Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 Ja, jeg har 5 barn og burde vite bedre....to er halv-store, og 3 mindre. De tre yngste er jenter, og nest minste på 6 er henne vi sliter med. ALDRI har en unge gjort meg sååå sint som henne. Det er aldri noe fra bhg, hun har masse venner, er supersosial, konfliktløser osv...men hjemme hører hun aldri på oss, tar seg til rette med hva hun vil( eks. hente godteri(gaaal etter søtt) gå og spise oboy, erte storesøster på 7,spille selv om hun har brukt opp tida si og får hun ikke det som hun vil så skriker hun. Hun uuuler!! Leeenge..... Jeg har tatt henne noen ganger det har svartnet nesten for meg i armen og satt henne hardt i trappa feks. Hun bare ler. Skjønner jo at det ikke er den mest pedagogiske måten. Bryr seg ikke om å bli tatt fra Ipaden som en konsekvens feks. Tips?? Anonymous poster hash: 67574...cb6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Ingen?? Anonymous poster hash: 67574...cb6
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Hun er sugen på oppmerksomhet. Selv straff føles positivt da. Hva med å "se" henne før hun rekker å påkalle deres oppmerksomhet negativt? Og kvitt dere med iPaden. Den gir alle unger, selv de snilleste lam, merkelige personlighetsendringer.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 Hva med positiv oppmerksomhet når hun er en god og snill jente? Anonymous poster hash: 76e13...4ad
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 (Og det å hindre henne, fysisk stoppe henne, i å gjøre uønskede ting, er ikke noe jeg ville spare til det svartner for meg. Det ville jeg ta i bruk med en gang første beskjed muntlig ikke virker. Tro meg, det tar ikke mange dager...)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #6 Skrevet 9. mars 2014 Oki tips mottatt.... Altså fysisk hindre henne raskere enn det jeg gjør nå. Notert:)) Kvitte oss med Ipaden, vel de har en hver de to, og det kan være en positiv ting hvis det blir brukt riktig. Synes da det er bedre å lære henne at man må ha regle for sånt. Det har de jo og det fungerer fint på eldste...... Er bevisst på å gi akkurat henne ekstra oppmerksomhet pga hun er i midten av de små. Men kanskje ikke nok. Eldste lider av flink pike syndromet og får mye oppmerksomhet pga hun er så flink og pliktoppfyllende, yngste er bare 18 mnd og får mye oppmerksomhet pga det... Derfor er vi ekstra oppmerksomme.... HI Anonymous poster hash: 67574...cb6
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Hun får også mye egentid, er ofte hjemme fra barnehagen hvor de andre er vekk. Og da koser vi oss:) Anonymous poster hash: 67574...cb6
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #8 Skrevet 9. mars 2014 Enig med de andre, masse positiv oppmerksomhet. Her må selvfølelsen opp. Ikke bare hvor flink hun er! -se henne, le med henne, spill sammen, bak sammen, la henne mestre. La henne høre at du snakker fint om henne til andre og da kanskje spesielt til søsknene. "Jeg ser deg". "Idag tenkte jeg på deg når jeg spiste lunsjen min, for jeg vet du er så glad i brunost" Det å få grenser er omsorg i aller høyeste grad. Når dere har en hyggelig stund så ikke vær redd for å snakke om de vonde tingene, fortell at du er lei deg for at dere har kranglet, fortell at du blir redd når hun er sint. Prøv å finne en løsning sammen. Hva kan man gjøre når man er sint? Gå utafor døra og puste inn frisk luft? Telle til ti? Gå på badet og ta kaldt vann i ansiktet? -la henne komme med forslag! Øv på å si eks "Jeg blir sint når jeg ikke får til leksene mine" Du kan begynne med å si når du blir sint. Disse rådene gjelder selvfølgelig alle i familien En ting vi øver på på skolen der jeg jobber er å fortelle hva vi føler både positivt og negativt. Jeg blir glad inni meg når vi lager middag sammen. Jeg blir lei meg når vi krangler. Jeg blir irritert når du maser på meg Jeg liker ikke at du sniker i køen. Jeg liker at du har begynt med leksene med en gang. Les bok "Mitt kompetente barn" og "Min kompetente familie" av Jesper Juul. Se etter andre bøker av samme forfatter evt andre. Ikke alt jeg er enig i med ham, men selve familie og barnedynamikken hans er veldig fin. Jeg låner forresten bøkene på biblioteket. Lykke til! Anonymous poster hash: 6696a...207
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #9 Skrevet 9. mars 2014 Tusen takk for flott svar!! Anonymous poster hash: 67574...cb6
Superdolly Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 (endret) Gi henne et forvarsel før hun skal slutte å spille. "Om fem minutter må du legge vekk iPaden for da er spilletida di brukt opp." Så fjerner du iPaden fysisk når hun er ferdig. Edit: Du må selvsagt også si fra når spilletida er over. Ignorer uling. Overse, lat som du ikke hører. De første gangene du overser vil det antagelig eskalere, fordi hun plutselig ikke får oppmerksomhet på ulingen, og det er hun vant til at hun får. Så da vil hun dra det enda lenger. Men greier du å stå i det, tar det ikke lang tid før hun innser at dette ikke gir henne oppmerksomhet. Jeg tenker at det eneste man ikke kan overse, er atferd som går ut over andre, som er til fare for henne selv eller som vil gi store ødeleggelser på hus og møbler. Alt annet kan du ignorere, når hun gjør noe du ikke liker. Og så pøser du på med oppmerksomhet når hun gjør noe bra og riktig. Sørg for å gi gode beskjeder om hva du forventer. Ha øyekontakt med henne, sånn at du vet hun får det med seg. Gi en beskjed om gangen og vær konkret. Ikke formuler det som et spørsmål, uansett hvor mye høfligere du føler deg da. "Etterpå skal vi besøke bestemor, så nå må du rydde vekk iPaden og gå og skifte. Og gå på do også." Er ikke en beskjed, men mange. Start med det hun skal gjøre først, og ta det i den rekkefølgen hun skal gjøre det. Og bruk navnet hennes. Og ros henne for hver del hun utfører. Endret 9. mars 2014 av Superdolly
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #11 Skrevet 9. mars 2014 Jenta er Sansynligvis smart og har gjennomskuet dere. Hun vurderer for eksempel godteri + straff som et bedre alternativ enn ikke noe godteri. Slutt å ha slike ting i huset hvis noen av barna har et sterkt sug. Fristelsen blir for stor. Ikke sammenlikne henne med storesøster. Skryt av henne for det hun er god til. Hun virker selvstendig, selvsikker, smart og flink til å håndtere mennesker. Det er viktige egenskaper som hun vil ha mye mer nytte av enn å være "flink" hele tiden. Anonymous poster hash: ffeae...97d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #12 Skrevet 9. mars 2014 Eventuelt ikke få barn du/dere ikke har tid til å følge opp på hvert plan (gjelder ikke bare skole, fritidsaktiviteter, omsorg det...) Hilsen en av 5 Et fantastisk ukonstruktivt svar! Nå har de jo de barna de har. Hva foreslår du at de gjør med det. Gir vekk et par? Anonymous poster hash: d8acd...3f1
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Takk igjen for fine svar:) Godt å bli minnet på ting innimellom, selv om jeg innerst inne vet dette fra før:) Noen ganger er dere gull verdt altså!! Sånne svar som at vi har for mange barn osv bare overser jeg... HI Anonymous poster hash: 67574...cb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå