Gå til innhold

Nederlag å flytte ifra enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til f.eks et rekkehus eller en tomannsbolig? 

Saken er at vi kjøpte en enebolig på 150 kvm som er bygd på starten av 80-tallet. Det er helt greit vedlikeholdt, men holder absolutt ikke "min" standard. Vi må gjøre noe med alt for at jeg skal bli fornøyd. Jeg er ikke sånn at jeg må ha det strøkent, men vil ha en viss standard for at jeg skal trives godt der. Liker å ha det fint rundt meg jeg :-) Mannen er ikke noe handy, og han er lat og prøver heller ikke, selv om jeg oppmuntrer han mye. Vi har heller ikke råd til å pusse opp utenom når vi får feriepenger, så det vil si at vi kan pusse littegranne opp en gang i året. 

Så saken er, jeg ønsker å flytte i noe mindre, enten nyere, eller billigere, slik at vi da får råd til å pusse opp. Mannen mener jeg er utakknemlig og alt for nøye og at jeg skal være glad vi har enebolig. Hva mener dere? takk om du giddet lese, og tuusen takk om du orker gi meg ditt ærlige synspunkt på hva du ville gjort i denne saken!!?

Anonymous poster hash: 72c50...bd4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vill blitt boende og heller spart alt jeg kunne for så å pusse opp "litt og litt".

Anonymous poster hash: 2f245...6dc

Skrevet

Jeg vill blitt boende og heller spart alt jeg kunne for så å pusse opp "litt og litt".

Anonymous poster hash: 2f245...6dc

det var jo det vi tenkte, men det er jo så myye som må tas! :-( blir helt svett! pluss at det er så vanskelig å spare opp så store beløp! 

Anonymous poster hash: 72c50...bd4

Skrevet

Vi bor i en tomannsbolig og trives veldig godt. Jeg har alltid tenkt at vi MÅ ha en enebolig før jeg er fornøyd. Nå har det dukket opp et hus til salgs rett over gata . Mannen var veldig klar for å kjøpe men det var noe som holdt meg igjen. Huset har perfekt beliggenhet med fantastiske solforhold og kjempefint utvendig men alt må gjøres noe med innvendig......om vi skulle ha kjøpt så hadde det ikke vært midler til opppussing. Vi hadde sikkert blitt et prosjekt for sinnasnekkeren. Da gikk jeg inn i meg selv og fant ut at hvorfor hige etter en enebolig som generelt er et konstant opppussing prosjekt. .... bare for å få en enebolig når vi trives så godt der vi bor. I en leilighet! Vi har endelig slått oss til ro her vi bor og bruker pengene på å pusse opp det siste for å få det som vi vil uten å ha tankene som enn om vi skal selge i bakhodet. Mange flotte eneboliger der ute men du må trives der du er og ikke fordi det er en ENEBOLIG :)

Skrevet

Ville flyttet.

Anonymous poster hash: bd6b0...bea

Skrevet

Ikke nederlag, i deres tilfelle ville jeg heller tenkt at dere tok til fornuften :)

Enebolig krever mye vedlikehold og i deres tilfelle oppussing, og når man verken er handy eller har økonomi til å sette bort jobben, tenker jeg kanskje at man ikke skal bo i en enebolig, men velge noe annet.

Men for mange betyr det veldig, veldig mye å ha enebolig, nærmest koste hva det koste vil.

Anonymous poster hash: 08a3c...d10
Skrevet

Et hus trenger vedlikehold, hvis du ikke får mannen med på vedlikeholdsarbeidet faller alt på deg. 
Jeg ville kjøpt meg inn i et borettslag. 

Anonymous poster hash: 4a3ed...8c7
Skrevet

Nederlag som i at du føler at dere mister status? Nei, det synes jeg ikke. 

Personlig tror jeg ikke at jeg hadde flyttet hvis det var bra vedlikeholdt, men jeg bare hadde lyst til å pusse opp. Jeg er ikke spesielt tilhenger av å "bo seg ihjæl". Det er viktigere for meg å ha større økonomisk frihet i hverdagen enn å bo stort eller fint og flott. Se på hva som lønner seg økonomisk over tid. 

Anonymous poster hash: d1e2f...368
Skrevet

Personlig så synes jeg hadde vært et stort nederlag. Å gå fra frihet, og det å slippe å forholde seg til naboer vegg i vegg. Og slike ting. Nei,takk.

Anonymous poster hash: 76764...a10
Skrevet

Ikke noe nedrelag, men hva som vil være best for dere som familie er jeg usikker på. Jeg vet ikke hvor nøye du er og hvor mye annet dere må ofre for at du skal få en standard du kan trives med. Personlig vil jeg si at to stuer i et hus som er litt slitenet men ok for eksempel er mye viktigere enn å ikke kunne sette seg på to ulike rom, selv om stua da er perfekt og vakker.

For meg betyr det også veldig mye å kunne være usjenert ute i egen hage. Det skal det mye til at jeg ville gi opp. Spørsmålet er hvordan mannen din og ungene ser på dette. Dere skal jo helst finne noe dere vil trives med alle sammen. Der kan det hende alle må jenke seg litt.

Anonymous poster hash: 13fdf...c1b
Skrevet

Men hva er alt som må gjøres? Er stor forskjell på om det bare trengs innvendig oppussing, eller om det trenger ny kledning, isolering, vinduer og tak.

Start gjerne med det som ikke er dyrest, få en fin stue først og fremst, det trenger ikke å bli dyrt. Så gang og soverom. Alt ganske billig å få fint. Kjøkken og bad må dere nok spare til. Men dere vil jo få alt fint etter hvert.

Og du kan vel gjøre en del du og? Jeg er enslig mor, så jeg har tatt alle malejobber her, lagt fliser, satt opp kjøkken, fikk hjelp og der da. Bygget stor platting. Ting er ikke så vanskelig, får mye gode tips på nett.

Anonymous poster hash: 54e86...582
Skrevet

Ser ikke at det skal være et nederlag.

Men kommer også helt an på boligene, som du nevner, standard, størrelse etc.

En leilighet kan strengt tatt være både nyere, dyrere, større og bedre enn en enebolig.

Dette kommer jo an på flere faktorer.

Ville tenkt på beliggenhet, hva dere ønsker å ha de neste 20 årene av bolig, planløsning, størrelse og vedlikehold.

Vi er eksempelvis en familie på snart seks i leilighet. Planløsningen er optimal, 125 kvm, to bad og fem soverom. Hage, utsikt, stor terrasse og helt ny standard i et rolig men veldig sentralt strøk av by. Optimale solforhold og følelse av å ha hele huset for seg selv. Men tre andre å dele utgifter og vedlikehold med.

Vi ville aldri byttet til en gammel enebolig et stykke unna. Ser ikke at det skal være noe steg opp, det er kun steg ned for oss.

Og her slipper jeg å stå med tre trøtte unger og måke snø i januar mens mannen er på jobbreise....

Bolig bør speile behovet deres :-)

Skrevet

Har bodd i både blokkleilighet, rekkehus og enebolig.
Det passer ikke så godt for oss å bo i blokk, men hadde ikke sett på det som noe nederlag å flytte i rekkehus igjen.
Vi har brukt feriepengene de 4 siste årene på oppussing, og gjør nok det i år også. Vet ikke helt om jeg synes det er verdt det...

Skrevet

Skjønner ikke den allmenne fascinasjonen for enebolig. Har selv vokst opp i stor enebolig med masse hage, og kunne ikke tenkt meg å bo sånn igjen. Rekkehus eller tomannsbolig må da være perfekt!

Anonymous poster hash: a6da6...e18

Skrevet

Eneboliger er ikke for alle,sånn er det bare.Og om ingen heller er handy eller har interesse av å holde ting ved like,så hadde jeg villet kjøpe noe nytt,rekkehus,tomannsbolig eller noe i den duren.

Det er ingen skam å snu! :laugh:

Anonymous poster hash: 71b2c...02a
Skrevet

Det eneste som betyr noe er at man bor slik man trives best. Personlig ville jeg aldri ha gitt opp en enebolig kun fordi den ikke passet meg interiørmessig, da hadde jeg nok heller blitt boende og tatt oppussingen over en 10-årsperiode. Men jeg er ikke deg:-)

Anonymous poster hash: 59272...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...