Gå til innhold

Er jeg for streng? ( 10 åringer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 10. Hun er veldig sosial, og veldig "livete". Hjemme hos oss når hun har besøk av venner tar det helt av. Hun høres veldig godt, og det er sjelden rolig lek. Lek som sisten, gjemsel, hinderløype, fest, ballspill osv er alltid det de ønsker å leke, men for meg er dette lek som hører til ute. Det blir så utrolig støyete, og jeg blir rett og slett sliten av å ha unger som løper rundt meg og rundt i huset, inn på soverommene til oss andre i huset osv. I følge frøkena selv så leker de dette inne hos vennene, så jeg er visst superstreng. Bør jeg bli mer tålmodig og akseptere sånn lek? Vil jo ikke være hun strenge mammaen som alle snakker om.

Anonymous poster hash: d9d23...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du si at familier har forskjellige regler, uteleker er uteleker. Jeg er som deg.

Anonymous poster hash: fe7fa...0ca
Skrevet

Gjemsel bør du akseptere, og litt løping og støy, men ballspill, hinderløype osv ville jeg ikke akseptert inne. Det går an å sparke dem ut litt også :)

Anonymous poster hash: 1cdee...f78
Skrevet

Jeg er oppdratt til at man ikke løper eller hoier og skriker inne. Ei heller leker med ball og hopper i møbler etc. For meg er det helt naturlig og absolutt ikke strengt. 

Anonymous poster hash: d1ee7...229
Skrevet

Hi her.

Sånn er det for meg også.

Men jeg synes også at mine foreldre var for strenge og jeg vil ikke bli som de. Men jenta mi lager virkelig mye støy, skriker og skråler. Vennene også såklart, men føler det er jenta mi som drar igang og ikke avgrenser eller har vett til å sette grenser når det tar helt av.

Men pleier deres barn å leke rundt i stua deres og rundt omkring, eller holder de seg til eget rom og tv stue?

Skrevet

Våre barn har venner i stuen om de er rolige. Vil de leke er de i annen etasje hvor de har egen stue og rom. Men der er minste 12. 

Jeg ville snakket med datteren din om at dersom hun kan vise at hun kan leke uten å støye så fælt så kan du fire litt på reglene dine. F.eks. det med gjemsel. Med frihet kommer ansvar. Minn henne på at det er flere i familien, og at det er slitsomt for dere om hun skal bråke mye. Da må hun nesten gå ut i stedet. Kanskje hun hadde syntes det hadde vært litt artig...

Anonymous poster hash: d1ee7...229
Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har snakker med henne om dette, men i samme øyeblikk som vennene kommer innenfor døren flyr hun oppunder taket. Hun er snill tvers igjennom, hun er rett og slett skapt med liv i seg, og hun har venner som sammen med henne blir dynamitt. Slitsomt. Får høre av andre foreldre at hun ikke er sånn hos andre, så det er jo bra(håper de ikke bare sier det av høflighet da) :) jeg kan nok ikke endre henne, og ikke vil jeg det heller så veldig mye iallefall, men trenger bare å høre om det er fritt fram hos alle andre.

Skrevet

Reglene her er herjing på rommet eller kjellerstuen. Ball er ikke greit. Skal de være i stua må de snakke rolig, sitte i ro. Dvs enten se på tv, tegne, male osv. Vi har i tillegg en hund som oppholder seg i stua så her må alle være i ro. Ingen skriking, løping eller klatring her.

Det blir mye støy selv om de er i en annen etg men så lenge de ikke river ned huset så lar jeg de holde på. Ikke lenge til våren kommer og da ser jeg nesten ikke snurten av ungen og vennene. Da er de mest ute.

Dette er 9-åringer.

Anonymous poster hash: 71265...289

Skrevet

Har en livlig 10-åring jeg også, og jeg lar de holde på i kjellerstuen. Der har vi madrasser på gulvene, ringer i taket, ribbevegg, sofaer o.l. og de kan herje av hjertens lyst. Har gutt jeg da så de leker wresling o.l.

Eneste er at jeg rydder ikke etter de, så sønnen min bruker litt tid på å rydd der nede etter hver herjing ;)

Venner på besøk oppe i stuen går det mange måneder mellom hver gang jeg opplever, de er som regel i kjelleren eller på rommet.

Anonymous poster hash: 85f4c...b01
Skrevet

NEI, du er ikke streng. Dette er normale regler i de fleste normale hjem jeg kjenner til. Hallo, ungene er 10 år!

Skal de sparke fottball, leke gjemsel, løpe, skrike eller drive med støyende leker får de gå ut. Barn må lære seg å vise hensyn til alle i en familie.

Det er DITT hjem og dine regler som gjelder uannsett hva andre måtte mene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...