Gå til innhold

Er noen fylker mer "hurpete" enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på grensen mellom to fylker hvor det fylket jeg bor i blir sett på som vanskelige og kranglete. Helt ærlig har jeg samme oppfatning som nabofylket.

Bare i dag skulle jeg selge noen greier på en kjøpe,selge,bytte-side på Facebook. I nabofylket fikk jeg oppriktige spørsmål og bud, i samme fylket jeg bor var første kommentaren som kom inn av det snibete slaget.

Det fortsatte videre med at jeg ikke hadde oppgitt minstepris og MÅTTE selge til høyeste budet som kom inn om det så bare var ei krone osv. Det var kverulering og det ene med det andre... Lot være å kommentere og bare lot dem holde på :P

Nå er heldigvis dette et av de mer uskyldige eksemplene, men det har dessverre flere ganger dreid seg om alvorlige saker og ting som har gjort at det er endel friksjon mellom disse fylkene...

Er det lignende tilstander der dere bor også?

Anonymous poster hash: cc08c...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Oppland, men ikke mer enn 20 minutters kjøretur til Hedmark. Mitt inntrykk er at "folkeslagene" er omtrent like trauste og like lite hurpete  :P

Skrevet

Jeg bodde noen år i Hedmark. Og eneste vennene jeg fikk var andre innflyttere. Gikk jo ikke an å prate med de lokale engang. Med mindre man var full på byen da.

Prøvde å flytte på bygda der og, det varte ikke lenge. Skulle gå rund og hilse på naboene, en fin sommerdag, som alle holdt på i hagene. Tok med meg datteren min. Da vi hilste så løp alle inn, ingen hilste. Og sånn fortsatte det den tiden vi bodde der.

Nå bor jeg i Buskerud. Ble jo sjokkert jeg første gang, det kom foreldre til andre sine barn for å hilse på meg. Og de ble stående å skravle. Og folk er jo så koselige. Ikke det, finnes jo sure uhøflige mennesker her og. Men her er de ikke i flertall.

Anonymous poster hash: 018d3...942
Skrevet

Jeg bor på grensen mellom to fylker hvor det fylket jeg bor i blir sett på som vanskelige og kranglete. Helt ærlig har jeg samme oppfatning som nabofylket.

Bare i dag skulle jeg selge noen greier på en kjøpe,selge,bytte-side på Facebook. I nabofylket fikk jeg oppriktige spørsmål og bud, i samme fylket jeg bor var første kommentaren som kom inn av det snibete slaget.

Det fortsatte videre med at jeg ikke hadde oppgitt minstepris og MÅTTE selge til høyeste budet som kom inn om det så bare var ei krone osv. Det var kverulering og det ene med det andre... Lot være å kommentere og bare lot

Nå er heldigvis dette et av de mer uskyldige eksemplene, men det har dessverre flere ganger dreid seg om alvorlige saker og ting som har gjort at det er endel friksjon mellom disse fylkene...

Er det lignende tilstander der dere bor også?

Anonymous poster hash: cc08c...125

Rogaland skiller seg ut for meg, mulig pga dialekten

Anonymous poster hash: 1868c...092

Skrevet

Er det ikke alltid sånn? at de er litt kniving mellom nabofylkene. Jeg er rogalending og syns hordalendinger flest utenom bergensere er generelt pripne og forutinntatte.

Anonymous poster hash: e6258...84d
Skrevet

Synes det fort blir hurpete om dialektforskjellen blir stor.

Har familie nordpå og opplever ofte skepsis fordi jeg snakker Oslo.

Anonymous poster hash: 7766d...6f0

Skrevet

Jeg bor i Rogaland, men har aldri hørt at folk er mer hurpete her enn i Hordaland eller Vest-Agder. Tror ikke det er noen særlig friksjon mellom fylkene, men kanskje jeg tar feil hvis det er VI som er hurpete..?

Anonymous poster hash: fa384...f31

Skrevet

Jeg bor i Rogaland, men har aldri hørt at folk er mer hurpete her enn i Hordaland eller Vest-Agder. Tror ikke det er noen særlig friksjon mellom fylkene, men kanskje jeg tar feil hvis det er VI som er hurpete..?

Rogaland må være det minst-hurpete fylket av de tre:-)

Mvh innflytter

Anonymous poster hash: 08045...9a1

Skrevet

Rogaland må være det minst-hurpete fylket av de tre:-)

Mvh innflytter

Anonymous poster hash: 08045...9a1

Det er min erfaring også! Er muligens litt inhabil men :P

Anonymous poster hash: e6258...84d

Skrevet

Jeg har flyttet fra Vest- til Aust-Agder, og merker forskjell. Folk i Aust virker utrolig misunnelig på alt de har i Kristiansand, spesielt Arendal. Når det er sagt er folkene i Arendal, Grimstad osv mye hyggeligere enn folk i Kristiansand. Merkelige greier :)

Anonymous poster hash: d8a59...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...