Gå til innhold

Mamma og ta sovepiller/innsovingspiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to (litt større) barn og ønsker meg et tredje, men vegrer meg veldig... Problemet er at jeg i småbarnsperioden har slitt med STORE søvnproblmer. Antagelig fordi jeg har hatt to barn som har sovet veldig dårlig de første to årene. I tillegg til at jeg på slutten av svangerskapene har slitt FRYKTELIG med å få sove i det hele tatt. Så jeg er på en måte allerede i minus på søvn når barnet kommer… Når de endelig begynte å sove bedre, så hang det på en måte igjen i kroppen min at jeg skulle våkne hele tiden. Så siden har jeg slitt med at jeg sover ekstremt lett. Jeg har aldri brukt sovemedisin av noen sort. Lar det seg kombinere å være mamma til et mindre barn og ta medisin som gjør at man blir "slått ut"? Hvor tungt sover man hvis man tar innsovingstabletter? Gubben min sover som en stein, og NOEN må jo være på vakt hvis noe skjer, tenker jeg… Redd for å miste kontrollen på noe vis.

Er det noen av dere som bruker sovemedisin og har små barn? Hvordan funker det? Våkner dere av lyder? Og hvordan begynte deres søvnproblemer? Kan noe av medisinen kombineres med amming?

Anonymous poster hash: 5f773...e66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker vallergan 10 mg, det var opprinnelig en allergitablett, men man blir trøtt av den. Det er en liten dose men nok til å få meg til å sovne, våkner jeg på natten er jeg våken. Nå har ikke jeg små barn og vet ikke hvordan det er med amming, men det vet nok legen din.

Du bør også sjekke ut melatonin, det er det kroppen produserer selv som gjør deg trøtt. Før fikk du kjøpt det på helekost i sverige, men jeg vet ikke om man får gjort det lenger.

Anonymous poster hash: aaa44...f71
Skrevet

Jeg bruker denne http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Tart-Cherry-Concentrate-16-fl-oz-0-473-l/16048#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=tart%20cherry&rc=150&sr=null&ic=8

Man får og kjøpt den i helsekostbutikker i Norge.

Og de dagene jeg har størst behov så tar jeg melatonin og, tar 1 mg. Og det er nok til at jeg sover veldig godt. Men jeg våkner av lyder, men våkner ikke bare en unge snur seg i senga. Melatonin kjøper jeg fra England, bestiller på nett.

Anonymous poster hash: c3817...f10
Skrevet

jeg har hatt innsovningsproblemer i mange år. Bruker zopiclone eller stilnocht ved krisesituasjoner. Får utskrevet 30 stk ca hvert 2. år så brukers ikke ofte. De hjelper meg å sovne, men blir jeg vekket så er jeg våken på lik linje som om jeg skulle sovnet av meg selv. sover ikke tyngre på de og de henger ikke igjen. Virker kun slik at jeg sovner innen en time etter at jeg har tatt dem på kvelden. Mitt problem er at jeg ligger i mange timer før jeg sovner. Kan være kjempe trøtt å legge meg kl 22, men likevel så ligger jeg våken til kl 3 før jeg sovner.

Har også perioder jeg ikke sovner i det heletatt. Kan gå opptil 3 døgn uten å klare å sovne. Ligger da hele natta våken i senga. er så trøtt og sliten at jeg griner, men jeg klarer bare ikke å sovne.

Tar en tablett om jeg ikke har fått sove en natt på natt 2.

Da babyen var liten og jeg sov minimalt pga han, pumpet jeg meg i løpet av uken, og lot pappaen ta han en natt i helgen, mens jeg tok meg en tablett og fikk sovet en hel natt i fred. Da holdt jeg på det med lite søvn hele uken.

Bruker kun tablettene hvis jeg skal noe dagen etter og kjenner at jeg ikke får sove. Nå er d ingen av mine barn som våkner om natta lenger så jeg blir ikke forstyrret gjennom natten.

Prøvde å ta en sovetablett en gang. Ikke innsovningstablett men en som gjør at man sover tungt hele natten. Det er IKKE å anbefale.

Jeg sov riktignok min lengste natt noen sinne. 12 timer sov jeg, men har aldri følt meg mer trøtt og sliten som d jeg gjorde da jeg våknet opp etter den natta. Jeg var helt villt svimmel og kvalm og orket ingenting den dagen. Følte meg rett og slett syk.

Men innsovningstablettene har fungert supert så lenge jeg ikke blir vekket.

Skrevet

jeg har hatt innsovningsproblemer i mange år. Bruker zopiclone eller stilnocht ved krisesituasjoner. Får utskrevet 30 stk ca hvert 2. år så brukers ikke ofte. De hjelper meg å sovne, men blir jeg vekket så er jeg våken på lik linje som om jeg skulle sovnet av meg selv. sover ikke tyngre på de og de henger ikke igjen. Virker kun slik at jeg sovner innen en time etter at jeg har tatt dem på kvelden. Mitt problem er at jeg ligger i mange timer før jeg sovner. Kan være kjempe trøtt å legge meg kl 22, men likevel så ligger jeg våken til kl 3 før jeg sovner.

Har også perioder jeg ikke sovner i det heletatt. Kan gå opptil 3 døgn uten å klare å sovne. Ligger da hele natta våken i senga. er så trøtt og sliten at jeg griner, men jeg klarer bare ikke å sovne.

Tar en tablett om jeg ikke har fått sove en natt på natt 2.

Da babyen var liten og jeg sov minimalt pga han, pumpet jeg meg i løpet av uken, og lot pappaen ta han en natt i helgen, mens jeg tok meg en tablett og fikk sovet en hel natt i fred. Da holdt jeg på det med lite søvn hele uken.

Bruker kun tablettene hvis jeg skal noe dagen etter og kjenner at jeg ikke får sove. Nå er d ingen av mine barn som våkner om natta lenger så jeg blir ikke forstyrret gjennom natten.

Prøvde å ta en sovetablett en gang. Ikke innsovningstablett men en som gjør at man sover tungt hele natten. Det er IKKE å anbefale.

Jeg sov riktignok min lengste natt noen sinne. 12 timer sov jeg, men har aldri følt meg mer trøtt og sliten som d jeg gjorde da jeg våknet opp etter den natta. Jeg var helt villt svimmel og kvalm og orket ingenting den dagen. Følte meg rett og slett syk.

Men innsovningstablettene har fungert supert så lenge jeg ikke blir vekket.

Takk for svar. Hi her. kjenner meg veldig igjen i alt du skriver. det tærer virkelig på… hadde du klart å få et barn til nå? Jeg overlot ikke noe ansvar for barna mine til mannen før de var ca 10 mnd. Da så jeg stjerner av søvnmangel… Nå sover begge barna mine som steiner. Men jeg vegrer meg skikkelig for en ny runde. Ikke pga av barnet, men pga hvordan jeg selv reagerer med søvn.. man blir jo helt sprø av å ikke få sovet nok… man går til slutt og har angst for å ikke få sove. kjenner jeg får det litt bare jeg tenker på å få en baby. samtidig er det utrolig trist at jeg ikke skal kunne få en baby til bare pga av dette. både jeg og gubben ønsker en til, men jeg må jo ta støyten så lenge barnet er lite og ammer… jeg får kanskje vurdere å ikke amme. da er det jo ikke noe i veien for å ha krisemedisin liggende.. problemet er at jeg ikke helt stoler på gubben som sover så hardt at han neppe hadde våknet midt i en krigssone. så var med hjerte i halsen jeg beyynte å overlate noe nattevåk til han fra barna var 10 mnd ca.. bra du ikke har blitt avengig av pillene da! er det ikke fristende å ta en hver dag? Kan det skade?

Skrevet (endret)

Jeg bruker   Valerina Forte å den bruker jeg fint selv om jeg er alenemamma å må ta han visst han skriker.

Det er jo ikke sånn at du blir slått ut,har vært hel klar når sønnen min har våknet mitt på natten å jeg måtte ha meg av han.

Jeg tok de hver dag en periode.

Endret av me_87
Skrevet

Jeg bruker vallergan 10 mg, det var opprinnelig en allergitablett, men man blir trøtt av den. Det er en liten dose men nok til å få meg til å sovne, våkner jeg på natten er jeg våken. Nå har ikke jeg små barn og vet ikke hvordan det er med amming, men det vet nok legen din.

Du bør også sjekke ut melatonin, det er det kroppen produserer selv som gjør deg trøtt. Før fikk du kjøpt det på helekost i sverige, men jeg vet ikke om man får gjort det lenger.

Anonymous poster hash: aaa44...f71

De fungerer ikke bra på alle. Vallegan gjorde ikke at jeg sovnet fortere men når de begynte å virke så sovnet jeg på 2 sek (pussig følelse) og var umulig å vekke de neste 12 timene (samboer klarte ikke å få meg opp av senga). Og når jeg stod opp så sovnet jeg sittende i sofaen og halvsov resten av dagen. Hadde heldigvis ferie da. Vet om andre med samme erfaring, at den ikke virker fort og er alt for kraftig.

Melatonin (cirkadin på resept) gjorde heller ikke at jeg sovnet fortere, og gjorde at jeg våknet oftere, en gang i timen. Var da våken i 40 min og sov i 20 min. Sånn hver time om natta i en uke. Ble mer sliten. Og hadde masse mareritt. Det er de mulige vanlige bivirkningene. Altså dårligere søvn og mareritt. Men den funker bra på noen! Trur man må ha en spesiell godkjennelse for å få gå på den regelmessig og den må taes regelmessig, ikke ved behov.

Så TS om du vil prøve de så test de i en ferie eller helg når mannen er hjemme hele dage.

Jeg har slitt med søvnen i 19 år og det eneste som funker på meg er imovane og en sjelden gang funker Valerina forte (reseptfritt på spoteket) kombinert med magnesium. Har prøvd det meste.

Men jeg er heldig da ang mitt barn. Han er 4 mnd og sover fra ca kl 19 til kl 6 uten å våkne. Men jeg ville tatt det opp med legen før jeg ble gravid igjen, om jeg var deg. Det finnes annet som du kan prøve. Tolvon (merket ikke at jeg tok den, så ingen effekt), eller Truxal (hjalp ikke på søvnen og ga meg kraftige blodtrykksfall) som jeg vet at noen leger tyr til selv kun mot søvnen (egentlig angstmedisin).

Anonymous poster hash: fadcd...1da

Skrevet

Jeg bruker vallergan å den bruker jeg fint selv om jeg er alenemamma å må ta han visst han skriker.

Det er jo ikke sånn at du blir slått ut,har vært hel klar når sønnen min har våknet mitt på natten å jeg måtte ha meg av han.

Jeg tok de hver dag en periode.

Les hva jeg skrev under deg. Tok den i en uke og det var en uke hvor jeg bare sov. Ble en zombie av Vallergan, var grusomt. Hadde jeg tatt den nå hadde jeg ikke kunnet tatt meg av min sønn. Har jobbet i psykiatrien hvor de fleste pasientene sliter med søvnen og flere hadde samme erfaring som meg, og andre ikke. Så du kan ikke vite hvordan TS kan reagere :)

Anonymous poster hash: fadcd...1da

Skrevet

Jeg bruker denne http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Tart-Cherry-Concentrate-16-fl-oz-0-473-l/16048#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=tart%20cherry&rc=150&sr=null&ic=8

Man får og kjøpt den i helsekostbutikker i Norge.

Og de dagene jeg har størst behov så tar jeg melatonin og, tar 1 mg. Og det er nok til at jeg sover veldig godt. Men jeg våkner av lyder, men våkner ikke bare en unge snur seg i senga. Melatonin kjøper jeg fra England, bestiller på nett.

Anonymous poster hash: c3817...f10

Du kan vel ikke kjøpe det på nettet?! Er du gal.. Hadde jeg aldri tort.. Der jeg jobbet før var det strenge strenge regler for å gi ut medisin, og melatonin var det få som hadde til tross for innsovningsproblemer. Ville hørt om jeg kunne fått fra legen i stedet.....

Anonymous poster hash: a1eec...bd8

Skrevet

Jeg har veldig lyst på nr 3. Nå er barna mine bare 3, 5 og 1, 5 år enda så tenkte å vente med prøving til tidligst høsten. Håper at nr 2 skal være ferdig med bleier og bli litt mer selvstendig før evt tredjemann kommer.

Jeg husker babytiden med nr 2 som om det skulle vært i går. Han sov 1-2 timer i strekk max før han våknet om natten og holdt på sånn til morgnen kom. dette varte vel i 5 mnd før han begynte å sove rundt. Jeg rakk som oftest ikke å sovne før han våknet igjen, så jeg var fullstendig avhengig av at pappan kunne ta han en natt i helgen.

På den måten gikk d bra mtp amming. Jeg pumpet meg iløpet av uka så pappan hadde melk til den ene natta. Han er også en som ikke våkner om så huset skulle rast sammen. Men det er nok litt underbevisstheten som styrer det, for han vet jo at jeg tar han og våkner derfor ikke.

De nettene han hadde ansvaret lå han nede på sofaen og babyen lå i vognbagen sin på gulvet ved siden av han. Han hadde en flaskevarmer på stuebordet som han varmet melken i. Det gikk helt fint, han våknet med en gang barnet lagde lyd og gutten vår tok flasken helt utmerket.

Vi var nødt til å gjøre det sånn mtp at vi også hadde en 2 åring å ta vare på i tillegg. Jeg hadde ikke hengt sammen om jeg ikke fikk faren til å avlaste meg i ny og ne. Jeg var jo i samme huset, så klarte å slappe av i forhold til barnet. Om det skulle vært noe som at han ikke tok flaska og han ikke fikk roet han så kunne han bare komme opp med han. Men det skjedde aldri.

Jeg var fullstendig trygg på at barnet vårt fikk det han trengte de nettene pappan tok han. Jeg la meg i 21 tiden, tok pilla mi og sovnet ca en time etter og sov til 2 åringen stod opp.

Om det blir en nr 3 med tiden så kommer vi nok til å gjøre det sånn igjen.

Jeg har nå gått hjemme med minsten og gjør det fremdeles og føler ikke jeg trenger å bruke innsovningstabletter så lenge jeg ikke skal noe spesielt som krever at jeg bør være noenlunde uthvilt eller om jeg har vært våken mer enn 24 timer. Da tar jeg en tablett om kvelden da det har en tendens til å gjenta seg natten etter.

Begynner å jobbe om noen uker. Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå i forhold til søvn da. Prøver som sagt å begrense det til nødstilfeller.

De nettene faren tok babyen så var det eneste sjanse til å få meg litt uforstyrret søvn og da tok jeg tabletten med en gang jeg la meg for å sikkre meg mest mulig søvn. Gadd ikke å prøve å finne søvnen selv en gang. Det var så lenge til neste gang jeg kunne få sove så det ble om å gjøre å bare sovne fortest å få karret til seg mest mulig søvn :)

Hvis du tenker på å få en til så vil jeg anbefale deg å slippe til pappan en natt i blandt så du får henta deg inn igjen. Alle er tjent med en uthvilt mamma og kone. Man holder tross alt ganske mange dager etter en god natt med søvn. Han våkner garantert av babyen når han legger seg med viten om at det er han som har ansvaret. :)

Skrevet

Jeg har to (litt større) barn og ønsker meg et tredje, men vegrer meg veldig... Problemet er at jeg i småbarnsperioden har slitt med STORE søvnproblmer. Antagelig fordi jeg har hatt to barn som har sovet veldig dårlig de første to årene. I tillegg til at jeg på slutten av svangerskapene har slitt FRYKTELIG med å få sove i det hele tatt. Så jeg er på en måte allerede i minus på søvn når barnet kommer… Når de endelig begynte å sove bedre, så hang det på en måte igjen i kroppen min at jeg skulle våkne hele tiden. Så siden har jeg slitt med at jeg sover ekstremt lett. Jeg har aldri brukt sovemedisin av noen sort. Lar det seg kombinere å være mamma til et mindre barn og ta medisin som gjør at man blir "slått ut"? Hvor tungt sover man hvis man tar innsovingstabletter? Gubben min sover som en stein, og NOEN må jo være på vakt hvis noe skjer, tenker jeg… Redd for å miste kontrollen på noe vis.

Er det noen av dere som bruker sovemedisin og har små barn? Hvordan funker det? Våkner dere av lyder? Og hvordan begynte deres søvnproblemer? Kan noe av medisinen kombineres med amming?

Ingen av de vet om kan brukes når du ammer nei.

Anonymous poster hash: 383b2...9e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...