Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg bor I england med min Lille datter og engelske kjareste. Vi snakker om og flytte til Norge med arene og lurer pa om det er Andre I samme situasjon og kan dele noen erfaringer ifht sprak vanskeligheter og jobb muligheter for kjaresten. Han har ikke last norsk men jeg vil at datteren min skal lare spraket for Hun flytter. Hva er riktig alder og flytte osv??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mulig ville jeg gitt henne tid til å lære språket FØR skolestart:-))

Skrevet

Snakker du norsk med henne nå? Jeg vet ikke hvor gammel hun er. Det beste er å starte så tidlig som mulig. Barn har ikke noen problemer med å forholde seg til to språk fra de er babyer. (Gamle teorier fra første halvdel av 1900-tallet om at det er skadelig, er vel for lengst glemt...??) Begynn med barnesanger o.l.

Mannen din kan sikkert lære seg norsk relativt fort. Det varierer jo fra person til person, men i løpet av 6-12 måneder bør han ha lært en god del. Det er mulig å finne jobber i internasjonale firmaer uten å kunne norsk, men de fleste arbeidssteder krever minimum et B2-nivå (gamle Norskprøve 3). Noen krever også "Bergenstesten" eller trinn III fra universitetet. (Det er egne regler for leger osv.). Det finnes mange begynnerbøker og nettsteder dere kan jobbe med hjemme. Han har jo også deg som er morsmålsbruker til hjelp.

Skrevet

Snakker du norsk med henne nå? Jeg vet ikke hvor gammel hun er. Det beste er å starte så tidlig som mulig. Barn har ikke noen problemer med å forholde seg til to språk fra de er babyer. (Gamle teorier fra første halvdel av 1900-tallet om at det er skadelig, er vel for lengst glemt...??) Begynn med barnesanger o.l.

Mannen din kan sikkert lære seg norsk relativt fort. Det varierer jo fra person til person, men i løpet av 6-12 måneder bør han ha lært en god del. Det er mulig å finne jobber i internasjonale firmaer uten å kunne norsk, men de fleste arbeidssteder krever minimum et B2-nivå (gamle Norskprøve 3). Noen krever også "Bergenstesten" eller trinn III fra universitetet. (Det er egne regler for leger osv.). Det finnes mange begynnerbøker og nettsteder dere kan jobbe med hjemme. Han har jo også deg som er morsmålsbruker til hjelp.

ser jeg skrev feil. NP3 er B1-nivå

Skrevet

Barna lærer språket raskt. Men det beste er jo at hver forelder snakker "sitt" språk fra start, men skjønner at det er utfordrende hvis den andre forelderen ikke skjønner språket..

Min mann lærte forholdsvis raskt, men hans arbeidsspråk (uni) var engelsk de første årene, så han har ikke prøvd å finne jobb uten å kunne norsk.

Kommer an på bransjen til kjæresten din, flere steder klarer man seg godt med engelsk, men de fleste krever kunnskaper i norsk. Ved innflytting får han vel norskkurs? Ellers fins det flere bøker for å øve seg litt sjøl før flytting, som jeg er sikker på du finner i England, evt. kan bestille fra Norge. Du kan jo begynne med litt dagligdagse fraser hjemme allerede :) Hør norsk musikk, se på norsk TV osv.

Skrevet

sjekk nettsidene til "På vei" og "Ny i Norge" for eks. De har interaktive oppgaver på nett som er gratis. Lexin har bildesider.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei jeg og min engelske mann kom til Norge i 2009 vi har en datter på tre år hun snakker både norsk og engelsk. Jeg snakker Norsk til henne og min man engelsk det har vi gjort siden starten vi snakker engelsk oss i mellom.. Vi begynte med norsk dager hvor vi lage ordbøker. Jeg lærte han så mye jeg kunne. Han har også måttet snakket Norsk på jobben. Men for oss har det aldri vært noe problem med språket de fleste er villige til å snakke engelsk. Han har fått to norsk kurs via jobben og lærte veldig fort. Nå snakker han norsk uten problemer (vi har bodd her i fem år) Husk at dere må melde dere på politistasjonen og søke om arbeidstillatelse og et mitdertidig id nummer. Når han får arbeidstillatelse får han norsk fødselsnummer. Han som er fra EU trenger ikke oppholdtilstelse (men jeg hadde flyttet nå før England melder seg ut) Det tar ikke lang tid. Om dere planlegger å gifte dere trenger dere et bevis på at han ikke er gift fra ambassaden. Husk og melde flytting og ordne med betalingen som studielån og annet før dere drar. Dere bør gi datteren deres dobbel nasjonalitet (to pass) det gir hene mer rettigheter. Det søker du i England. Husk og ordne norsk bankkonto til han or det er svindyrt og bruke en engelsk.

Ellers må du søke om barnehage før august om du trenger dette. Og IKKE importer bilen det er dyrere enn å kjøpe en ny.

Bare å sende meg PM om du lurer på noe mer;)

Gjest Angelstath
Skrevet

Vi flyttet netopp FRA norge med 2 barn på 5 år. Har vært her i ca 5 mnd og de plukker opp språket mye hurtigere enn meg :P

Skrevet

Spennende da! Hvor bor dere I england?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...