Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har en gammel venninne på facebook. Hun og mannen er skikkelig overvektige, og legger ut bilder hver dag på sin datter som virkelig er overvektig. Hun er tre år og har nesten ikke øyne som synes. På bildene sitter de og spiser drittmat -HVER DAG. Sikkelige usunne greier, pannekaker med is og fløte, pommes frites, cola etc. Jeg får så vondt av denne jenten. Jeg skjønner ikke at foreldrene lar dette skje, når ihvertfall moren har vært overvektig hele livet, og har hatt det fælt i oppveksten grunnet overvekten. Dette blir vel fanget opp hos helsevesenet, bhg og helsestasjon? Anonymous poster hash: 5ffaa...324
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Det vil vel bli fanget opp, men en bekymringsmelding er på sin plass når du er bekymret. Anonymous poster hash: 8d577...414
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har vurdert å sende, men de bor i sverige og jeg føler jeg har alt for tynnt grunnlag for en melding. Jeg harjo bare det jeg ser på fb. Har ikke snakket med moren på 20 år. Det må jo være noen som melder dette. Bestevenninnen hennes er ernæringsfysiolog. Uff. Anonymous poster hash: 5ffaa...324
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!! Anonymous poster hash: 03244...53c
Musemora Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!! Anonymous poster hash: 03244...53c Jada for helsestasjon/skole/bh fanger jo opp alt. Jmfr Alvdal saken og Christoffer saken ( og dette er dessverre bare 2 eksempler av mange)😟
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!! Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 Tror du ikke den familien er klar over at de har et vektproblem selv? Synes det er helt utrolig at du får deg til å skrive som du gjør! Du virker mindre intelligent, og burde helt klart vært meldt til barnevernet!!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 98e15...2f0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser. Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!! Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 I den grad som det beskrives??? Av noen bilder på facebook??? Nei vet du hva. Jeg blir provosert over slik lavmålbedreviter. Hun har ikke møtt ungen, og ikke møtt mor på over 10 år. Da kan hun heller slette personen fra facebook. For dette er virkelig ikke holdepunkt for å melde noen som helst ting til barnevernet. Vil hun gjøre noe, så kan hun da bry seg ved å heller ta turen til henne og pleie vennskapet! Makan til bedreviter! Anonymous poster hash: 03244...53c
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser. Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861 Men overvekt hos barn i seg selv er ikke nødvendigvis et resultat av dårlige kostvaner og feilernæring. Det var poenget mitt og jeg syntes jeg måtte reagere på den litt unyanserte og enkle uttalelsen din. Hvis foreldre bevisst feilernærer barna er det selvsagt noe annet.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser.Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861 Men overvekt hos barn i seg selv er ikke nødvendigvis et resultat av dårlige kostvaner og feilernæring. Det var poenget mitt og jeg syntes jeg måtte reagere på den litt unyanserte og enkle uttalelsen din. Hvis foreldre bevisst feilernærer barna er det selvsagt noe annet. Det er jo det jeg sier. HVIS det HI sier stemmer. Jeg tar ikke stilling til om hun overdriver, juger eller bare burde skaffe seg briller. Tråden til HI var et spørsmål OM hennes oppfattelse var riktig vil noen gripe inn. Jeg svarer på dette og JA de vil bli fanget opp på helsestasjonen om det er mistanke om dette. Jeg ser de fleste vil diskutere om HI er idiot eller ikke og det gidder ikke jeg. Jeg synes dette temaet kan være interresant og siden de HI skriver om ikke er mulig å identifisere så må det være lov å forklare hva som skjer dersom dette er faktum. Dere må gjerne fortsette å henge ut HI fordi hun på grunnlag av bilder på Facebook stiller et slikt spørsmål men jeg synes det bare viser at det sitter mange mennesker her inne som påfører barna sine dårlige kostholdsvaner siden de hisser seg opp på den måten. Angrep er det beste forsvar osv osv. Anonymous poster hash: 94e42...861
skjotta Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser.Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861 så dersom jeg har ei på facebook som har en skikkelig tynn unge og aldri legger ut bilder der ungen spiser, skal jeg da automatisk anta at de sulter ungen sin og ringe barnevernet?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser.Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861 så dersom jeg har ei på facebook som har en skikkelig tynn unge og aldri legger ut bilder der ungen spiser, skal jeg da automatisk anta at de sulter ungen sin og ringe barnevernet? Nå må du lese det jeg skriver. Jeg svarer på HI's spørsmål og OM problemstillingen er reell vil det bli fulgt opp. Nå var det ikke HI som skulle melde til barnevernet hun lurte på om de rette instanser fanget opp dette. Nå synes jeg du bare er vanskelig. Men JA viser det seg at barnet ER underernært (uavhengig av bilder på face) så vil barnet også følges opp. På lik linje med ekstremt overvektige barn. Dere må lese det hun skriver ikke henge dere opp i at hun har sett bilder på face. Viljen til å dra ting ut av sammenheng er relativt stor her. Noen ganger lurer jeg på om dere kommer inn her for å få utløp for aggresjon. Anonymous poster hash: 94e42...861
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 Er dette et seriøst innlegg??? Og seriøst svar??? Kontakte barnevernet pga familiebilder på facebook faktisk....? Seriøst??? Helsestasjonen fanger opp hvis det trengst ift kost. Det er ihvertfall ikke du som befinner deg i et annet land... Gå og spis en sjokoladebolle!!!!!Anonymous poster hash: 03244...53c Det er faktisk definert som omsorgssvikt når så små barn sliter med overvekt i den grad som beskrevet. MEN regner med dette barnet blir fulgt opp på helsestasjon. De melder vel i fra hvis dette er så alvorlig som HI skriver. Anonymous poster hash: 94e42...861 At et barn i seg selv sliter med overvekt skal ikke klassifiseres som omsorgssvikt. Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike bastante uttalelser.Dårlig kostvaner og feilernæring ER omsorgssvikt. Det kan gi grunnlag for bekymringsmelding fra helsestasjon hvis det er slik HI beskriver. Og spesielt hvis foreldre også sliter. Ring en helsestasjon og spør hva rutinen er. En bekymringsmelding er ikke ensbetydende med at de rykker inn og fjerner barnet men de får hjemmebesøk og blir fulgt opp ang kosthold samt får veiledning om hvordan spise riktig. Anonymous poster hash: 94e42...861 Men overvekt hos barn i seg selv er ikke nødvendigvis et resultat av dårlige kostvaner og feilernæring. Det var poenget mitt og jeg syntes jeg måtte reagere på den litt unyanserte og enkle uttalelsen din. Hvis foreldre bevisst feilernærer barna er det selvsagt noe annet. Det er jo det jeg sier. HVIS det HI sier stemmer. Jeg tar ikke stilling til om hun overdriver, juger eller bare burde skaffe seg briller. Tråden til HI var et spørsmål OM hennes oppfattelse var riktig vil noen gripe inn. Jeg svarer på dette og JA de vil bli fanget opp på helsestasjonen om det er mistanke om dette. Jeg ser de fleste vil diskutere om HI er idiot eller ikke og det gidder ikke jeg. Jeg synes dette temaet kan være interresant og siden de HI skriver om ikke er mulig å identifisere så må det være lov å forklare hva som skjer dersom dette er faktum. Dere må gjerne fortsette å henge ut HI fordi hun på grunnlag av bilder på Facebook stiller et slikt spørsmål men jeg synes det bare viser at det sitter mange mennesker her inne som påfører barna sine dårlige kostholdsvaner siden de hisser seg opp på den måten. Angrep er det beste forsvar osv osv. Anonymous poster hash: 94e42...861 Hva? Nå mistet jeg litt av tråden her. Du skrev jo at den grad av overvekt som barnet sliter med er definert som omsorgssvikt. En mer tåkete uttalelse skal man lete lenge etter. Du vet jo ikke hva barnet veier, og hvilken grad av overvekt barnet har. Jeg skjønner forresten ikke hva du mener med at jeg henger ut HI. Jeg kommenterte din kommentar, ikke HIs innlegg. Og nei, jeg har ikke barn med overvekt så jeg har ingen grunn til å forsvare de som har overvektige barn, men som helsearbeider vet jeg at årsakene til overvekt hos barn (eller kanskje vi skal kalle det fedme) iblant er mer sammensatt enn som så at barnet er utsatt for omsorgssvikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå