Gå til innhold

Uregjerlige gutter.. :-@ aaaarghh!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to flinke og greie gutter som klarer seg fint på de fleste ting, men vi strever sånn med at de ikke klarer å høre etter.. Særlig når vi skal noe, når de må avslutte lek.. Gjøre seg klar for å gå ut, eller gjøre seg klar for natta er typiske "umulige" situasjoner..

De finner på alt annet og ørene gror igjen. Jeg gjentar beskjeder 40 ganger og til slutt ryker det ut av ørene mine, jeg blir så irritert!

Særlig ene gutten kan være veldig urolig, deg er akkurat som om han har maur under huden, han MÅ bevege seg, trampe med beina, dunke med gaffelen riste i stolen osv når han er i dette urolig humøret.

De kan også bygge opp dårlig oppførsel his hverandre, hisse opp stemningen. Noen få ganger går det virklig over styr.. Jeg føler det blir umulig å komme ut av når det er sånn. Den ene løper ene vegen og omvendt. Jeg prøver å ta ene til side for å snakke med ham, så løper andremann rundt som en ojoi og prøver å få nr en med på ugangen igjen. Pappaen prøver da å trøste babyen som sef skriker oppi kaoset.. Det er rett og slett ikke nok hender og armer til tider.

Jeg har hørt om timeout, men har vært kritisk til å bruke det, nå lurer jeg på om jeg burde prøve det likevel? Hvordan får dere barnet til å bli sittende i timeout? Jeg vil tro at mine løper av gårde så fort jeg har snudd meg, for det er ikke meningen at de skal bli holdt fast santvel?

Heldigvis er de ikke uregjerlige i barnehagen, der får vi bare skryt av dem. Men en periode har det vært pytonstunder i heimen. :-@

Er det noen som har noen råd slik at vi kan få ville 5 åringer til å høre etter? Babyen er 4 mnd, så det kan jo være at det er sjalusi i bildet også, men de er så søte og gode mot baby, trøbbelet er bare i forhold til mamma/pappa og erting av hverandre.

Håper flere har hatt det sånn og fått det bedre, og kan dele noen råd med oss!

:-)

Anonymous poster hash: 6d7a1...39c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring må du slutte å gjenta beskjedene. Gi en beskjed en gang. Om de ikke hører da henter du dem fysisk eller lar dem gå glipp av muligheten.

Skal du bruke timeout må du regne med å bære barna tilbake til timeoutstedet mange ganger til å begynne med.

Anonymous poster hash: aa64d...7ac

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg skal prøve å konsekvent bare si ting en gang.. Det er jo også en dårlig vane fra min side å sette på "hakk i plata"..

Jeg ser for meg en ganske tragikomisk seanse med timeouten.. Jeg bærende på gutter frem og tilbake, til enten hyl og skrik eller hylende latter.. Hvordan gjør dere det med to "krapyler" som skal i timeout? Kanskje spesiellt dere som har tvillinger, eller tette søsken..?

Skrevet

Har tvillinger, setter dem i et hjørne hver sånn at de ikke kan se hverandre.

Anonymous poster hash: ec507...9ec

Skrevet

Det at de ikke kan se hverandre høres jo lurt ut, men før man er der at de blir sittende, hva gjorde dere da? Eller er det bare mine som ikke godtar å bli satt i timeout uten motstand..?

Skrevet

Fortell guttene at dere skal i svømmehallen, på cafe, på besøk e.l. Ting som helt uproblematisk kan avlyses. Si at "nå gutter, nå skal jeg gi dere en beskjed. Det er viktig at dere hører for jeg orker ikke å mase. Nå skal dere kle på dere. Vi skal i svømmehallen, og vi drar om fem minutter". Gjenta beskjeden en gang og si at dersom de ikke kler på seg med en gang, så må de være hjemme. BLI HJEMME. Evt dra med den som hører etter.

Dette er learning the hard way, men ekstremt effektivt.

Du og pappaen må avtale dette på forhånd da så klart.

Anonymous poster hash: 14bf6...6cb

Skrevet

Visst du har sett på suprrnanny så har de ofte måtte sitte de tilbake over 30 ganger før de sitter ut tiden.

Men etter vært skjønner de at det får konsekvenser å at dermed ikke er så gøy lengre.

Anonymous poster hash: f8126...d82

Skrevet

Jeg gir beskjed 2 ganger, deretter har jeg litt faste konsekvenser. Om hàn ikke begynner kveldsstellet, men bare tøyser så blir det ikke historie eller musikk på senga. Han pleier å kle på seg mens han ser barnetv om morgenen, gjør hàn ikke det uten å bli maset på skrues tv av. Lager ikke mye styr utav det. Om jeg har gitt beskjed en gàng, begynner jeg noen ganger å telle lavt, da vet hàn at grensa straks er nådd og hàn får opp farta.

Det var utrolig effektivt når man bare har begynt å gjennomføre det, spesielt den lave tellinga. Han er en grei gutt, men veldig urolig og ukonsentrert.

Anonymous poster hash: 9e2a3...77a

Skrevet

Jeg må nevne et råd som jeg har fått av min svigermor som jobber profesjonelt med barneatferd. Hun sier at man skal gi barnet en beskjed TO ganger. Deretter skal man fysisk fjerne barnet fra situasjonen (evt til).

Samme beskjed skal altså ikke gis mer enn to ganger. En beskjed som gjentas i det uendelige mister verdi. Det er jo ikke noe poeng for et barn å umiddelbart følge en beskjed dersom han\hun vet at den uansett blir gjentatt x antall ganger.

Dette rådet fikk jeg når barna var små og f.eks. fiklet med fjernkontrollen eller skuffen med sølvbestikk. Da er det jo ok å bære de bort.

Når barna blir litt større må man finne andre måter å "fysisk" fjerne de fra situasjonen.

Hovedpoenget er uansett at etter to beskjeder så skal man foreta seg noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...