Gå til innhold

Strikkedamer - trenger hjelp til valg av garn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å strikke en lett og luftig sommerjakke til sønnen min på syv år. 

Problemet er at han ikke er så begeistret for ull. Jeg strikket en jakke til ham i myk alpakkaull, og den nekter han å gå med. Denne er riktignok ganske "tettstrikket" og tykk, det hadde kanskje vært bedre om den ikke var fullt så tykk. 

Jeg er ikke så glad i rent bomullsgarn, synes det blir litt "tett og glatt" liksom. Liker et uttrykk med litt ujevne masker om dere skjønner, synes det blir mest naturlig. Vil helst bruke naturlige materialer.

Noen som har forslag til garn/blandingsgarn jeg kan bruke? Tenker at jeg kan jo prøve et blandingsgarn med litt ull i for den rette følelsen, kanskje ulla ikke klør så mye hvis den er blandet med noe annet?

Blir takknemlig for tips!

Anonymous poster hash: 09d9a...6ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alpakka er mykt og godt, men alpakkagarn av dårlig kvalitet (f.eks drops) stikker, syntes jeg.
Når jeg strikker til barn strikker jeg alltid i merinoull, det er deilig og klør ikke :)

Anonymous poster hash: 8ba5f...d0b
Skrevet

Alpakka er mykt og godt, men alpakkagarn av dårlig kvalitet (f.eks drops) stikker, syntes jeg.

Når jeg strikker til barn strikker jeg alltid i merinoull, det er deilig og klør ikke :)

Den jakka jeg strikka som han påstår at klør er strikket med 100 % alpakkagarn fra Du store alpakka. Klør merinoull mindre enn alpakkaull?

Skrevet

Merino klør mindre enn alpakka. Du får også kjøpt merino/bomullsgarn, det er klørfritt :)

Skrevet

Merino klør mindre enn alpakka. Du får også kjøpt merino/bomullsgarn, det er klørfritt :)

Vet du om noen merker som har merino/bomullsblanding?

Skrevet

Pickles har mye bra,ja! De har flere oppskrifter hvor de strikker med to typer garn, ull og bomull. det er veldig vellykka her!

Skrevet

Vet du om noen merker som har merino/bomullsblanding?

Dalegarn har lerke

Skrevet

Bambus garn er supert syns jeg! :-) lett, mykt og luftig. Klør eller stikker heller ikke. Godt å strikke med, og det skal vist være godt egnet for atopikere.

Anonymous poster hash: 85821...3f6

Skrevet

Merino ekstra fine/babymerino fra drops er gode å strikke med, og klør ikke! Noen av mine favorittgarn!

Ellers har du flere ull/bomullsgarn du kan prøve, lerke, lille lerke, duo for eksempel. De klør heller ikke :)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, nå har jeg flere alternativer!

Lerke synes jeg ser veldig fint ut, lurer på om det blir det :)

Skrevet

Jeg synes Drops baby merino er fantastisk deilig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...