Gå til innhold

Bekymret! Noen som vet hva dette kan skyldes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste døgnet har jeg hatt noen underlige smerter (sammentrekninger og stikking) langt nede i magen. 

I tillegg kjennes det ut som at lille baby har sunket en del, det er også merkbart mindre aktivitet. Tidligere har rumpa ligget godt under ribbeina, men nå virker det som at rumpa er like over navlen. Dette i tillegg til smertene gjør meg litt bekymret. Noen som vet hva dette kan skyldes? Har også noe kraftigere og hyppigere kynnere.

Er så redd for at noe skal være galt eller at lille gutt skal bli født for tidlig. Jeg er nøyaktig 33 uker i dag.

Dette er mitt første barn så jeg har ingen erfaringer eller noe å sammenligne med, blir derfor småhysterisk for hver minste lille ting  :fnise:

Setter stor pris på alle innspill som kan berolige en bekymret førstegangs fødende :)

Anonymous poster hash: c5e34...327
Videoannonse
Annonse
Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Ring jordmor om du er bekymra. Som førstegangsfødende kan det hende at lille rett og slett har sunket ned og festet seg. Det er en teori, men uansett så oppsøker du de du går hos for svangerskapskontroll, så kan de enten berolige deg og/eller henvise deg videre om det er behov for det :-)

Lykke til:-)

Skrevet

Kan også godt hende at han har snudd litt på seg og ligger annerledes i magen. Kanskje han har forviklet seg inn i et tverrleie og ikke får sparket fra like godt?

Anonymous poster hash: a4efa...07c
Skrevet

Takk for svar! :)

Håper der er som du sier at lille kanskje har festet seg. Men trodde dette var noe som skjedde 2-4 uker før fødsel? Grøss og gru om det er som du #3 sier. Tverrleie vil vi ikke ha noe av! 

Svangerskapskontrollene er hos fastlegen, Hun er dessverre ung og uerfaren. (Greide ikke å ta symfysemål engang) så henne stoler jeg ikke helt på når det kommer til slike ting. Vil heller ikke virke hysterisk. Smertene er ikke så ille at jeg ikke holder ut, merker bare at det er noe som er veldig annerledes. Magen virker også som ha krympet betraktelig. Jeg har plutselig fått en navle igjen, den går ikke lenger i ett med resten av magen.  

Skrevet

Dette var mer eller mindre som å lese om meg selv...

Det begynte i går med anderledes mage, "mindre" mage (kanskje litt dypere/lenger ned), Virker nesten ut som om noe av fostervannet er forsvunnet :klo::lete:

Det gjorde ganske vondt til tider i går, men det varer ikke så veldig lenge. Det har vært litt mindre aktivitet, men både i går og i dag har jeg vært  ganske aktiv, så da blir jo nurket mer rolig også.

Jeg er i dag 35+3.

Skal til jordmor i morgen og håper på en forklaring da :)

Skrevet

Ja det høres ut som vi er i samme båt! :) 

Lykke til i morgen, og håper du kan komme med en liten oppdatering om hva jordmor tror det kan være :)

Skrevet

Hvordan gikk det til jordmor i dag Tieran? :)

Skrevet

Hvordan gikk det til jordmor i dag Tieran? :)Anonymous poster hash: c5e34...327

Jotakk, gikk veldig bra :)

Det var ikke unormalt å ha slike smerter mot slutten av svangerskapet. (Og spesielt ikke når man er flergangsfødende som jeg er).

Smertene kommer rett og slett av at det er dårligere plass og babyen prøver å slå ut med armer og bein innenfor et begrenset område.

I mitt tilfelle så har nurket snudd seg med hodet ned (skjedde nok den første dagen jeg fikk sterkere smerter) og i tillegg er det mindre fostervann noe som også gjør at jeg lettere kjenner bevegelser. Stikkningene er kroppen som forbereder seg til fødsel.

Jeg kan ikke huske at jeg hadde det slik med de andre to, men nå er det mange år siden jeg gikk gravid med de også ;) Til vanlig har jeg ganske høy smerteterskel, men akkurat disse vondtene trives jeg ikke med. Godt det bare er noen uker igjen til termin ;)

Så...ut fra det jordmor sa til meg så er det ikke noe å bekymre seg for (jeg har hele tiden kjent godt med liv (om enn noe "anderledes" bevegelser til tider) da), men er du i tvil kan du jo ta en telefon til jordmor eller lege for å forsikre deg om at babyen din har det bra :)

Hvordan har smertene dine vært i dag?

Skrevet

Så godt å høre at alt sto bra til :)

Og som du sier, det er tross alt mindre plass der inne. Og det sier seg jo selv at det fører noen vonder med seg når hodet festes :P

Smertene har ikke gitt seg dessverre, ved hver kynner får jeg så vondt at jeg knapt kan ta på magen, også vondt når lillegutt beveger seg. Dette kan jo ha noe med at jeg har operert inn ett brokk-nett på 25*25 cm som er grodd inn i musklene, og de strekkes jo i takt med at magen vokser. Har fått beskjed om å være obs på magesmerter, i fall nettet ryker (Det er sterkt anbefalt og ikke få barn etter å ha operert inn dette nettet)

og i og med at smertene ligger på "utsiden" av magen regner jeg med dette er årsaken. Har avventet å kontakte jordmor, rett og slett fordi jeg ikke har noen erfaring med det og være gravid, vet jo ikke hva som er normalt og ikke så vil ikke bli hysterisk av hver minste ting. 

Men jeg begynner å innse at disse smertene ikke er innenfor det normale når jeg ligger og vrir meg under kynnerne, har heller ikke kjent noen tegn til liv siden 8 tiden i dag tidlig, så jeg tror jeg skal ta en telefon til føden for å høre hva de sier.

Utrolig hvor mange bekymringer denne lille krabaten i magen skal føre med seg altså.  Som du sier, godt det bare er noen uker igjen nå! :)

Skrevet

Det kan godt være at babyen har lagt seg godt ned i bekkenet. Mange opplever at magen synker noen uker før. Noen opplever litt modningstegn tidlig også slik som du selv om en ikke trenger å føde før termin.

Sålenge det ikke er noe regelmessige sammentrekninger som øker i styrke og ikke blod så er det nok ikke farlig. Litt stikninger og svake sammentrekinger fra tid til annen kan være normalt.

Men jeg ville for sikkerhets skyld kontaktet jordmor for råd. Kanskje vil hun ha deg inn på sjekk for å se at alt er som det skal. Det er jo ikke godt å vite.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: a54b5...5c5

Skrevet

Og som du sier, det er tross alt mindre plass der inne. Og det sier seg jo selv at det fører noen vonder med seg når hodet festes :P

Smertene har ikke gitt seg dessverre, ved hver kynner får jeg så vondt at jeg knapt kan ta på magen, også vondt når lillegutt beveger seg. Dette kan jo ha noe med at jeg har operert inn ett brokk-nett på 25*25 cm som er grodd inn i musklene, og de strekkes jo i takt med at magen vokser. Har fått beskjed om å være obs på magesmerter, i fall nettet ryker (Det er sterkt anbefalt og ikke få barn etter å ha operert inn dette nettet)

og i og med at smertene ligger på "utsiden" av magen regner jeg med dette er årsaken. Har avventet å kontakte jordmor, rett og slett fordi jeg ikke har noen erfaring med det og være gravid, vet jo ikke hva som er normalt og ikke så vil ikke bli hysterisk av hver minste ting.

Men jeg begynner å innse at disse smertene ikke er innenfor det normale når jeg ligger og vrir meg under kynnerne, har heller ikke kjent noen tegn til liv siden 8 tiden i dag tidlig, så jeg tror jeg skal ta en telefon til føden for å høre hva de sier.

Utrolig hvor mange bekymringer denne lille krabaten i magen skal føre med seg altså. Som du sier, godt det bare er noen uker igjen nå! :)

Det er når man ikke vet hva som er normalt eller ikke at man skal ringe noen som vet, synes absolutt at du har en legitim grunn til å ringe føden. De vil heller at du ringer en gang for mye enn en gang for lite, for OM noe skulle være utenfor normalen, kan de ikke hjelpe deg før du for lyd fra deg. Det er mye som endrer seg når man kommer så sent ut i svangerskapet som du er nå, så alt et nok som det skal, men jeg synes du skal ringe jeg. De er der hele døgnet, så like greit å ringe nå som senere :)
Skrevet

Utrolig hvor mange bekymringer denne lille krabaten i magen skal føre med seg altså. Som du sier, godt det bare er noen uker igjen nå! :)

Det er når man ikke vet hva som er normalt eller ikke at man skal ringe noen som vet, synes absolutt at du har en legitim grunn til å ringe føden. De vil heller at du ringer en gang for mye enn en gang for lite, for OM noe skulle være utenfor normalen, kan de ikke hjelpe deg før du for lyd fra deg. Det er mye som endrer seg når man kommer så sent ut i svangerskapet som du er nå, så alt et nok som det skal, men jeg synes du skal ringe jeg. De er der hele døgnet, så like greit å ringe nå som senere :)

Jeg må si meg enig der. 

Jeg er en såkalt "utsetter" regner med at alt ordner seg over tid. Men når det kommer til dette vil jeg ikke ta noen sjangser. Jeg innser nå at jeg burde ringt tidligere, men forhåpentligvis er alt som det skal og det er bare nettet som strekkes. Skal uansett ta en telefon nedover nå! :)

Skrevet

Har du fått ringt?

Høres ut som du har litt anderledes smerter enn meg (selv om jeg også har øm mage og kynnere), så det kommer nok av det nettet som du beskriver. Men kjekt å få det bekreftet :)

Skrevet

Hvordan går det HI ?

Anonymous poster hash: 7fa5c...214

Skrevet

Utrolig hvor mange bekymringer denne lille krabaten i magen skal føre med seg altså.  Som du sier, godt det bare er noen uker igjen nå!  :)

Synes du skal ta kontakt med føden, jeg. Bare for sikkerhetsskyld. Smerte "utenpå" magen kan være morkakeløsning også. Min venninne opplevde da at magen ble øm, og baby bevegde seg mindre. Det var morkakeløsning. Ingen andre symptomer. 

Anonymous poster hash: c9ac5...94b

Skrevet

Hvordan går det?

Håper det står bra til med deg :)

Skrevet

Har vært inn til en sjekk, og det ser ut til at det er dette nettet som begynner å nå bristepunktet. Dessverre har de veldig lite erfaring med dette, så jeg kan ikke gjøre annet enn å se det an. Skal inn til ny kontroll mot slutten av mnd, og eventuelt vurdere igangsettelse da det kan få svært uheldige utfall om nettet ryker. Ellers sto alt bra til med baby, hodet er festet og han ser ikke ut til å være påvirket av dette :) Det blir noen spennende uker framover. Håper de kommer fram til en løsning som er ok for både meg og baby. Frykten er jo at nettet skal revne og at jeg vil ha behov for store doser smertestillende framover.

Nå kan jeg ikke gjøre annet en å slappe av og ta en dag om gangen :)

Skrevet

Godt å høre at alt står bra til med nurket :)

Kjipt med dette nettet, men flott at de følger med og tar det seriøst.

Håper det ikke fører til mer problemer for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...