Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Datteren min er den lengste av alle barna i barnehagen. Hun er 5 år og er tydelig lenger enn de andre barna. Hun ble på 4 årskontroll målt til 123 cm. Hvis hun fortsetter i dette tempo til 6 årskontrollen, sier de at jeg bør vurdere røntgen av hånda ved ca 8 års alder. Men... Hva får jeg ut av det? Hva gjør de hvis hun blir målt til å bli nærmere 2 meter? Foreløpig estimering er ca 189 cm. Har en sønn på 3 som nå bruker str 116-122 i klær (husker ikke hvor lang han var siste kontroll, men var over en meter). Det har ikke vært snakk om slikt med han ennå. Anonymous poster hash: ed12f...b86
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #2 Skrevet 7. mars 2014 Jeg tok røntgen av hånden og de trodde jeg ville bli over 190 Startet opp med hormonbehandling før puberteten og høyden min stanset på 180. Takk og pris for det. Det er et helvete å alltid være høyest. Ikke fikk tak i sko, lange nok bukser. Ikke være nett og søt som venninner. Fy flate, ville aldri opplevd ungdomsårene om igjen Anonymous poster hash: 56483...019
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 Vet hvilken høyde de må måles til før de får hormoner? Anonymous poster hash: ed12f...b86
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Er ikke helt sikker, mener jeg har hørt kvinner : 180 og menn : 200 Som sagt, jeg er ikke helt sikker. Anonymous poster hash: 56483...019
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #5 Skrevet 7. mars 2014 Vår på 4 er også lang, men kun 112 på 4-årskontroll. Jeg og alle på farssiden har gått gjennom barne- og ungdomsårene et hode høyere enn alle andre, men så bråstopper veksten i 12-14 års alder. Vanskelig å vite. Hvordan er familien deres ellers? Anonymous poster hash: ae123...01a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Jeg var et langt barn selv. Estimert til 180, ble 182. Ungdomstiden var et helvete, med div kallenavn. Har i tillegg store føtter, og sliter fremdeles med å få tak i sko (prøv å finne kule og moderne damesko i 42/43...). Min datter skal definitivt røntges, jeg unner henne ikke det samme. Jeg tenker som så at alt under 180 er greit. Anonymous poster hash: c66ff...649
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #7 Skrevet 7. mars 2014 Obs ved hormonbehandling: en veninne av meg gikk gjennom det. Fremdeles 185 cm høy, men med kroppen til en liten jente. dvs BH: AA, ingen hofter... Resten av kvinnene i familien er skikkelige formfulle, så legen tror at det skyldes hormonbehandlingen. Anonymous poster hash: 800a0...571
Honningmelon Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 Jenta mi som straks er 3 år har alltid vært lang for alderen. Nå tipper jeg hun er rundt en meter. Så ikke fult så lang som din, men fortsatt lang. Om jenta di ser ut til å bli veldig lang så kan hun starte med hormoner etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Uff. Har en datter som ikke har fylt året enda, men sprenger alt av kurver hos helsesøster så hvis hun fortsetter slik blir hun veldig høy. Jeg har også bekymret meg for det samme som deg HI. Ønsker selvsagt ikke hormonbehandling, men synes også at 180 er høyt nok. Vi er i tillegg arvelig belastet med store ryggproblemer på mors og fars side, og da er det jo enda verre å være høy... Jeg er selv 175. Jeg ble 6 cm høyere enn min egen mor. Anonymous poster hash: 7e4b4...ef9
SuperFries Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Jeg er 179 cm, og min søster stoppet på 184 cm. Hun fikk hormonbehandling. 184 cm er høyt for ei jente. Det kan raskt gå ut over selvfølelsen å være så mye høyere enn alle andre. Bare det å finne seg en kjæreste kan by på problemer, da de fleste jenter ønsker en kjæreste som er høyere enn man selv er. Min søster er svært glad for at hun ikke rager 190 cm over bakken. Vi kommer begge til å ta røntgen av hendene dersom veksten tilsier det, og vi kommer begge til å gi hormoner til våre døtre dersom de blir godt over 180 cm.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #11 Skrevet 7. mars 2014 Jeg har en sønn på 9 år. Helt siden han var baby har jeg vært klar ovenfor helsesøster og lege at han skal måles. Nå følger de godt med på skolen og jeg regner med at han snart er i alderen for måling. Han skal få slippe å bli over 200 Anonymous poster hash: 56483...019
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #12 Skrevet 7. mars 2014 Jeg gikk til måling da jeg var barn fordi jeg var så lita. Vil bare si at det var den oppfølgingen som gjorde at jeg følte meg unormal. Jeg opplevde at kroppen min ble sykeliggjort, og det var ikke gøy med den mannlige legen som fulgte med på om jeg hadde fått kjønnshår... Ønsket heller ikke denne kontrolleringen (begge mine foreldre er forholdsvis lave og regnet med jeg ville bli som dem), men legene insisterte. Fikk tilbud/anbefaling om hormoner, men takket nei. Ble estimert til 1.49, endte opp på 1.59 (mamma er 1.58) så det er ikke helt nøyaktig heller. Jeg var dog veldig lita som unge. Møtte aldri noen som var mindre enn meg som ikke hadde dvergvekst. Var sent utviklet, så strakk meg en del i løpet av tenårene. Anonymous poster hash: 227ab...5c9
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #13 Skrevet 7. mars 2014 Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men lange nok bukser, gensere, store nok sko osv er ikke et problem i de store byene. I tillegg er det et fantastisk utvalg i nettbutikker. Det er for dagens ungdom ikke vanskelig å være høy med tanke på klær. Jeg selv fikk hormonbehandling og er over 180. Jeg ble heldigvis ikke 195. Hormonbehandling er ikke uten bivirkninger. Studier har vist at depresjon og vanskeligheter med å få barn er radikalt høyere hos kvinner som har gjennomgått dette. Tenk dere nøye om før dere noengang bestemmer dere for dette. Anonymous poster hash: a9bd5...9b7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #14 Skrevet 7. mars 2014 Jeg gikk til måling da jeg var barn fordi jeg var så lita. Vil bare si at det var den oppfølgingen som gjorde at jeg følte meg unormal. Jeg opplevde at kroppen min ble sykeliggjort, og det var ikke gøy med den mannlige legen som fulgte med på om jeg hadde fått kjønnshår... Ønsket heller ikke denne kontrolleringen (begge mine foreldre er forholdsvis lave og regnet med jeg ville bli som dem), men legene insisterte. Fikk tilbud/anbefaling om hormoner, men takket nei. Ble estimert til 1.49, endte opp på 1.59 (mamma er 1.58) så det er ikke helt nøyaktig heller. Jeg var dog veldig lita som unge. Møtte aldri noen som var mindre enn meg som ikke hadde dvergvekst. Var sent utviklet, så strakk meg en del i løpet av tenårene. Anonymous poster hash: 227ab...5c9 Tror ikke og være lita jenta er like ille som og være LANG jente, på samme måte som at en LANG gutt ikke har det like ille som en liten/kort gutt. Tro meg, har selv vært minst 10cm lenger enn den nest høyeste i barnehage og på skole. Og jeg har en gutt i famlien som var bekymringsverdig liten. Heldigvis ble gutten en høy, flott tenåring (vel, var vel passert 18 før han ble det,- og endte opp på "gode" 185cm..Jeg selv endte opp på 180,5cm, men det allerede som 13åring. Når jeg i TILLEGG var stor i kroppen også, ikke noe "flaggstang" med andre ord, så jeg ENORM ut..Ble tatt som 5klassing i 1.klasse,- og jeg hadde dårlig språk lenge, så det gav et veldig merkelig inntrykk av meg... Mitt livs verste minne er dansekurset jeg gikk da jeg var 10-11år..Var hodet lenger enn lengste gutt, siden det var flere jenter, var det flere "jentepar" men mens de andre byttet på og danse gutt/jentene, måtte jeg danse gutt alltid. Polonese var "oppvarming";- og selvsagt la dansetrener inn "Løft" under.. Mannen skulle bære jenta gjennom hele rekka.. og selvsagt,- DA fikk jeg være "jente",- for under polonesen som spilte det ingen rolle om man var høyere enn mannen... Di Derre, og sangen "samba med Gunn", eller hva den heter., jeg føler virkelig med jenta som "dundrer" over gulvet, ikke noe medfølelse med gutten som er "liten og redd"..... Så HI, selvsagt skal du sjekke hvor lang hun kan bli. Jeg er selv komfortabel med høyden nå, men har vært gjennom mye i oppvekst. Anorexi, dertil en "festfase" hvor jeg lå rundt,- osv osv...Alt for og prøve og bli akseptert for den jeg var og for den kroppen jeg hadde, som jeg IKKE taklet selv... Unner ingen den følelsen det er og være høyere enn alle andre, og ikke kunne "gli inn" i mengden når man vil Anonymous poster hash: a2c67...0e5
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #15 Skrevet 7. mars 2014 Jeg tok røntgen da jeg var ca 12 år. Ble spådd til å bli 172, ble 178. Alt under 180 er greit. Anonymous poster hash: f0568...b13
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #16 Skrevet 7. mars 2014 Vår på 4 er også lang, men kun 112 på 4-årskontroll. Jeg og alle på farssiden har gått gjennom barne- og ungdomsårene et hode høyere enn alle andre, men så bråstopper veksten i 12-14 års alder. Vanskelig å vite. Hvordan er familien deres ellers? Anonymous poster hash: ae123...01a Min mor er den laveste på 167, søsteren min 169, min far 171, jeg er 175 og broren min 189. Farfar til barna er 199, farmor 185, far er 190, og to onkler på 199 og 206. Altså: gode gener for å bli lange med unntak av min lave far. HI Anonymous poster hash: ed12f...b86
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #17 Skrevet 7. mars 2014 Vår på 4 er også lang, men kun 112 på 4-årskontroll. Jeg og alle på farssiden har gått gjennom barne- og ungdomsårene et hode høyere enn alle andre, men så bråstopper veksten i 12-14 års alder. Vanskelig å vite. Hvordan er familien deres ellers? Anonymous poster hash: ae123...01a Min mor er den laveste på 167, søsteren min 169, min far 171, jeg er 175 og broren min 189. Farfar til barna er 199, farmor 185, far er 190, og to onkler på 199 og 206. Altså: gode gener for å bli lange med unntak av min lave far. HI Anonymous poster hash: ed12f...b86 Oi! Ja, det er mange lange! Jeg tror jeg hadde vært redd for å hormonbehandle, men å være kjempehøy er ikke kjempegøy. Lengste kvinnen jeg kjenner er singel, 40+ og ufrivillig barnløs pga mangel på en lang, kjekk mann. Super dame på alle måter, så det er gjerne høyden som skaper dette problemet. :/ Jammen dumt at vi har så store vansker med å "passe inn". Selv var jeg stolt over å være så mye lengre enn alle mine venner, men det snudde i en mattetime i 5.-klasse da alle måtte måle og veie seg, regne på dette og presentere våre mål høyt i klassen. Dette var tidspunktet jeg gikk fra å være stolt over å være stor og sterk, til å få masse fæle, ubrukelige komplekser. Dette var i 1990, på bygda, ganske uberørt av kroppspress. Først ved passerte 30 år er jeg relativt avslappet til kroppen min (og den har vel aldri vært så ille å se på som nå, haha!) Det er gjerne enda tøffere å være lang jente i dag. Håper dere får god hjelp til å ta riktig avgjørelse. Men jeg vil bare si at for meg som bråstoppet på 172, så skal man være veldig mye høyere før jeg reagerer på høyden. Anonymous poster hash: ae123...01a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #18 Skrevet 7. mars 2014 Jeg tok røntgen da jeg var ca 12 år. Ble spådd til å bli 172, ble 178. Alt under 180 er greit. Anonymous poster hash: f0568...b13 Alt under 180 er greit? Hva betyr den kommentaren? Anonymous poster hash: a9bd5...9b7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #19 Skrevet 7. mars 2014 Vår på 4 er også lang, men kun 112 på 4-årskontroll. Jeg og alle på farssiden har gått gjennom barne- og ungdomsårene et hode høyere enn alle andre, men så bråstopper veksten i 12-14 års alder. Vanskelig å vite. Hvordan er familien deres ellers? Anonymous poster hash: ae123...01a Min mor er den laveste på 167, søsteren min 169, min far 171, jeg er 175 og broren min 189. Farfar til barna er 199, farmor 185, far er 190, og to onkler på 199 og 206. Altså: gode gener for å bli lange med unntak av min lave far. HI Anonymous poster hash: ed12f...b86 Oi! Ja, det er mange lange! Jeg tror jeg hadde vært redd for å hormonbehandle, men å være kjempehøy er ikke kjempegøy. Lengste kvinnen jeg kjenner er singel, 40+ og ufrivillig barnløs pga mangel på en lang, kjekk mann. Super dame på alle måter, så det er gjerne høyden som skaper dette problemet. :/ Jammen dumt at vi har så store vansker med å "passe inn". Selv var jeg stolt over å være så mye lengre enn alle mine venner, men det snudde i en mattetime i 5.-klasse da alle måtte måle og veie seg, regne på dette og presentere våre mål høyt i klassen. Dette var tidspunktet jeg gikk fra å være stolt over å være stor og sterk, til å få masse fæle, ubrukelige komplekser. Dette var i 1990, på bygda, ganske uberørt av kroppspress. Først ved passerte 30 år er jeg relativt avslappet til kroppen min (og den har vel aldri vært så ille å se på som nå, haha!) Det er gjerne enda tøffere å være lang jente i dag. Håper dere får god hjelp til å ta riktig avgjørelse. Men jeg vil bare si at for meg som bråstoppet på 172, så skal man være veldig mye høyere før jeg reagerer på høyden. Anonymous poster hash: ae123...01a 172 er ikke spesielt høyt, definerer du deg selv som veldig høy? Det er mye vanligere med høye mennesker idag, på hvilket grunnlag sier du at det er tøffere å være høy idag? Anonymous poster hash: a9bd5...9b7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #20 Skrevet 7. mars 2014 Vi Norge blir lengre og lengre, så jenter på under/over 180 er ikke så uvanlig lenger. Da søsteren min vokste opp var det ikke mange lange jenter (hun er 181), men hun ser nå at det er flere jenter i slutten av tenårene som er lenger enn henne. Utrolig flott med lange damer, som fører seg pent. Ikke såå flott med jenter som kuser seg for å skjule lengden sin..... Jeg vet av flere jenter/damer som er over 180, og de er alle stolte over høyden sin. De bruker gjerne stilletthæler og er ranke i ryggen. Hvis høyden blir en byrde derimot skjønner jeg at noen vil bruke hormonbehandling for å eventuelt begrense den. Men å skrive kommentarer som sier at alt under 180cm er greit hører ingen steder hjemme når gjennomsnittshøyden på befolkningen blir høyere og høyere. Klærne er også blitt større/lengre, så ikke så vanskelig å finne det lenger heller. Sko kan fortsatt være et problem hvis man i tillegg får store føtter, men man trenger ikke å få store føtter selv om man er lang (jeg og min søster er 175 og 181 høye, og vi bruker henholdsvis 37 og 37.5 i sko). Anonymous poster hash: d950b...3b5 Anonymous poster hash: d950b...3b5
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #21 Skrevet 7. mars 2014 Vi har og ei jente som har vokst veldig i det siste, og ligger langt langt over gjennomsnittet ved måling på helsestasjon. Selv er jeg 178 og faren er 197. Hvis dette fortsetter så er vi innstilt på å få det sjekket med røntgen for evt hormonbehandling. Jeg kommer fra en slekt med høye jenter, der jeg faktisk er en av de laveste, men ingen over 185, og ønsker heller ikke at jenta vår skal bli like høy som faren. Men er vel lettere å være høy jente i dag enn for noen tiår siden. 180 er jo modellhøyde har jeg fått vite. Anonymous poster hash: a1e2f...3d8
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #22 Skrevet 7. mars 2014 Vil også tilføye at jeg, og så vidt jeg vet ingen av de andre jentene i slekten heller, har hatt komplekser for høyden. Jeg går med høye hæler. og kunne godt vært 180-182 Anonymous poster hash: a1e2f...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå