Gå til innhold

Er så frustrert over venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har to barn på 5 og 2. Har helt siden hun fant ut at hun var gravid med nummer 1 vært 100% sykemeldt, så permisjon, så 70% sykemeldt, så gravid igjen og 100% sykemeld, så permisjon og siden siste perm. har hun vært 50% sykemeldt. En gang prøvde legen å gi henne 10% mindre i sykemld, men hun ble så rasende at hun bytta lege. Nå har hun vært 50% syk i et år, så har hun fått innvilget perm. pga. sykdom, og får ifølge henne selv pengene fra klp. 

Det som irriterer meg er at hun sykemelder seg for bekkensmerter og depresjon. Men jeg har aldri lagt merke til noe som helst til hverken bekkensmerte og depresjon (og jeg jobber med helse til vanlig). Hun selv sier at hun ikke makter å jobbe fordi barna krever så mye og hun må være der for de. Hun er den mest utadvendte sosiale personen jeg kjenner. Hun har ofte selskaper hjemme, og når barna er i bhg og hun er "syk", er hun alltid på shopping.

Måtte bare få det litt ut her, for jeg vil ikke nevne det for noen andre og ødelegge vennskapet vårt. Vi er veldig gode venner, selv om jeg er frustrert over henne.

Anonymous poster hash: 89976...f04
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at sånne folk er irriterende og utnytter systemet.

Anonymous poster hash: c3ad7...ca6

Skrevet

Høres ut som det motsatte av mine venner, for alle de har ekstremt høy arbeidsmoral og jeg bruker å være den som sier at NÅ må de skjerpe seg og sykemelde seg for lista deres ligger alt for høyt på tross av risikosvangerskap med blødninger o.l. 

Så rart å høre at noen har venner som dine som gjør det motsatte! Men skjønner godt at du blir frustrert ja. Og høres veldig rart ut for de legene jeg har hørt om er veldig restriktive med sykemelding. Men hun smører vel tjukt på når hun er hos legen? 

Rart. Folk som utnytter systemet er så dumt for de som faktisk er reelt syke, så jeg ville også vært ganske så irritert på henne. 

Anonymous poster hash: 4d6d8...60c
Skrevet

Men hva er hun sykemeldt for da?

Må jo være noe siden legen ikke mener hun kan jobbe fullt?

Skrevet

NOE er det sikkert.. Ikke alltid at det synes utapå.

Kanskje noe som er situasjonsbetinget?? Er du der til alle døgnets tider??

Jeg som er i uføre prosessen kan ha folk på besøk og tilogmed shoppe, utadvendt, i godt humør og har dager hvor en ikke kan skjønne hvorfor jeg er i den prosessen... Men det er fordi jeg ikke lar folk se meg de dagene jeg ikke har det bra...

Anonymous poster hash: 1ec55...60e
Skrevet

Huff, en slik venninne har jeg også. Hennes nyttårsforsett var at hun skulle bli enda mer sosial! Det betyr at hun nå er med på alt av happenings, og har derav ikke overskudd til å jobbe. Hun har ved et par anledninger blitt minnet på at det er vanlig å bli sliten av jobb, og at mange derfor ikke er så sosiale i småbarnsperioden. Hun er sykemeldt for depresjon. Jeg er selv psykolog, har kjent henne i 15 år, finner ikke snev av tegn på en depresjon. Uansett så er en depresjon av moderat karakter overhode ikke en grunn for 100% sykemelding. Tvert i mot så er det viktig å forsøke og opprettholde en normalitet som det å være i jobb innebærer. Blæh!

Anonymous poster hash: d47c2...b9c

Skrevet

Synes det er fabelaktig jeg at folk som sier de jobber i helsevesenet og som er psykolog  og andre yrker er så jækla flinke til å "se" om vennene dems feiler det de selv sier feiler dem eller om de bare bløffer.. Så flott da gitt at dere vet hva som feiler og ikke feiler vennene deres.. gjør dem oppmerksomme på det da vet du så kanskje "navinga" dems opphører.. Siden dere sier at de er helt "fine" så kanskje alt sammen er noe de innbiller seg...

Takk og lov for gode venner med kompetanser i sine felt..

Skrevet

Hun har to barn på 5 og 2. Har helt siden hun fant ut at hun var gravid med nummer 1 vært 100% sykemeldt, så permisjon, så 70% sykemeldt, så gravid igjen og 100% sykemeld, så permisjon og siden siste perm. har hun vært 50% sykemeldt. En gang prøvde legen å gi henne 10% mindre i sykemld, men hun ble så rasende at hun bytta lege. Nå har hun vært 50% syk i et år, så har hun fått innvilget perm. pga. sykdom, og får ifølge henne selv pengene fra klp. 

Det som irriterer meg er at hun sykemelder seg for bekkensmerter og depresjon. Men jeg har aldri lagt merke til noe som helst til hverken bekkensmerte og depresjon (og jeg jobber med helse til vanlig). Hun selv sier at hun ikke makter å jobbe fordi barna krever så mye og hun må være der for de. Hun er den mest utadvendte sosiale personen jeg kjenner. Hun har ofte selskaper hjemme, og når barna er i bhg og hun er "syk", er hun alltid på shopping.

Måtte bare få det litt ut her, for jeg vil ikke nevne det for noen andre og ødelegge vennskapet vårt. Vi er veldig gode venner, selv om jeg er frustrert over henne.

Dårlig gjort. Slike mennesker ødelegger for oss som er sykemeldte for en reell grunn. Og det bør ikke være samfunnet som skal ta denne regningen, hun bør ta den selv.

Skrevet

Enig med #7

Hvorfor bruker du så mye energi på å irritere deg over andre HI? Kan du ikke bruke all den energien på å glede deg over deg selv heller? Gled deg over at du ikke er i hennes sko du heller.

Anonymous poster hash: ab5bb...6d4

Skrevet

At du ikke merker hennes bekkensmerter eller depresjon betyr ikke at hun ikke sliter med det.

Ikke alle øser ut om alle problemer bare fordi man er "venninner". Det kan jo være ting du ikke vet, enda du kanskje vet mye. Jeg har selv helsefaglig bakgrunn, det betyr ikke at jeg er ekspert på andres helseproblemer.

Anonymous poster hash: 22a0d...e10

Skrevet

du kan ikke skrive om slike emner her. Du blir halshugd. Her er det overflod av folk med mystiske diagnoser og evige sykemeldinger

Anonymous poster hash: 10cd1...680

Skrevet

Enig med mange av dere her. Arbeidssky burde vært en diagnose i Norge. Har man litt overskudd bør det brukes på jobb og ikke på å være sosialt. Tror jeg hadde følt meg helt jævlig hvis jeg skulle gått rundt og vært unyttig hele tida🙈

Anonymous poster hash: c85ad...706

Skrevet

Dessverre er hun ikke alene om å utnytte systemet på denne måten.

Slike folk får busta til å reise seg på meg og jeg gror kvasse klør!!!

Anonymous poster hash: 99c84...76d

Skrevet

Synes det er fabelaktig jeg at folk som sier de jobber i helsevesenet og som er psykolog  og andre yrker er så jækla flinke til å "se" om vennene dems feiler det de selv sier feiler dem eller om de bare bløffer.. Så flott da gitt at dere vet hva som feiler og ikke feiler vennene deres.. gjør dem oppmerksomme på det da vet du så kanskje "navinga" dems opphører.. Siden dere sier at de er helt "fine" så kanskje alt sammen er noe de innbiller seg...

Takk og lov for gode venner med kompetanser i sine felt..

Det handler ikke bare om hva jeg har observert, men også hva hun har sagt. Hun har sagt rett ut at hun ikke kan jobbe fordi hun må være der 100% for barna sine. Hun er ikke alenemor engang. Det vil jo uansett alle andre også vel. Så jeg skal være borte fra barna mine og jobbe og bidra til velferdsstaten slik at hun kan være hjemme med sine? Tenk om alle foreldre tenkte sånn da. Synes det er rett og slett provoserende at hun mener at hun har rett til at andre skal betale for at hun skal være supermamma.

Skrevet

Jeg har så og si kuttet ut en bekjent pga samme problemstilling. Vi er så forskjellig på det området at jeg har problemer med dette. Det handler om holdninger.

Vedkommende er sykemeldt pga rygg, armer, bein og Gud veit hva. Plagene flytter seg etterhvert som det passer seg.

Hatt mange jobber. Kan ikke sitte ved PC pga armene. Kan ikke jobbe i kantine for ryggen tåler ikke å stå hele dagen. MEN jobbe svart i en stall med ansvar for 10 hester. Det klarer hun.

Har vurdert å melde henne men ikke fått meg til å gjøre det. Ennå.

Grrrr...

Anonymous poster hash: 4c092...e64

Skrevet

Jeg har selv fått tette barn og vært sykemeldt i all svangerskapene. Har bla. slitt med bekkenløsning og det er veldig frustrerende. Nå var jobben min såpass fysisk tung at jeg ikke kunne jobbe, hvilket jeg gledelig hadde gjort om jeg jobbet med noe annet. Men uansett, det var frustrerende fordi folk ikke så meg hele tiden, og faktisk ikke kunne trekke konklusjoner basert på om de har sett meg på butikken etc.. Tror ingen utenom de aller nærmeste kan fatte hvor mye vondt jeg har hatt. Jeg orket ikke å være venninna det alltid var noe med, som bare syter, så jeg har prøvd å ikke snakke så mye om meg selv.. T.o.m tonet ned ting. Kan du ikke bare spørre henne/ta en prat om dette da, fordi du bryr deg, ikke fordi du antar at hun er en snylter..?

Anonymous poster hash: 7d1ec...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...