Gå til innhold

Tips til magevennlig diett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lei av å være oppblåst, slite med treg og hard mage, uggen følelse og kvalme hver dag!

Anonymous poster hash: 73546...ad8

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter. Lei av å se høygravid ut. Er lav og tynn også så det vises godt :(

Skrevet

Spis grovt, unngå hvetemel, ris, pasta og potet, få i deg grønnsaker og grove produkter med hele frø og korn. Fet fisk smører tarmene og er sunt. Og sørg for daglig bevegelse, det får fart på systemet. 

Anonymous poster hash: b534a...915
Skrevet

Som nevnt over her, prøv og unngå for mye hvetemel! Magen min blir helt på styr hvis jeg spiser mye hveteprodukter over tid! Så her går det i knekkebrød!

Anonymous poster hash: 0c1b9...f74

Skrevet

Som de over skriver, så er dette riktig, men jeg må også si at fiber (grove produkter) også kan forårsake mye oppblåsthet. 

Har du testet for allergier eller toleranser? Jeg ville startet der.

Anonymous poster hash: 73429...82d
Skrevet

Prøv deg frem! 

Typiske ting som man kan prøve er:

- Bytte ut hvete med spelt

- Eksperimentere litt med mengde fiber (jeg får feks ekstrem mageknip og løs avføring av hjemmelagede knekkebrød, som jo er fiberbomber... og må passe meg for rug). Både for mye og for lite kan gi problemer.

- Drikk nok vann

- Epler og pærer kan gi mageknip

- Fet fisk og avokado gjør min mage bedre, iallefall

Allergier og intoleranser har man ikke så mange gode tester for, man kan gå privat, men det er dyrt (og testene er gjerne mer usikre enn det de er utgitt for - helsevesenet hadde snappet dem opp fort som fy hvis de faktisk var skikkelig dokumenterte, ganske mye frustrasjon i blant leger over å ikke kunne teste slike ting :P ). 

Det enkleste er å ha et "enkelt" kosthold i begynnelsen hvor man prøver seg litt frem med forskjellige ting. Jeg ble feks bedre etter at jeg hadde dilla på havregrøt i noen ukers tid...aner ikke hvorfor, men ble mye bedre etterpå :P

Anonymous poster hash: 7ca32...8cf
Skrevet

Takk for svar. Skal skrive ned tipsene deres så jeg har de lett tilgjengelige :)

Har vært hos lege og testet for allergier, noe jeg ikke hadde. Om det da er intoleranse måtte jeg finne ut av selv. Synes det er vanskelig. Har så dårlig livskvalitet nå. Trøtt, sliten, uggen, kvalm, svimmel og store humørsvingniner. Må få gjort noe.

Er det noe med hvor lenge før/etter måltidene det er lurt/ikke lurt å røre på seg med tanke på magen?

Hvilke pålegg kan jeg spise, og hvilke bør jeg styre unna? Fant oppskrift på havregrynsrundstykker jeg skal prøve. Skal også være streng med meg selv om at vann er eneste tørstedrikk, men er det noe jeg kan drikke i selskaper eller noe som ikke er like ille mot magen som brus og juice? Melk styrer jeg mest mulig unna for det gir meg mageknip.

Hva med disse nutrilettbarene? (For næringshetens skyld). Føler jeg trenger litt hjelp for å få mer næring, men klarer ikke sånne drikkeprodukter.

Skrevet

Karbohydrat redusert kost bruker å hjelpe.

Du trenger ikke gå på egen diett, bare kutte ned på mengden karbohydrater og da spesielt fra brød.

For meg funderer det bedre å spise wasa husmann enn vanlig brød.

Jeg drikker ikke melk, jus eller brus.

Drikker vann, litt kaffe og rødvin.

Anonymous poster hash: 3590c...972
Skrevet

Jeg blir litt som du beskriver av løk. All slags løk - gul, rød, hvit, purre, vårløk. Både kokt/stekt og rå. Selv små mengder lager baluba i magen, oppblåst, vondt, småkvalm og uggen. Ikke så akutt at jeg blir syk, men såpass galt nå at jeg har funnet ut at jeg skal være grei mot meg selv og unngå det i den grad jeg kan.

Skrevet

Takk for svar. Skal skrive ned tipsene deres så jeg har de lett tilgjengelige :)

Har vært hos lege og testet for allergier, noe jeg ikke hadde. Om det da er intoleranse måtte jeg finne ut av selv. Synes det er vanskelig. Har så dårlig livskvalitet nå. Trøtt, sliten, uggen, kvalm, svimmel og store humørsvingniner. Må få gjort noe.

Er det noe med hvor lenge før/etter måltidene det er lurt/ikke lurt å røre på seg med tanke på magen?

Hvilke pålegg kan jeg spise, og hvilke bør jeg styre unna? Fant oppskrift på havregrynsrundstykker jeg skal prøve. Skal også være streng med meg selv om at vann er eneste tørstedrikk, men er det noe jeg kan drikke i selskaper eller noe som ikke er like ille mot magen som brus og juice? Melk styrer jeg mest mulig unna for det gir meg mageknip.

Hva med disse nutrilettbarene? (For næringshetens skyld). Føler jeg trenger litt hjelp for å få mer næring, men klarer ikke sånne drikkeprodukter.

Mosjon er bra uansett, styr det etter formen. Angående pålegg må du nesten bare prøve deg frem... Det er ikke noe universelt kan/kan ikke spise her, dette dreier seg om deg og din mage, og den er forskjellig fra min og andres. Dette blir kun generelle råd.

Ellers ville jeg vært forsiktig med å henge "alt" du opplever på magen! Det du har er ting som mange sliter med fra tid til annen, som plutselig går over av seg selv. Typisk at man da tillegger det man gjorde rett før som en "kur", selv om det bare er tilstanden i seg selv som gikk over/endret seg ;)

Når det er sagt, så har jeg et mye bedre liv når jeg lever litt etter innfallsmetoden. Er jeg i selskap og har lyst på en brus, så drikker jeg brus. Blir omtrent som når man styrer hvor mye alkohol man velger å drikke - hva kan du godta av konsekvenser dagen etterpå ;) 

Mine typiske eksempler er grøt og pizza - jeg spiser det selv om jeg vet at jeg mest sannsynlig blir litt verre av det - men så verdt det der og da ;) Og vet du hva? Desto flere ganger jeg har gjort det, desto mindre plager får jeg! Så for min del går det opp og ned, og det har jeg lært meg å leve med. Ikke vær så streng mot deg selv :)

Du kan prøve å blande ut juicen med vann, da blir den mindre hard mot magen. Men, blir du dårligere av juice/brus, eller tenker du å unngå det "bare" fordi andre sier det er hardt mot magen? Hvis du tåler det fint er det jo ingen grunn til å la være :) 

Blåbærsaft skal visstnok være bra.

Hvorfor føler du at du trenger mer næring? Ville heller prøvd å spise mer avokado, nøtter, fet fisk, leverpostei, relativt næringstette matvarer som har mer næringsstoffer. Barer tror jeg blir kjedelig i lengden ;)

Anonymous poster hash: 7ca32...8cf

Gjest thricane
Skrevet

Sjekk ut FODMAP. Det er ment for folk med irritabel tarm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...