Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 En venninne av min datter ble nettopp hentet av mamman sin. Hun hadde pent spurt meg om å få låne en DVD tegnefilm av oss og jeg sa selvfølgelig ja. Da mammaen kom så spurte datteren veldig pent om hun kunne få lov til å låne den filmen av oss, og fikk et bastant NEI. Hvorpå jeg sa "det er helt greit for oss altså, vi ser nesten aldri på den filmen". Hun svarte at uansett så fikk ikke datteren se film i uka. Jeg prøvde meg forsiktig med at hun kunne få låne den lenger hvis hun ville....men nei var nei. Jeg skjønner jo...datteren hadde sikkert tusenvis av filmer og trengte ikke flere å se på. Men likevel...måten hun nei'et datteren på, uten noen som helst forklaring eller grunn. Hja...det blir litt hardt for meg. Men vi er jo forskjellige. Jeg bare merker at denne jenta har en så utrolig forsiktig tone mot moren sin når hun skal spørre om noe - mens når hun leker med datteren min eller andre så er toneleiet helt normalt. Så noe innvirkning har det nok på henne...lydig blir hun i hvert fall. Anonymous poster hash: 1cd2d...433
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Hørtes ikke noe koselig ut, men noen ganger svarer man kanskje fort og surt fordi vi er slitne, har diskutert saken en million ganger før eller noe sånt.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Hørtes ikke noe koselig ut, men noen ganger svarer man kanskje fort og surt fordi vi er slitne, har diskutert saken en million ganger før eller noe sånt. HI Ja, det kan være det. Men jeg tror ikke hun var spesiellt sliten. Jeg legger merke til at hun alltid skal ha ting som hun vil og veldig bastant i bestemmelsene hun gjør. Har hun sagt nei, så er det nei. Det er nok jeg som reagerer i forhold til meg selv, fordi jeg legger så mye mer vekt på kommunikasjonen og ikke ønsker å ha lydige døtre som adlyder meg fordi de ikke tør annet. Men at de gjør som jeg sier de gangene de må, fordi de skjønner at det er en grunn til det. De gangene det er mindre viktig er også jeg mer klar justere meg etter deres ønsker. Anonymous poster hash: 1cd2d...433
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Tenker det er en årsakssammenheng som du enten ikke forteller eller vet noe om Anonymous poster hash: 868ff...845
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Tenker at jeg skjønner den moren, og det er sikkert slik jeg kommer til å bli sett på også av mange. Unger ser altfor mye film og tv og skjerm generelt. Og det kan godt hende det er et sårt tema for mor, fordi samfunnet av en eller annen vill grunn tror at det er bra for unger å se timevis med film, spille nettspill etc - og man blir jo sett på som sprø hvis ikke man gir bittesmå unger en ipad. Det kan hende hun oppfattet det som om du blandet deg inn i oppdragelsen, uten at du mente det. At når hun sier: Nei, vi ser ikke på film i ukedagene, og du sier: det går helt greit for oss, er det det samme som hvis det hadde vært godteri: "Nei, hun skal ikke ha smågodt på en onsdag", "joda, det går greit, vi har så mye sjokolade". Nå spekulerer jeg vilt, altså. Anonymous poster hash: b6d86...62c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Hvilken film var det da? Mulig det var noe hun ikke ville datteren skulle se.... Her får f.eks jentungen ikke se barbie-filmer eller andre rosa prinsesse-dilldall-filmer uten annen handling enn å være pen og få hjelp og ta på pene sko... Andre får ikke se filmer med monstre, eller filmer om spesielle temaer.... Mulig hun ikke ville ta diskusjonen foran dere, men at hun forklarer pent på vei hjem hvorfor det ikke er aktuelt å låne filmen. Anonymous poster hash: 511dc...970
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 HI Ja, om det kun hadde vært denne ene episoden så hadde jeg vært enig med dere. Men det gjelder flere lignende episoder, og det er en ting å være streng på det man bestemmer. Men det stemmeleiet som datteren brukte når hun spurte moren sin om noe som hun visste kanskje svaret ble nei, var helt rart å høre på. Hun reduserte seg selv så kraftig, for å ikke virke påtrengende på moren. Det var det som gjorde hele situasjonen litt ubekvem. Anonymous poster hash: 1cd2d...433
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Jeg er og en streng mamma, nei er Nei for meg. Orker ikke masse diskusjon og kverulering angående ting. Men det betyr ikke at jeg sier hele tiden. Mye av grunnen til jeg er sånn er at jeg ser søsteren min ikke har gjort det og ungene er helt viltre. Når de får nei bare ler de for de vet hvis de maser nok får de Ja. Så når de ungene er med meg så er Nei ett Nei, nei er ikke kanskje Ja. Da får heller folk se rart på meg. Akkurat som når vi er i butikken og maset begynner da er det rett av butikken igjen.. Anonymous poster hash: 313a1...df9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #9 Skrevet 5. mars 2014 Ok, hva er egentlig problemstillingen her? Jeg syns det var greit at hun sa nei. Mine barn ser helle ikke tv hverdager og har hatt mange diskusjoner om film og tv. Så trekker du inn tonen hennes og så er det visst flere episoder som har vært før. Dette er det jo helt umulig for oss å mene noe om. Kanskje du skal ta sladderet med noen venninner eller noe. Anonymous poster hash: 35b20...352
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 Eller kanskje hun ikke orker å passe på at dere faktisk får tilbake ting om datteren hele tiden vil låne hos andre. Anonymous poster hash: c901a...772
Mamma_til_2 Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Hvilken film var det da? Mulig det var noe hun ikke ville datteren skulle se.... Her får f.eks jentungen ikke se barbie-filmer eller andre rosa prinsesse-dilldall-filmer uten annen handling enn å være pen og få hjelp og ta på pene sko... Andre får ikke se filmer med monstre, eller filmer om spesielle temaer.... Mulig hun ikke ville ta diskusjonen foran dere, men at hun forklarer pent på vei hjem hvorfor det ikke er aktuelt å låne filmen. Anonymous poster hash: 511dc...970 Hva er problemet med Barbie filmene?? Forstår monster ol men Barbie hva er galt? Er det like galt med tingeling, askepott ol?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #12 Skrevet 5. mars 2014 HI Ja, om det kun hadde vært denne ene episoden så hadde jeg vært enig med dere. Men det gjelder flere lignende episoder, og det er en ting å være streng på det man bestemmer. Men det stemmeleiet som datteren brukte når hun spurte moren sin om noe som hun visste kanskje svaret ble nei, var helt rart å høre på. Hun reduserte seg selv så kraftig, for å ikke virke påtrengende på moren. Det var det som gjorde hele situasjonen litt ubekvem. Anonymous poster hash: 1cd2d...433 Vanskelig for oss i tråden å si om det er du som er en litt ettergivende mor, eller om det er hun som er for streng :-) Eller noe annet. Jeg synes det er litt befriende jeg, med foreldre som ikke diskuterer hver gang de tar en avgjørelse for barnet. Men for all del, hvis jeg hadde vært i situasjonen kan det godt hende jeg ville reagert selv, altså. Jeg kjenner jo ikke mor og barn. Det kan være helt greit med "strenge" foreldre som sier kontant hva de mener. Eller det kan bli for mye. Men det bør man kanskje være i situasjonen for å kunne si noe om. Uten å ta hensyn til tonefall og hvordan hun er ellers, vil jeg ikke si at det du beskriver er noe å bekymre seg for. Men hvis datteren er kuet og redd, er det selvsagt ikke bra. Anonymous poster hash: b6d86...62c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 Hvilken film var det da? Mulig det var noe hun ikke ville datteren skulle se.... Her får f.eks jentungen ikke se barbie-filmer eller andre rosa prinsesse-dilldall-filmer uten annen handling enn å være pen og få hjelp og ta på pene sko... Andre får ikke se filmer med monstre, eller filmer om spesielle temaer.... Mulig hun ikke ville ta diskusjonen foran dere, men at hun forklarer pent på vei hjem hvorfor det ikke er aktuelt å låne filmen. Anonymous poster hash: 511dc...970 Hva er problemet med Barbie filmene?? Forstår monster ol men Barbie hva er galt? Er det like galt med tingeling, askepott ol? Hun skriver hvorfor hun ikke vil at de skal se det. Les en gang til du Anonymous poster hash: c901a...772
Mamma_til_2 Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Hvilken film var det da? Mulig det var noe hun ikke ville datteren skulle se.... Her får f.eks jentungen ikke se barbie-filmer eller andre rosa prinsesse-dilldall-filmer uten annen handling enn å være pen og få hjelp og ta på pene sko... Andre får ikke se filmer med monstre, eller filmer om spesielle temaer.... Mulig hun ikke ville ta diskusjonen foran dere, men at hun forklarer pent på vei hjem hvorfor det ikke er aktuelt å låne filmen. Anonymous poster hash: 511dc...970 Hva er problemet med Barbie filmene?? Forstår monster ol men Barbie hva er galt? Er det like galt med tingeling, askepott ol? Hun skriver hvorfor hun ikke vil at de skal se det. Les en gang til du Anonymous poster hash: c901a...772 Om det hun mener det kun handler om og være pen og få hjelp til sko så har hun ikke sett en Barbie film, de kan være ganske lærerike og meget spennende, vi har alle som er laget.
soleia Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 Reagerar ikkje på situasjonen du beskriv. Eit nei er eit nei, og treng ikkje alltid forklarast så mykje. Kan hende er ho lei av at jenta spør andre om å låne ting heile tida, eller jobbar for å begrense tv kikkinga i heimen. Det kan vere fleire grunnar til at ho seier nei, og dette kan vere noko dei har diskutert mange gonger før.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #16 Skrevet 5. mars 2014 Noen ganger får datteren min ft strengt nei, da vet hun at de ikke er noe å sutre over. Hvis hun vil ha godterier i uken får hun et klart nei, hun skjønner jo ikke forskjellen på et sunt eller usunt kosthold. (hun er 2 år) Alle ting må ikke detaljert forklarest og diskuterest. Anonymous poster hash: 6875c...986
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #17 Skrevet 5. mars 2014 Jeg skjønner faktisk hva du mener, tror jeg. Det var nok ikke svaret nei som gjør at du reagerer, men at barnet forventer et negativt svar og i tillegg forventer et strengt svar og dermed gjør seg litt underdanig i sin omgang med moren. Jeg kjenner også noen som er så opptatt av å være konsekvente at de nekter å gå tilbake på et svar uansett om de i ettertid ser at de svarte litt overilt. Små barn skal ha respekt for foreldrene, men ikke føle frykt, noe jeg tror hi mener er saken her. Det er forskjell på å være konsekvent og være rigid. Anonymous poster hash: 4f273...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå