg går ute alene om kvelden selv om hvite kan være like farlige! Har vært mye snakk om voldtekter her jeg bor, står alltid ord som mørkhudet, minoritet i avisa etterpå! Så blir jo litt påvirket av det, og er jo litt nytt og annerledes. Trist at det er sånn! Men dessverre sannheten :/
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Jeg ser ikke på meg selv som rasist, da jeg ikke hadde hatt noe problem med å ha utenlandske venner, kolleger osv. Ikke noe galt i om mine barn velger venner med minoritetsbakgrunn heller. Har inntrykk av at det er integrering og generell personlighet og verdier som har noe å si, ikke hudfarge eller hvor man kommer fra! Har også gode erfaringer med utenlandske! Men.. Er nok litt redd for å komme med høylytte meninger da jeg også har inntrykk av at mange med minoritetsbakgrunn kan si: Du er rasistisk fordi du mener det og det og det. Og jeg vil jo ikke bli kalt rasist! Er jo ikke det! Om det er en norsk eller utenlandsk familie. Jeg syns uansett det er barnemishandling og la små barn komme på skolen med ALTFOR lite klær f.eks. Hudfarge har ikke noe å si for min del sånn sett. Likevel er jeg nok litt "redd" for mørkhudete når jeg går ute alene om kvelden selv om hvite kan være like farlige! Har vært mye snakk om voldtekter her jeg bor, står alltid ord som mørkhudet, minoritet i avisa etterpå! Så blir jo litt påvirket av det, og er jo litt nytt og annerledes. Trist at det er sånn! Men dessverre sannheten :/ Å bruke rasisme på meninger blir helt feil! Ikke få ganger jeg har forklart hvordan man kler barn når det er kaldt ute til innvandrer foreldre. Ingen av de har kalt meg rasist, men mange har på pekt at siden jeg ikke er norsk selv så har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt som de andre som er norske, den gjør vondt : (. Da tar jeg igjen, dårlige holdninger til andre skaper ikke et godt samfunn. Forstår deg godt og synes vi bør snakke mer om dette så kanskje noen tar til vett : ) Ha en fin kveld. HI : ) Anonymous poster hash: a6d4c...65f
ønskerbebis Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Jeg skjønner at det må være forferdelig :/ Betyr jo ikke at du ikke vet hvordan du skal gjøre ting fordi du er fra et annet land, jeg er jo veldig "uvitende" om klima i andre land så hvordan kan jeg vite at det ikke er likt eller lignende som her!? Vi må rett og slett lære oss å kommunisere bedre Men det virker jo ikke som du har problemer med det! Tenker at du faktisk skal si i fra, noen tenker jo ikke akkurat over hva de sier... Og det er jo sårende å få det slengt i ansiktet at man er "annerledes" hele tiden Så lenge du er åpen, vennlig, engasjert så tror jeg og håper jeg at du vil oppleve mindre og mindre med tiden Hadde du møtt meg i en barnehage hadde det i allefall ikke vært noe problem Uvitenhet er skummelt! Skaper dårlige forhold mellom folk dessverre :/
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Jeg er ikke rasist,bare raseBEVISST Anonymous poster hash: 29957...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå