Gå til innhold

Lavtliggende morkake, trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hadde veldig dårlig kjemi og kommunikasjon med han som utførte OUL, og forlot derfor med flere spørsmål enn jeg hadde da jeg kom. 

Han sier jeg har lavtliggende morkake. At dette sannsynligvis vil gå seg til, men at vi skal sjekke på nytt i uke 32. 

- Må man virkelig vente 14 uker i uvisshet? Ser andre har sjekket på nytt mye tidligere. Burde vel nevne at det ikke finnes privat UL her. 

- Hva legger dere i "være forsiktig med sex"? Ikke så ofte? Ikke hardt? 

- Kan man jobbe som normalt?

- Er det noe annet man må være obs på, passe på, burde vite? 

Han sa bare at jeg måtte være obs på infeksjoner som sopp o.l. Andre har jo fått beskjed om å ta det mer med ro. Føler ikke at jeg har fått vite nok om hva som egentlig skjer... Det er heller ikke et alternativ å ringe/dra tilbake, dette var en ufordragelig fyr som gjorde et poeng ut av at han hadde kjempedårlig tid. Svarte ullent på alt, og ville nok helst bare ha meg ut. 

Anonymous poster hash: beb00...cfd

Videoannonse
Annonse
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Ring tilbake på fødeklinikken, og fortell at du er usikker pga dårlig og lite informasjon. Jeg hadde også lavliggende morkake og hadde en del blødninger pga dette, men jeg ble fulgt opp mer. Det er lenge til uke 32, og dessuten så skal du ha grundig informasjon om ev blødning osv. Jeg antar forresten at du mener placenta previa?

Skrevet

Det er helt vanlig at morkaken ligger lavt på oul. Du er førstegangs eller?

Anonymous poster hash: 70ee6...8dc

Skrevet

Regner med at det er snakk om lavtliggende morkake og ikke foranliggende? (placenta previa) Dette er veldig vanlig så tidlig i svangerskapet, og går seg som regel til, men skjønner godt at du er redd og usikker,

Høres ut som om han som gjorde UL lirte av seg en masse advarsler uten å være realistisk og fortelle deg om hvor liten risiko dette er.

Jeg synes du skal kontakte legen din og forklare situasjonen, det er ikke gøy å gå rundt å være engstelig, å føle seg usikker som du gjør. Du burde i hvert fall få snakke med noen om dette, få svar på spørsmål, og kanskje kunne få en "ekstra" UL hvis du er veldig bekymret.

Men dette går helt sikkert kjempebra :) Lykke til!

Skrevet

Grunnen til at du skal vente til uke 32 før ny ul er at morkaken som oftest trekker seg oppover når magen vokser.

Lavtliggende morkake gir bl.a blødningsfare, derfor skal du være forsiktig med sex.

Begynner du å blø, så drar du på føden umiddelbart.

Lev som normalt, men ta hensyn i forhold til hopping, løfte tungt og heftige samleier.

Anonymous poster hash: a160a...324

Skrevet

Ring tilbake på fødeklinikken, og fortell at du er usikker pga dårlig og lite informasjon. Jeg hadde også lavliggende morkake og hadde en del blødninger pga dette, men jeg ble fulgt opp mer. Det er lenge til uke 32, og dessuten så skal du ha grundig informasjon om ev blødning osv. Jeg antar forresten at du mener placenta previa?

Ja, jeg burde kanskje ringe noen og få mer info. Hørte ingenting om "placenta previa", han sa bare at den lå lavt (kalte det ikke for noe). 

Det er helt vanlig at morkaken ligger lavt på oul. Du er førstegangs eller?

Anonymous poster hash: 70ee6...8dc

Forstod det sånn at det var vanlig, vet bare ikke hvordan jeg skal forholde meg til det... Er andregangs. 

Regner med at det er snakk om lavtliggende morkake og ikke foranliggende? (placenta previa) Dette er veldig vanlig så tidlig i svangerskapet, og går seg som regel til, men skjønner godt at du er redd og usikker,

Høres ut som om han som gjorde UL lirte av seg en masse advarsler uten å være realistisk og fortelle deg om hvor liten risiko dette er.

Jeg synes du skal kontakte legen din og forklare situasjonen, det er ikke gøy å gå rundt å være engstelig, å føle seg usikker som du gjør. Du burde i hvert fall få snakke med noen om dette, få svar på spørsmål, og kanskje kunne få en "ekstra" UL hvis du er veldig bekymret.

Takk for gode ord! Tror ikke det er så høy risiko nei, men føler bare ikke at jeg har fått noen info i det hele tatt. 

Grunnen til at du skal vente til uke 32 før ny ul er at morkaken som oftest trekker seg oppover når magen vokser.

Lavtliggende morkake gir bl.a blødningsfare, derfor skal du være forsiktig med sex.

Begynner du å blø, så drar du på føden umiddelbart.

Lev som normalt, men ta hensyn i forhold til hopping, løfte tungt og heftige samleier.

Anonymous poster hash: a160a...324

Takk for god informasjon! Det var info som dette jeg savnet på undersøkelsen. Hvis noen kommer på noe mer, setter jeg pris på å få høre det. Og takk for alle svar til nå!

Skrevet

Hei

Jeg fikk samme beskjed i mitt første svangerskap. At morkaken min lå langt nede. Skulle komme tilbake i uke 32. Da hadde den trekt seg oppover.

Ring og snakk med sykehuset, så slipper du å være bekymret. Men det er ingenting å være bekymret for :)

Anonymous poster hash: 5a562...645

Skrevet

Det er helt vanlig at morkaken ligger lavt på oul. Du er førstegangs eller? Anonymous poster hash: 70ee6...8dc

Det er helt vanlig at morkaken ligger lavt på oul. Du er førstegangs eller? Anonymous poster hash: 70ee6...8dc

Det er ikke helt vanlig. Mellom 5-6 % av gravide kvinner har forliggende morkake i uke 17-19.

Anonymous poster hash: 1fc82...f5e

Skrevet

Lavtliggende morkake er det samme som FORliggende morkake (ikke FORANliggende).

Skrevet

Jo lenger unna åpningen morkaka ligger, jo sterkere feste har den i livmora, men den er festet, og jo mer livmora vokser i svangerskapet, jo mer tydelig vil det bli hvor langt unna eller nære åpningen er, aå i uke 32 får du  nok et mer persist svar.

Dekker morkaka åpningen i slutten av svangerskapet kan du ikke føde vaginalt, da stinger den utgangen, og uten ks kommer bade mor og barn til å dø. Dette kommer de nok til å ha full kontroll på, og da blir du forløst med et helt udramatisk keisersnitt.

En annen ting med at morkaka er nære åpningen er at muskelaturen er svak, og at det ikke er de beste kår for morkaka, men skal da være ekstra obs på morkakesvikt, svak morkakefunksjon, og ha eksta lav terskel for å ta kontakt med føden ved endringer i sparkemønsteret, og ta øyeblikkelig kontakt ved blødninger, noe som man i de senere stadier har større risiko for når morkaka er svakt festet.

Anonymous poster hash: 85217...128
Skrevet

Lavtliggende morkake er det samme som FORliggende morkake (ikke FORANliggende).

Helt riktig. Det korrekte ordet er forliggende morkake, men jeg tenkte på om den var foranliggende, altså om den lå foran mormunnen eller ikke.

Dette er hva jeg mener å huske....

Før uke 20 heter det lavtliggende morkake. Hvis morkaka ligger foran indre mormunn etter uke 20 heter det total forliggende morkake (total placenta praevia). Hvis morkaka ligger delvis foran mormunnen heter det delvis forliggende morkake (placenta previa partialis) og hvis morkaka ligger inntil 2 cm fra indre mormunn heter det lavtliggende morkake. 

Jeg hadde en lavtliggende morkake tidlig i mitt andre svangerskap, dessverre flyttet/vokste ikke morkaka seg "oppover", så jeg hadde en total forliggende morkake hele svangerskapet.

Jeg fikk de vanlige forhåndsreglene som å være obs på blødning og smerter, og fikk beskjed om ikke å reise til et sted langt unna et sykehus de siste to månedene.

Fikk time til planlagt keisersnitt, men fødselen startet kvelden før så det ble litt hastverk med å ta snittet. Dette fordi riene kan føre til skader på morkake, og en vaginal fødsel vil være umulig.

Alt gikk veldig bra med meg og barnet, ingen blødninger under svangerskap eller andre problemer knyttet til dette.

Skrevet

Jeg hadde det.

Jeg ble sykemeldt ut svangerskapet, da jeg ikke skulle stresse eller løfte tungt.

Mn han nevnte ingenting om sex.

Jeg måtte også vente til uke 30ognoe.

Men hos meg så hadde den "vokst seg oppover, så jeg skapp ks :)

Ring jm eller sykehuset om du lurer på noe :)

Skrevet

Det er ikke helt vanlig. Mellom 5-6 % av gravide kvinner har forliggende morkake i uke 17-19.

Nei, det er ganske vanlig å ha lavtliggende morkake (lavt leie). Men 95,5 % av alle lavtliggende morkaker tidlig i svangerskapet befinner seg på riktig sted i uke 32 :) Så TS har svært gode prognoser.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om dette på OUL og fikk som deg veldig lite info. Leste jo endel på nettet da jeg kom hjem og der stod det alt fra at man kunne leve som før til at man burde være totalt sengeliggende. Så i likhet med deg har jeg vært rimelig forvirret! Spurte jordmor etterhvert som sa man helst skal unngå sex og ikke reise på lange flyturer (i tilfelle man får blødning ombord og det er lang vei til sykehus). Jeg har ikke hatt noen blødninger og er nå straks i uke 32. Skal på UL om noen dager og krysser fingrene for at morkaka har flyttet seg.. Og at det blir vaginal fødsel! Og at sextørken er over..;)

Anonymous poster hash: 8ef30...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...