Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er relativt ny her. Fant ut at jeg var fire uker på vei igår, og jeg vet at det er veldig tidlig, men jeg har allerede begynt å tenke på hvor jeg skal føde. Har lest litt på nett at folk har hatt blanede erfaringer med Ullevål, men jeg syntes det med hotellet frister litt, siden jeg vil ha samboeren min ved min side 24/7.

Er det noen her med litt mer erfaring, som kunne fortalt meg om forskjellene på de forskjellige fødeavdelingene i Oslo? 

Jeg vil gjerne ha et sted der de har mer fokus på naturlig smertelindring, og eventuelt lystgass. I tillegg har jeg tenkt på vannfødsel, men vet ikke om det er noen steder de gjør dette i Oslo? Er det slik at man får sitt eget rom, eller må man dele med andre? Vet virkelig ikke hva som er normalt, men jeg har ikke særlig lyst til å dele rom med noen (vet ikke om jeg er for kravstor her?) 

Som dere sikkert har sett, er jeg helt blank på dette området, så jeg setter stor pris på litt råd  :rolleyes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lystgass får man visst bare på A-hus? Jeg skal føde på riksen selv, tross i manglende barselovernatting for far. Ullevål vet jeg lite om, men det er jo det vanligste stedet å føde, tror jeg. Badekar har de vel overalt? Du må søke fødeplass i Oslo, i motsetning til andre byer hvor valget er mer opplagt. 

Skrevet

Ullevål er stedet! Jeg har født på Rikshospitalet, Ullevål og A-hus.  Ullevål er min soleklare favoritt.  Synd at jeg valgte A-hus sist. Og husk: studenter er frivillig å ha med. Du skal spørres først om du samtykker til å ta dem med. Og sykepleierstudenter råder  jeg alle til å ikke samtykke til. De står bare der og observerer, og er til ingen hjelp . De bare ødelegger den private stunden med sin tilstedeværelse . En jordmorstudent derimot trenger praksisen. Ikke la dere lure til å ta med sykepleierstudenter som kun er der pgr av skuelysten!

Må bare si at det er viktig at sykepleierstudentene får være med på fødsler, slik at noen av de velger å bli jordmødre o etterutdanninga si. Dessuten er det svært lærerikt for de både i forhold til smertelindring, smertehåndtering og pasienter i potensielt krisesituasjoner.

Det er klart du skal bli spurt først, men jeg syns det er spesielt å fraråder folk å ta med sykepleierstudenter på fødsel.

Skrevet

Neivel. Ditt valg. Men jeg syns du er i overkant negativ og sneversynt når set gjelder hvor verdifullt det er å observere ekte situasjoner for studenter. Du vil forøvrig treffe sykepleiere i mange situasjoner før, underveis og etter en graviditet, og da kan det jo være greit at noen av de vet hva du snakker om.

Jeg er iallfall glad for at ikke alle er som deg, da ville det blitt vanskelig for studenter i praksis.

Skrevet

Vil du ha en naturlig vannfødsel, så sjekk ut Ullevål ABC! Skal selv føde der om noen dager.

Skrevet

Jeg var veldig fornøyd med A-hus. Fikk lystgass ellers en kjempekoselig jordmor. Ikkenoe student, men for min del husker jeg svært lite av alt som skjedde, så hadde ikke plaget meg om det var noen der. Det som gjorde at jeg valgte A-hus var rett og slett barselhotellet. For meg var det helt uaktuelt å sove alene, uten mannen, på rom med andre damer. Derfor byttet jeg faktisk fra Riksen til A-hus noen uker før termin:)

Skrevet

Har født to ganger på Ullevål og vært kjempefornøyd med det! Flinke og rolige jordmødre og god oppfølging på barselhotellet der du også kan være mer for deg selv sammen m bare far om du ønsker det 😄 Hadde med jordmorstudent på forrige fødsel og hun var kjempeflink! Ullevål har ihvertfall en fødestue med badekar, men høres kanskje ut som ABC kunne vært noe der de har fokus på naturlig fødsel (og du flyttes til den vanlige fødeavd. ved behov). Herlig m hotellet der far kan være HELE tiden 😄

Skrevet

Ahus!

Jeg har bare født der, men det  var veldig koslig! Skikkelig moderne barselhotell, veldig hyggelig personale, tilgang til badekar og lystgass. Jeg hadde planer om det, men rakk dessverre ikke å prøve ut badekaret. 

Kjæresten min var med hele veien og vi fikk servert frokost på rommet.

Har absolutt ingen tvil om at jeg vil dit hvis jeg skal ha flere barn ;)

Skrevet

Velkommen til min fødestue, sykepleierstudent! Snakk om å undervurdere læring!

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Føler ikke at jeg blir noe klokere enda, men håper det går seg til etterhvert. Det eneste jeg vet, er at jeg har hundre prosent lyst til å ha med samboeren min, og at han kan sove der. Det frister ikke å sove alene, eller med andre ukjente mennesker. Jeg er veldig pirkete når det gjelder sovesituasjoner, så forbereder allerede på å få ekstremt lite søvn.  :P

Skrevet

Syns fortsatt du er kjip Chasso, og priser meg lykkelig over at et fåtall tenker som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...