Gå til innhold

Usikker på om barnehage er det rette (langt..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som fylte 2 i februar som begynte i barnehage for noen uker siden. På grunn av sykdom, reise og diverse har han ikke rukket å være der alene før denne uken. Gutten min er veldig rolig av seg, men kaster f.eks mat hvis han ikke er sulten og når han er trøtt, slår han og gjør alt som er galt, ikke unormalt for en liten to-åring, antar jeg. Helsesøster sier han er helt gjennomsnittlig og folk har alltid kommentert hvor rolig og positiv han er. Bl.a har han aldri vært redd folk og alltid vært positiv, smilt, ledd. Hans første ord var JAAAAA, og ordet nei er et ord jeg sjelden har hatt behov for å bruke.

Allerede etter første dag i barnehagen kom han hjem og sa stort sett neineineinei hele den dagen og ved frokosten neste dag. Det vil si, han våknet i 4-tiden allerede og skrek, noe han aldri gjør. Jeg regnet med at han var trøtt og urolig på grunn av barnehagestart og alle de nye inntrykkene.

Nå er det gått noen dager og jeg har en dårlig magefølelse ang barnehagen. Jeg synes personalet er litt unnvikende når jeg spør hvordan det har gått, hva han har gjort i løpet av dagen og om han har spist osv. Intuisjonen min sier at jeg ikke skal la barnet mitt fortsette i barnehagen.

Ved den første starten, før influensaen og reisen, fikk jeg en følelse av at personalet så ned på meg.. Kanskje fordi jeg er uføretrygdet? Eller er det ting som henger igjen ang foreldrene mine som i sin tid kom utenfra til bygda og ikke blir regnet som god nok? De hadde så mye klager. Noe jeg svelget fordi jeg ønsker at gutten min skal få lekekamerater, et miljø og pedagogiske omgivelser. Jeg er som sagt uføretrygdet og trenger ikke ha han i barnehage. Men jeg er usikker på hvor "pedagogisk" det er når barnet konmer hjem og bare sier "neineineineineinei" hele tiden :(

Tar gjerne imot noen råd!

Anonymous poster hash: 14739...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er INGEN dokumentasjon på at barn TRENGER å være i barnehage før de er 3 år, så jeg ville nok kanskje fulgt magefølelsen min, og hatt han hjemme til det. Når han er 3, så klarer han litt mer selv, og kan si ifra litt lettere om det er noe. Gå i åpen barnehage innimellom sånn at han får lekt med andre barn, ellers nyt det å ha muligheten til å ha han hjemme. 

Anonymous poster hash: f6993...8c1
Skrevet

Spør om samtale med barnehagen. Jeg tenker at det ikke alltid er normalt hvordan din sønn uttrykker sine behov. En toåring bør kunne tilegne seg mer hensiktsmessige metoder å uttrykke seg på når han er sulten, trøtt osv...

Anonymous poster hash: 7cd1d...628

Skrevet

Helsesøster sier han er helt gjennomsnittlig. Han kan si spise, drikke, tørst, sove etc. Jeg observerte selv andre barn i barnehagen som var likens som min gutt. Både eldre og yngre. Jeg tror ikke barnehagen skulle oppfatte han som større utfordring enn andre barn.

Hi

Skrevet

Jeg ville undersøkt litt i nærmiljøet om denne barnehage. Kanskje han går i feil barnehage. Kanskje personalet ikke er så veldig flinke med barn.

Anonymous poster hash: 076ee...cec
Skrevet

Jeg tenker at du må gi det litt lengre tid.

Tidlig og konkludere med noe etter 1 uke.

Sikker på at det er bare du som er usikker og ordner seg sikkert

Skrevet

Men er det normalt at et barn får høre så mye neineinei i barnehagen at han gjentar det dagen lang? Han brukte sjelden nei før.

Mammahjertet føler at han prøver å fortelle meg noe. :/

Hi

Skrevet

Mulig at han hører det fra barna i bhg? Alle har vel en nei-periode?

Og jeg synes du burde gi det litt mer tid, det tok min datter flere uker til å bli vant til bhg og rutinene.

Anonymous poster hash: c9956...0af
Skrevet

Før 3 år er det ingen grunn til å ha gutten i bhg hvis du ikke selv ønsker det. Jeg trivdes ikke hjemme og ville ut i jobb etter endt permisjon, så gutten begynte som 1,5-åring. Når jeg ser hvordan det gikk med han sammenlignet med barn av folk jeg kjenner som var hjemme OG trivdes med det, ser jeg lite/ingen fordel med bhg.

Fra 3 år er det en helt annen sak, fordelene med barnehage er vel dokumentert og uansett vil det være vanskelig for barnet å leke med andre barn når så å si alle 3-åringene er i bhg.

Anonymous poster hash: 89c9f...a90

Skrevet

Hadde også venta litt og latt han bli litt større. Har jeg selv gjort og heller brukt åpen bhg tre ganger hver uke.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk til deg anonyme #5 som sa at jeg burde undersøke litt i nærmiljøet ang barnehagen. Jeg har gjort det nå og det viser seg at magefølelsen min med bekymring var rett. Alt er ikke så bra i denne barnehagen, dessverre. Så min sønn blir hjemme-barn.

Jeg lurer på om kommunen efører noen form for kontroll med kvaliteten i barnehager?

Hva gjør man konkret når man oppdager kritikkverdige forhold?

Hi

Skrevet

Ja kommunen fører kontroll, men det kan gå tid mellom hver gang. Om du mener noe er kritikkverdig kontakter du bhg avd i kommunen.

Anonymous poster hash: 6b2af...f53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...