Gå til innhold

Hva skjer om en omkommer i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til en jeg kjenner er veldig syk, og kommer kanskje ikke til aa overleve natta.

Hva vil skje med sykehusutgiftene etc. om han ikke har reiseforsikring? Kan venninna mi holdes ansvarlig?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 2d261...d1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han er utenfor Europa og ikke har forsikkring mener jeg å ha hørt at de kan holde igjen liket til regningen er oppgjort. Finnes det ikke midler i boet vet jeg ikke hva de gjør, men de kan i hvertfall kreve alt som ellers skulle gått til arv om regningen er så stor. Vi får håpe han har forsikringen i orden.

Anonymous poster hash: d0487...7a1

Skrevet

Er reisen kjøpt og betalt med kredittkort så skal vel forsikringen være i orden.

Anonymous poster hash: b8126...ae6
Skrevet

Er han medlem av norsk folketrygd dekker staten hjemtransport. Har han bodd i utlandet mer enn 6 mnd må han ha meldt seg inn i folketrygden og betalt medlemsskap der. Hvis han ikke er medlem der og reiseforsikringen ikke dekker det må de pårørende betale selv, hvis ikke må han jo bare bli begravet der han er.

Skrevet

Dette er i Thailand. Faren har neppe forsikring, og har ingen midler. 

Kan venninna mi si fra seg arv, om det bare er utfigter og skylnader han har? Hun er veldig fortvilet, selv om det ikke var noe sjokk at dette skjer.

Skrevet

Takk for svar! Faren har oppholdt seg i Thailand i mer enn 6 mndr., og har neppe foretatt seg noe som helst m.t.p. forsikringer, ovs. Han er alkoholiker.

HI

Skrevet

Dette er i Thailand. Faren har neppe forsikring, og har ingen midler.  Kan venninna mi si fra seg arv, om det bare er utfigter og skylnader han har? Hun er veldig fortvilet, selv om det ikke var noe sjokk at dette skjer. Anonymous poster hash: 2d261...d1f

Ja hun kan si fra seg arv. Du har ingen plikt til å arve gjeld.

Skrevet

Takk for svar! Faren har oppholdt seg i Thailand i mer enn 6 mndr., og har neppe foretatt seg noe som helst m.t.p. forsikringer, ovs. Han er alkoholiker.

HI

Da må han nok begraves der nede, hvis ingen vil betale for hjemtransport. Han er vel såpass dårlig at det ikke nytter å få han hjem før han dør?

Skrevet

Er han medlem av norsk folketrygd dekker staten hjemtransport. Har han bodd i utlandet mer enn 6 mnd må han ha meldt seg inn i folketrygden og betalt medlemsskap der. Hvis han ikke er medlem der og reiseforsikringen ikke dekker det må de pårørende betale selv, hvis ikke må han jo bare bli begravet der han er.

Men gjelder ikke stønad til hjemtransport kun hvis dødsfallet skjer i de nordiske landene? Jeg kjenner en familie som fikk en voldsom regning for å få et familiemedlem hjem fra et vesteuropeisk land. De ønsket å begrave ham og da ble regningen høy. 

Skrevet

Han er veldig syk, ikke bevisst, og koblet til alt mulig av maskiner. Venninna mi sier at det er vanskelig aa finne ut hva som egentlig foregaar.

Hva burde hun foreta seg? Hun har lite familie, og synes dette er vanskelig.

Skrevet

HIAnonymous poster hash: 2d261...d1f

Da må han nok begraves der nede, hvis ingen vil betale for hjemtransport. Han er vel såpass dårlig at det ikke nytter å få han hjem før han dør?

Det ville i hvertfall bli dyrt. Hvis det ikke er penger til å transportere liket er det i hvertfall ikke penger til syketransport.

Skrevet

Er det noen som vet hvor jeg kan finne mer info om dette?

Takk igjen!

HI

Skrevet

Jeg tenker forsikringsselskap og norske konsulatet vet svar på dette.

Evnt google på nettet.

Anonymous poster hash: fa7fb...7bf

Skrevet

Takk!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...