Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 Vi har belønnet med klistremerker ved pottetrening, og andre belønningssystemer for å bryte mønsteret ved vanskelige perioder. Men har skjønt at noen er veldig imot sånt. Hvorfor? Trenger innspill for vil gjerne gjøre det "riktig" Anonymous poster hash: 2d0db...b65
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Hvorfor ikke bare stole på deg selv? Belønningssystemer er en naturlig del av livet fra barnehagealder til pensjonisttilværelse. Anonymous poster hash: 18c9c...a70
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Ingen verdens ting er galt med det! Drit i surmaga folk som kritiserer noe de a) ikke har peilin på, eller ikke gidder å gjennomføre selv Anonymous poster hash: cfafe...650
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 Jeg tror ikke det er noe galt i belønningssystemer som brukes med forsiktighet over en kort periode, men når de brukes ukritisk kan man ende opp med unger som krever belønning for alt av normal adferd. Jeg kjenner for eksempel en gutt som krever penger for å spise noen form for grønnsaker, for å sitte ved bordet når han spiser, for å pusse tenner, for å gå til skolen uten å stikke av osv. Det kan også bli et problem at ungene opplever at de bare blir satt pris på når de oppfører seg "riktig" og at de blir elsket for handlingene sine og ikke ubetinget for den de er. Anonymous poster hash: 51fe1...b35
magica fra tryll Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Fordi vi ikke er apekatter, og behavioristisk oppdragelse er skikkelig gammeldagse greier;) Det har en lei tendens til ikke å virke etter en stund.....
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 Fordi barna blir skikkelig ufordragelig etterhvert og kan ikke gjøre noen ting uten å først spørre hva de får for det.... Men jeg tror ikke du ødelegger baret ditt ved å ha et klistremerkesystem ved pottetrening altså, du må bare tenke over i hvor stor grad du vil bruke belønning som en del av oppdragelsen. Anonymous poster hash: 1ffb6...499
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 Vi har brukt dette masse i samarbeid med psykolog (PMTO) i forhold til eldstemann på 7 år. Han responderer veldig bra på slike systemer, og det virker for ham/oss. Her har vi brukt det f.eks i forhold til påkledningssituasjon (han brukte uendelig lang tid på å kle på seg når han skulle ut i friminuttene på skolen, og på AKS) - etter bruk av slikt system med små motiverende belønninger ble situasjonen en helt annen Har også brukt det til toalettsituasjon (han var ikke flink til å tørke seg), har også brukt det i forbindelse med leksesituasjon. Dersom det fungerer bra, så er det bare å bruke dette (men det bør jo være i forbindelse med noe som er "verdt" å forbedre da). Anonymous poster hash: e4212...7d7
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #8 Skrevet 8. mars 2014 Bruker hverken belønning eller straff, men forklarer barna hva som er rett og galt. Funker fjell! Anonymous poster hash: 03510...f8e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Vi har brukt dette masse i samarbeid med psykolog (PMTO) i forhold til eldstemann på 7 år. Han responderer veldig bra på slike systemer, og det virker for ham/oss. Her har vi brukt det f.eks i forhold til påkledningssituasjon (han brukte uendelig lang tid på å kle på seg når han skulle ut i friminuttene på skolen, og på AKS) - etter bruk av slikt system med små motiverende belønninger ble situasjonen en helt annen Har også brukt det til toalettsituasjon (han var ikke flink til å tørke seg), har også brukt det i forbindelse med leksesituasjon. Dersom det fungerer bra, så er det bare å bruke dette (men det bør jo være i forbindelse med noe som er "verdt" å forbedre da). Anonymous poster hash: e4212...7d7 Vi vil jo alle at barna våre skal få det så bra som mulig, med de forutsetningene de har, og barn med spesielle behov og utfordringer krever ofte litt andre løsninger enn barn uten slike ekstra utfordringer. Friske barn med normale forutsetninger til å forstå hvorfor man skal gjøre slik og ikke sånn, som forstår at det er til deres eget beste å gjøre sitt beste på skolen osv trenger ikke premier for å utføre dagligdagse hverdagsting som å kle seg, bidra med husarbeid, prestere på skolen osv. Verden er ikke sånn at vi får premier for hver lille ting vi gjør for fellesskapet, for andre og for oss selv, og det må vi lære barna våre. Men at dere i samarbeid med psykolog har funnet ting som gjør hverdagen lettere for deres barn og menneskene rundt deres barn er jo selvfølgelig supert. Vi må jo tilpasse oppdragelsen etter barna vi har fått, de er ikke like. Anonymous poster hash: 1ffb6...499
MammantilNurket Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne ... Avtalebaserte systemer med tegnøkonomi (ABS) er et _spesialpedagogisk_ verktøy som KUN skal brukes av eller i samarbeid med fagfolk. Dette skal, og bør, ikke benyttes på normalt fungerende barn. Normale aktiviteter som å spise maten sin, kle på toalettet gå på toalettet, gå på skolen, gjøre lekser etc. er en selvfølge at normalt fungerende barn skal beherske. Det er helt unødvendig med belønning for dette. Å bruke ABS på "normale" barn blir som å sette et friskt barn i rullestol. Se også litteratur av Jonny Finstad.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Barn bør lære at belønningen for å mestre ting, kommer innenfra. Anonymous poster hash: e1419...b55
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 Vi brukte det ved bleieslutt fordi gutten på 3,5 år hadde bestemt at han aldri ville slutte med bleier. Det hjalp oss over kneiken, men vi fikk et lite tilbakeslag når han fant ut at det ikke kom belønning lenger (hva?! Ingen klistremerke for en dag uten uhell?!). Heldigvis fant han fort ut at det var greiest uten bleie lilkevel. Men akkurat den erfaringen har gjort meg velig bevisst på at det skal være et verktøy jeg bruker når jeg har forsøkt andre metoder uten hell; jeg ønsker ikke et barn som forventer belønning for å gjøre helt normale ting som. Å kle på seg eller gå på do. Akkurat nå sliter vi litt med morgenrutinene, men jeg har tenkt å komme ut av det uten å benytte belønning. Anonymous poster hash: 39a62...fbe
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 Fordi etter vært så spør barnet hva hun får visst hun er snill nå. Da vet du at du har feilet.. Anonymous poster hash: af02f...50a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå