Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8
ønskerbebis Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Dummeste jeg har hørt det.... Jeg har hatt det fantastisk hjemme hos mamma og pappa! Masse oppmerksomhet, kjærlighet, jeg har alltid følt meg elsker, hørt og sett. Men jeg var en j'vla rakkerunge til tusen og ja.. Det kan vel kanskje kalles trassalder? Aktiv? Mange i dag ville kanskje trodd jeg hadde ADHD, var nemlig veldig aktiv har jeg hørt... Men alltid blid.. Så det kjøper ikke jeg i allefall.. Barn har egen vilje, tester grenser og det er helt normalt. OG SUNT! Det er jo å prøve ut verden på en måte. Så i mine øyne er det helt normalt...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 NEI! Her kom mitt barn i ekstrem trassalder, var ekstremt hyper og. Men jeg var konsekvent hele veien, satte grenser, ga mye ros, ting fikk konsekvenser. Gjorde alt jeg mente var rett. Og barnet ble rolig og veldig snill. I dag får dette barnet masse skryt, for oppførsel og den omsorgen hun viser for andre. Men det tok tid, jeg slapp jo overhodet ikke unna trassen. Så har jeg fått et barn, som bare er snill, aldri gjør noe galt og veldig omsorgsfull, et sånt barn jeg trodde ikke eksisterte. Anonymous poster hash: 8a831...565
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Det er sånt man sier før man selv får et "vanskelig" barn. Mine to første var veldig føyelige og hadde en lett personlighet, men når nr tre kom fikk jeg utfordringer på løpende bånd. Det går bra, men mye mer jobb og helt klart et vanskeligere barn en søsknene var. Anonymous poster hash: 52201...c67
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Et barn kommer i "trassalderen" uansett hva man gjør... Det er jo barnets utvikling... barnet har oppdaget at det er et eget individ og trenger faktisk ikke gjøre som mamma og pappa sier... prøver derfor ut hvordan det er å gjøre noe annet enn det de blir fortalt. Dette er barnets vei til selvstendinghet. Hvordan du som forelder reagerer på "trassen" har mye å si for mye styr det blir i denne fasen... Anonymous poster hash: d84e6...314
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Ikke si at du har rotet deg opp i eksen min ? Han trodde at verden var veldig enkelt sammensatt.. Anonymous poster hash: aa679...058
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Takk:) godt og høre at ikke bare jeg tenker at det var helt på jordet:) Anonymous poster hash: e00ce...3d8
Virginia. Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 (endret) " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Haha, dette er en mann som ikke har barn selv antar jeg . At barn har ulikt medfødt temperament er et faktum. Men den sta viljen og egenrådigheten noen av barna har, kan vise seg å være verdifull på mange områder også ! Ofte er slike barn også veldig intelligente. Man bør ikke bare se på slikt temperament som en kilde til "vanskeligheter". Og nei: De aller fleste barn kommer i en trassalder. Det er slitsomt å håndtere, men sunt for barnet. Barn som ikke trasser kan enten bare ha et svært rolig temperament, eller ha overdrevent autoritære foreldre/ være kuet. Endret 6. mars 2014 av Ibsenfrue
ønskerbebis Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Haha, dette er en mann som ikke har barn selv antar jeg . At barn har ulikt medfødt temperament er et faktum. Men den sta viljen og egenrådigheten noen av barna har, kan vise seg å være verdifull på mange områder også ! Ofte er slike barn også veldig intelligente. Man bør ikke bare se på slikt temperament som en kilde til "vanskeligheter". Og generelt tror jeg ikke det er bra at barn "aldri kommer i trassalderen". Jeg har erfaring med et par tilfeller hvor barnet nesten ikke tørr å si et ord fordi foreldrene er så strenge.. Er jo forskjell på respekt og det å være redd for foreldrene.. Jeg har aldri i mitt liv kalt mamma eller pappa for stygge ord f.eks! Har jo kalt de teite og dumme osv. men aldri skjellsord fordi det visste jeg var FYFY.. Prøvde meg en gang, og DET husker jeg.. Men jeg hadde respekt, var aldri redd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Han kommer til å svelge mange kameler etterhvert
Virginia. Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Haha, dette er en mann som ikke har barn selv antar jeg . At barn har ulikt medfødt temperament er et faktum. Men den sta viljen og egenrådigheten noen av barna har, kan vise seg å være verdifull på mange områder også ! Ofte er slike barn også veldig intelligente. Man bør ikke bare se på slikt temperament som en kilde til "vanskeligheter". Og generelt tror jeg ikke det er bra at barn "aldri kommer i trassalderen". Jeg har erfaring med et par tilfeller hvor barnet nesten ikke tørr å si et ord fordi foreldrene er så strenge.. Er jo forskjell på respekt og det å være redd for foreldrene.. Jeg har aldri i mitt liv kalt mamma eller pappa for stygge ord f.eks! Har jo kalt de teite og dumme osv. men aldri skjellsord fordi det visste jeg var FYFY.. Prøvde meg en gang, og DET husker jeg.. Men jeg hadde respekt, var aldri redd Hehe. Var inne og redigerte innlegget mitt og la til noe om dette, og i mellomtiden svarte visst du dette...! Da tenkte vi visst ganske likt der .
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Det er nok mange barn som kan oppfattes som vanskelige, men som egentlig har det vanskelig. Men trassalder og andre vanlige opprørsperioder har ingenting med det å gjøre. Kanskje tvert i mot, barn som har det godt tør kanskje å være "trassige". Trassalder er ikke "trass" - det er normale utforskning og løsrivingsprosesser.
BareMas Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Kompis med Jesper Juul eller?Jeg kan være enig i at det nok er uheldig å plassere unger i "vanskelig barn"-båsen, men så har jeg heller ingen erfaring med vanskelige barn heller så jeg skal ikke uttale meg. Men når det kommer til trassalderen så er det nok noe både vi foreldre og våre barn må igjennom, husk at små barn må lære seg hva som er rett og galt, og det er ikke alt vi voksne sier som gir mening i et lite barnehode. Barn skal teste grenser, vi foreldre skal sette grenser, det vil bli en krasj eller 2. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Det høres ut som oppgulp fra Jesper Juul. Anonymous poster hash: bfafc...5e2
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Det høres ut som oppgulp fra Jesper Juul. Anonymous poster hash: bfafc...5e2 Da bør du lese litt mer om hva han sier om den såkalte "trassalderen"... Anonymous poster hash: d84e6...314
Anne-B. Skrevet 6. mars 2014 #16 Skrevet 6. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Det høres ut som oppgulp fra Jesper Juul. Anonymous poster hash: bfafc...5e2 Da vet ikke du hva du snakker om, for Juul tar dette med trassalder ganske seriøst, bare at han kaller det ikke for trass.
Siamese Hellhound Skrevet 6. mars 2014 #17 Skrevet 6. mars 2014 Jeg tenkte også på Jesper Juul. Syntes han hadde noen gode poeng FØR jeg fikk barn selv. Men etter å ha lest en artikkel der det sto noe sånt som at man bare skulle vente, så ville nok barnet ombestemme seg og gjøre det det skulle, etter å ha tenkt seg om (dette leste jeg midt i min eldstes verste trassherjinger), så mistet han dessverre all kred hos meg. Han der bekjente kan da umulig ha barn selv?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #18 Skrevet 6. mars 2014 Vet ikke hvor mange ganger jeg krangla med søskenbarnet mitt om dette at barn ble slik man formet de. Våre barn var da rundt året, og deres barn var kjempeenkelt. La seg klokka sju, og sto opp klokken åtte. Vårt barn var våken nesten hele natta, og gav oss ikke mye søvn. Gud, så flinke foreldre de var, og vi var elendige. I deres øyne. I dag er deres barn på 5 en "ufordragelig" unge, man blir litt svett av. Og vårt barn er rolig og hører etter. Lurer på om de mener det samme nå? Jeg har i hvertfall sett at de har formet femåringen slik, men det tror ikke de selv. ;-) Anonymous poster hash: 05c52...d53
Hjertefru Skrevet 6. mars 2014 #19 Skrevet 6. mars 2014 Jeg skjønte ikke noe av det jesper juul prediker før jeg selv fikk et krevende(vanskelig) barn. Hans filosofi går jo på samarbeid og delagtighet. Min lille umulius responderer i hvert fall mye bedre hvis man prøver å få henne med på laget, enn på kadaverdisiplin. Selv om det ikke alltid er så enkelt å beholde roen.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #20 Skrevet 6. mars 2014 Vet ikke hvor mange ganger jeg krangla med søskenbarnet mitt om dette at barn ble slik man formet de. Våre barn var da rundt året, og deres barn var kjempeenkelt. La seg klokka sju, og sto opp klokken åtte. Vårt barn var våken nesten hele natta, og gav oss ikke mye søvn. Gud, så flinke foreldre de var, og vi var elendige. I deres øyne. I dag er deres barn på 5 en "ufordragelig" unge, man blir litt svett av. Og vårt barn er rolig og hører etter. Lurer på om de mener det samme nå? Jeg har i hvertfall sett at de har formet femåringen slik, men det tror ikke de selv. ;-) Anonymous poster hash: 05c52...d53 For et usympatisk og kunnskapsløst innlegg. Du gjør nøyaktig den samme feilen som dem når du sier dette... Anonymous poster hash: 4775d...f5e
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #21 Skrevet 7. mars 2014 Vet ikke hvor mange ganger jeg krangla med søskenbarnet mitt om dette at barn ble slik man formet de. Våre barn var da rundt året, og deres barn var kjempeenkelt. La seg klokka sju, og sto opp klokken åtte. Vårt barn var våken nesten hele natta, og gav oss ikke mye søvn. Gud, så flinke foreldre de var, og vi var elendige. I deres øyne. I dag er deres barn på 5 en "ufordragelig" unge, man blir litt svett av. Og vårt barn er rolig og hører etter. Lurer på om de mener det samme nå? Jeg har i hvertfall sett at de har formet femåringen slik, men det tror ikke de selv. ;-) Anonymous poster hash: 05c52...d53 For et usympatisk og kunnskapsløst innlegg. Du gjør nøyaktig den samme feilen som dem når du sier dette... Anonymous poster hash: 4775d...f5e Du har rett. Jeg eier ikke sympati for mitt søskenbarn, har bare sympati med barnet deres. Kunnskapen min om dem har jeg mer enn nok av, da jeg gledelig har avlastet dem. Siden de bare har ropt til barnet siden dets første trass! Når barnet gråter, respekterer ikke foreldrene barnet, og de hermer etter, hveeer gang. Og ja, jeg vet dette, da vi bor vegg i vegg. Barnet blir satt ut på trappen uten klær når det hyler. Anonymous poster hash: 05c52...d53
Tired mama Skrevet 7. mars 2014 #22 Skrevet 7. mars 2014 La meg gjette; dette er en barnløs person eller en person som selv har fått et meget enkelt barn?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #23 Skrevet 7. mars 2014 Som mor til et barn som er litt mer krevende enn andre, mener jeg at dette er bare tull...med noen modifikasjoner. Det KAN være at et barn er vanskelig fordi det har det vanskelig. Vi så det veldig tydelig når farfaren dødde samtidig som vi flyttet, gutten ble unektelig enda vanskeligere enn vanlig. Men det var også tydelig at han ikke hadde det bra med seg selv. Når han var midt i trassalderen derimot, var det tydelig at det var det det var, trass, dvs. løsrivelsesprosess og erkjennelse om at verden ikke er helt som man trodde når man var baby. Og i hverdagen er han bare en noen vanskelig 5-åring, han er så vilkesterk at han aldri gir seg, så egenrådig at han aldri vil høre på noen; heldigvis er jeg like sta og egenrådig, i tillegg er jeg mammaen og er den som bestemmer (han lærte ordet omnipotent i forgårs...). Når det er sagt, har jeg ofte tenkt at akkurat de trekkene som gjør at han er noe vanskelig å oppdra kommer til å være nyttige evner når han blir stor. Litt krevende nå, men lover godt for fremtiden. Anonymous poster hash: ea9b1...4c9
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #24 Skrevet 7. mars 2014 " Det finnes ikke vanskelige barn, men barn som har det vanskelig".... Han mener at hvis man gjør alt riktig, så kommer ikkje barnet i trassalderen og man vil heller aldri har problemer med og oppdra barnet sitt... hva mener dere? Stemmer det? Anonymous poster hash: e00ce...3d8 Ganske så enig! Har aldri hatt trass i vårt hus og kaller heller ingenting trass. Beror mer på vanskeligheter med å uttrykke seg. Så da er det bare å hjelpe med det. Anonymous poster hash: c289f...db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå