Gå til innhold

Foreldrene mine forskjellsbehandler meg og søskene min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lillebror som er 5 år yngre enn meg som får alt servert på et sølvfat. Jeg er 26 år og han 21 år. Har også ei storesøster som er 29 år. Foreldrene vår har hele tiden sagt til oss at vi skulle få førerkort av de dersom vi ikke røyket eller snuset. Storesøster fikk førerkortet, fordi hun ikke røyket/snuset. Jeg fikk ikke fordi jeg røyket. Noe jeg synes var helt greit, jeg kjente jo til "regelen".

Men så! Fikk lillebror førerkortet betalt selv om han både røyket og snuset. Jeg tok så dette opp med dem, og sa hva jeg mente. Jeg synes ikke de skal gjøre forskjell på oss og synes det er urettferdig at han fikk førerkortet betalt.

Jeg ble mamma i unga alder, og var alene. Har fullført studiekomp. og startet høyskole (snart ferdig). Dermed har jeg ikke hatt råd til å bruke penger på førerkort før nå. Har sparet i lang tid.

Da jeg begynte med kjøretimer sa foreldrene mine at de skulle tenke på å betale førerkort til meg også, ettersom lillebror fikk det. De ville jeg selv skulle betale, så skulle vi snakke om det når jeg hadde tatt førerkort.

Nå når jeg har kjørt opp (for en uke siden) spurte jeg om de hadde tenkt noe mer på det. Og da fikk jeg tilbake at de ikke skulle betale meg noe, fordi de mente jeg hadde fått nok. Skal sies at jeg har fått minimalt av de, og har hele tiden sidn jeg flyttet ut som 15 åring måtte klare meg selv!

Kjenner jeg blir både trist og frystrert over at de behandler oss så ulikt. Det virker som de mener jeg ikke fortjener noe, da jeg alltid har måtte klart meg selv.

Anonymous poster hash: 48765...e95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så si det til dem da

Anonymous poster hash: 6d3ef...975

Skrevet

Huff, det høres virkelig ikke mye koselig ut :(
Hadde snakket med dem igjen om dette.

Anonymous poster hash: 580e9...107
Skrevet

Urettferdig... De favoriserer ham tydeligvis. Ikke pent.

Anonymous poster hash: db866...5f9

Skrevet

Ettersom både storesøster og lillebror har fått lån bil av dem etter de fikk førerkort(foreldrene mine har en ny bil og en gammel bil som de bruker minimalt. Lillebror har brukt den masse) så skulle jeg også få låne den bilen de ikke brukte. Da de kom innom med nøklene den dagen jeg fikk førerkorte, spurte jeg dem hvor lenge ca. jeg kunne låne bilen. Da fikk jeg til svar at de ikke viste, og at det kunne hende at de måtte ha den tilbake allerede dagen etter.

Da spurte jeg om de hadde tenkt mer på å "sponse" førerkortet til meg, ettersom lillebror fikk. Hele samtalen endte med at de ble sinte! Tok med seg bilnøklene til bilen jeg i utgangspunktet skulle få låne og dro.

Synes det er skikkelig sårt at lillebror "får alt", og jeg har måtte klart meg selv i allede år! Uten noe hjelp!

Anonymous poster hash: 48765...e95

Skrevet

Sansynlig vis har du rett i at de forskjellsbehandler, men det kan i noen tilfeller være at foreldrene bidrar med forskjellige ting til barna. Jeg har for eksempel en tante som mener hun har fått mye mindre enn søsknene. Det hun glemmer er at hun fikk gratis tomt og en stor sum da da de bygde hus, mens søsknene fikk gård og hytte. Verdimessig har hun fått mest, men i og med at søsknene har invitert mye i det de arvet er verdien av dem stor nå, mens tasten min har latt pengene hun fikk gå inn i det daglige forbruket og derfor er borte nå.

Anonymous poster hash: e4e19...4db

Skrevet

Kan det være at foreldrene dine mener de stiller opp for deg, men ikke nødvendigvis økonomisk? For eksempel med barnevakt, gaver/utstyr til barnet etc. ?

Skjønner uansett at dette er sårt for deg. Jeg hadde også blitt veldig lei meg om dette gjaldt mine søsken og meg.

Det beste du kan gjøre er egentlig å ta denne såre erfaringen med deg videre i livet. Vær bevisst på at du ikke ønsker å forskjellsbehandle dine barn (om du får flere), dine barnebarn osv. Jeg syns på en måte det kan bli litt feil om du tar det opp med de som godt voksen, nå er det jo meningen at du skal klare deg økonomisk selv - men om dere har et nært forhold utenom dette så er det sikkert greiere å si din mening om saken? Må bare si igjen at jeg virkelig forstår at dette er sårt. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 7b502...2be
Skrevet

Snakk med dem når du er rolig. Forsøk å ikke bli emosjonell eller sint.

Skriv ned på forhånd alle argumentene dine og hva du vil si. Åpne opp for spørsmål. Spør dem for eksempel (prøv å være helt rolig, pust med magen) om hvordan de vil forklare at dette er rettferdig (at broren får lappen og ikke du..). Spør til du får ordentlig svar. Hvorfor er det rettferdig, og hvordan. Hvis de ser at det ikke er rettferdig, hva får dem til å handle slik? Vil de virkelig ikke behandle sine tre barn rettferdig? 

Hvordan hadde de selv synes det hadde vært om det hadde skjedd med dem selv?

Kan det være at de ikke har råd til å betale det nå? Kan du eventuelt foreslå at de kan betale deg over tid? Jeg synes du skal alliere deg med din eldre søster og få henne til å støtte deg. Igjen, prøv å være rolige og saklige!

Lykke lykke til!!

Skrevet

Det er vondt når foreldre forskjellsbehandler jeg har levd med det i største delen av mitt liv så kjenner følelsen.

Men man kan ikke styre andre og du har sagt fra hva du tenker og føler så lite mer du kan gjøre.

Jeg valgte å kutte mine foreldre ut av livet mitt for det meste, jeg sa aldri noe til dem og tok ikke noe oppgjør på noen måte jeg bare sluttet å prøve å vinne deres gunst og sluttet å bry meg med deres kontakt med søsknene mine.

Jeg har kommet i familieselskaper, og vært hyggelig mot de der, men ellers sluttet jeg å ringe eller komme på besøk.

Når man ikke forventer seg noe og ikke lar seg involvere i det blir man heller ikke såret eller skuffet over hva de gjør.

Anonymous poster hash: 9355e...4a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...