Gå til innhold

Hvorfor så vanskelig å lage god biff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde denne metoden i dag og det ble et tørt stykke kjøtt. Ble sliten av all tyggingen.

http://www.side3.no/3005623.html

Noen som får til den perfekte biffen?

Anonymous poster hash: dcb2a...002
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg liker best å helsteke den, da har jeg full kontroll. Du kan langtidssteke ved å sette ovnen på kjernetemperatur, da blir ikke biffen mer enn passelig stekt uansett hvor lenge du har den i :)

Skrevet

For å lage en god biff må den ligge lenge på kjøkkenbenken før steking så hele biffen får romtemperatur!

Stek på middels høy varme i starten så den blir brunet skikkelig på hver side, så ned på lav temperatur en stund på hver side. Trykker litt på biffen etterhvert for å kjenne at den ikke er for myk (blodig) eller hard (tørr), må ha middels hard konsistens. Stor forskjell på hvor lenge indrefilet og ytrefilet må stekes f.eks.

Så gjelder det å la biffen hvile lenge på kjøkkenbenken før du spiser den!

Anonymous poster hash: e8661...2c3

Skrevet

Jeg steker biff på gamlemåten. I stekepanne. Har rimelig god kontroll og får dem slik jeg vil. Spør alltid gjestene om hvordan de vil ha biffen stekt, og greier som regel å treffe godt.

Jeg sørger for at stekepanna er god og varm før jeg legger biffene i. Ikke for mye i stekepanna om gangen, da blir den avkjølt og kjøttet blir mer kokt enn stekt. Gir biffene en god stekeskorpe før jeg snur dem. Ettersteker dem på medium varme til de er passe.

Jeg pleier å rett og slett presse stekespaden forsiktig mot biffen og kjenne på motstanden i kjøttet for å vite omtrent hvor lite (mye) stekt den er. Jo fastere den føles, jo mer stekt er den. Det er egentlig et spørsmål om trening.

Og husk at kjøttet bør være romtemperert før du tilbereder det.

Skrevet

Første bud er å kjøpe skikkelig kjøtt.

Gå i ferskvaredisken å få hjelp til å finn godt mørt kjøtt. Nesten umulig å ødelegge!

Anonymous poster hash: d9a04...7a8

Skrevet

Eg lagar sjelden biff, men det er verd å vite at kjøtet vert mørare jo lengre det ligg.  Det er ikkje det raudaste og friskaste stykket i ferskvaredisken som vert den beste biffen.  Det gjekk eit lys opp for meg då ein kamerat av meg som lagar mykje god mat, sa at han aldri brukte kjøt som ikkje var gått ut på dato.  Kanskje eit litt ekstremt råd, men kjøp gjene inn kjøtet i god tid før du har tenkt å bruke det.  Og lat det kvile på benken før og etter steiking.

Skrevet

Jeg steker den først på ene siden til det begynner å piple ut og da snur jeg den

Anonymous poster hash: 6e034...5f1

Skrevet

Eg lagar sjelden biff, men det er verd å vite at kjøtet vert mørare jo lengre det ligg.  Det er ikkje det raudaste og friskaste stykket i ferskvaredisken som vert den beste biffen.  Det gjekk eit lys opp for meg då ein kamerat av meg som lagar mykje god mat, sa at han aldri brukte kjøt som ikkje var gått ut på dato.  Kanskje eit litt ekstremt råd, men kjøp gjene inn kjøtet i god tid før du har tenkt å bruke det.  Og lat det kvile på benken før og etter steiking.

Enig. Kjøttet blir mørere og mørere jo lenger det ligger. I dag brukte jeg en biff (ytrefilet) som var gått ut på dato for to dager siden. Men jeg lot den ikke bli romtemperert først :(

HI

Anonymous poster hash: dcb2a...002

Skrevet

De to viktigste budene er, etter min mening

1: Sørg for å ha mørt kjøtt, ta det eldste (mørkeste) du kan få i ferskvaren. 

2: Sørg for at kjøttet har romtemperatur før du steker det i varm panne. 

Har du disse to punktene i boks, så er det vanskelig å ødelegge godt kjøtt. 

Anonymous poster hash: 05958...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...