Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Når fikk dere først mistanke om ADHD hos barnet? Hva var det som gjorde at dere mistenkte dette? Var barnehagen/ skolen enig i deres bekymring i starten? Anonymous poster hash: 1cf48...cb7
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Ved 6,7 års alder..barnehage/ skole slet først. Etterhvert merket vi det hjemme.. Anonymous poster hash: 50298...ba7
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Ved 6,7 års alder..barnehage/ skole slet først. Etterhvert merket vi det hjemme.. Anonymous poster hash: 50298...ba7 Hva var det dere merket det på? Og hvordan startet dere utredningen? Har en på 3,5 år jeg bekymrer meg for, barnet er veldig lik på sånn fetter var på den alderen, og fetteren har ADHD. Har og flere venner som stadig bemerker at de tror barnet har ADHD. Men barnehagen virker ikke til å ta min bekymring alvorlig. Anonymous poster hash: 1cf48...cb7
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Jeg fikk mistanke siden han var nyfødt. Mannen min har adhd. Først trodde vi at han var kolikkbarn, siden han bare skrekk hele tiden og sov aldri... Jeg ble så bekymret og skjønte ingenting som nybaktmor... Var til og med på sykehuset i 3 dager for å se om det var noe galt med babyen som bare skrekk og ikke sov, selv om han fikk is eg masse mat. Da han ble litt større gråt han ikke så mye lenger, men han sov fortsatt ikke og hadde utroooolig mye energi. Han beveget seg konstant og ble helt andpusten. Noen år senere, i bhg begynte han å få problemer med å regulere impulsene, sine, var altfor aktiv, klarte ikke å gjennomføre noen ting, klarte ikke å leke (han var for ukonsentrert), osv. Enda litt senere fikk han problemer med å være sosial. Han klarte ikke å leke med andre. Alt dette i tillegg til utfordringene hjemme. Da begynte vi med BUP. Etter noen mnd og veiledning med COS kurs og psykolog samtaler fikk vi diagnosen. Da begynte han på medisin,noe som hjelper mye, men fortsatt mye utfordring i hverdagen. Anonymous poster hash: 54083...38c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 Jeg fikk mistanke siden han var nyfødt. Mannen min har adhd. Først trodde vi at han var kolikkbarn, siden han bare skrekk hele tiden og sov aldri... Jeg ble så bekymret og skjønte ingenting som nybaktmor... Var til og med på sykehuset i 3 dager for å se om det var noe galt med babyen som bare skrekk og ikke sov, selv om han fikk is eg masse mat. Da han ble litt større gråt han ikke så mye lenger, men han sov fortsatt ikke og hadde utroooolig mye energi. Han beveget seg konstant og ble helt andpusten. Noen år senere, i bhg begynte han å få problemer med å regulere impulsene, sine, var altfor aktiv, klarte ikke å gjennomføre noen ting, klarte ikke å leke (han var for ukonsentrert), osv. Enda litt senere fikk han problemer med å være sosial. Han klarte ikke å leke med andre. Alt dette i tillegg til utfordringene hjemme. Da begynte vi med BUP. Etter noen mnd og veiledning med COS kurs og psykolog samtaler fikk vi diagnosen. Da begynte han på medisin,noe som hjelper mye, men fortsatt mye utfordring i hverdagen. Anonymous poster hash: 54083...38c Glemte å si at han fikk diagnosen da han var 4 år gammel. Anonymous poster hash: 54083...38c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #6 Skrevet 9. mars 2014 Jeg fikk mistanke siden han var nyfødt. Mannen min har adhd. Først trodde vi at han var kolikkbarn, siden han bare skrekk hele tiden og sov aldri... Jeg ble så bekymret og skjønte ingenting som nybaktmor... Var til og med på sykehuset i 3 dager for å se om det var noe galt med babyen som bare skrekk og ikke sov, selv om han fikk is eg masse mat. Da han ble litt større gråt han ikke så mye lenger, men han sov fortsatt ikke og hadde utroooolig mye energi. Han beveget seg konstant og ble helt andpusten. Noen år senere, i bhg begynte han å få problemer med å regulere impulsene, sine, var altfor aktiv, klarte ikke å gjennomføre noen ting, klarte ikke å leke (han var for ukonsentrert), osv. Enda litt senere fikk han problemer med å være sosial. Han klarte ikke å leke med andre. Alt dette i tillegg til utfordringene hjemme. Da begynte vi med BUP. Etter noen mnd og veiledning med COS kurs og psykolog samtaler fikk vi diagnosen. Da begynte han på medisin,noe som hjelper mye, men fortsatt mye utfordring i hverdagen. Anonymous poster hash: 54083...38c Glemte å si at han fikk diagnosen da han var 4 år gammel. Anonymous poster hash: 54083...38c Og barnehagen var hele tiden helt enig med oss om at det var noe der...de hadde også mistanken før vi (foreldre) kom og åpnet oss for dem og sa at vi mistenkte at han hadde adhd. Så det var bra for oss å se at det var ikke bare oss, men andre som kjente han godt så at det var noe som ikke helt stemte der. Anonymous poster hash: 54083...38c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Barnet mitt har ikke begynt utredningen ennå, men vi mistenker ADHD. Har de fleste symptomene på det og har vært en utfordring siden hun var 2,5 år ca. Barnehagen nevnte av og til de forskjellige tingene vi sliter med, men mistenkte ikke diagnose. Når hun begynte på skolen så mente de at det ikke var nødvendig å tenke i den retningen, men endret mening etter et halvt år. (Jeg tror de så bort fra sånne ting fordi de er pliktet til å prøve tiltak før de kan henvise videre). Det er mange som mener at man ikke skal utrede barn før de har kommet i skolealder for å utelukke umodenhet og andre ting, men jeg kunne ønske vi i det minste hadde fått satt i gang ting siste året i barnehagen for å få fortgang på ting. Anonymous poster hash: 78579...d5d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #8 Skrevet 9. mars 2014 Du trenger ikke at barnehagen er enig. Utredning for ADHD går uansett gjennom fastlege først. Ta kontakt med legen og spør hva du skal gjøre videre. Det er selvsagt en fordel om du har hatt PPT og barnehagen inni bildet med tiltak, men det er ikke avgjørende. Anonymous poster hash: 04675...774
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #9 Skrevet 9. mars 2014 Ved 6,7 års alder..barnehage/ skole slet først. Etterhvert merket vi det hjemme.. Anonymous poster hash: 50298...ba7 Hva var det dere merket det på? Og hvordan startet dere utredningen? Har en på 3,5 år jeg bekymrer meg for, barnet er veldig lik på sånn fetter var på den alderen, og fetteren har ADHD. Har og flere venner som stadig bemerker at de tror barnet har ADHD. Men barnehagen virker ikke til å ta min bekymring alvorlig. Anonymous poster hash: 1cf48...cb7 veldig urolig og ukonsentrert, på skolen var det oppå skaper, krype på gulvet og veldig dårlig sosiale antenner... Kontaktet pot, barnevern.. Fikk aldri utført en eneste test prøvte mange ganger. Gikk på itallige kurs/møter og ja det var et slit.. Gutten hadde ikke adhd. Vi kontaktet privat psykiater og fikk prøvd ut adhd medisin, men han fikk diagnosen bipolar/ aspergers.. Nå er han snart 16 år og ting går mye bedre!! Systemet er vanskelig til tider.. Mye unødvendig venting og møter og bytting av saksbehandlere osv.. Ting løsnet seg for oss da vi fikk hjelp av politietsoppfølgingsteam og mst.( for ungdom) da han var 13. Nå tar hsn kun medisiner ved behov, og fungerer kjempefint på skolen ( spesialskole) en super bra skole for han. Anonymous poster hash: 50298...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå