Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo fikk for 4 mnd siden vårt første tantebarn og er selvsagt overlykkelige for det. Han skal døpes veldig snart og vi trenger dermed noen tips ang. dåpsgave! Håper dere med litt mer erfaring kan ta dere tid til å hjelpe. 

 

Vi er helt i begynnelsen av 20-årene og heltidsstudenter begge to. Over 1000 kr i gave er derfor helt uaktuelt, da det ville vært en stor belastning for oss økonomisk. Håper å kunne være tilstede for han på andre måter gjennom oppveksten, da vi er eneste familie han har i fylket. 

 

Vi har tenkt på to alternativer: 

 

1. Et duplotog

Foreldrene er glade i lego og far er togfanatiker. Men det er ikke en veldig "varig" gave og han er for liten til å begynne å leke med det enda, så det må stå i et kott i ca. et år fremover.

 

Tenkte også på muligheten til å få gravert inn fornavnet hans på lokomotiv"klossen".

 

2. Et obosmedlemskap, som vi betaler til han blir voksen

Problemet er at vi tilsammen har et tosifret antall søsken, og er i det første året av studiene våre. Selvom det ikke blir mye i årlig avgift, er sambo litt bekymret for at det etterhvert som søsknene våre får barn, kan bli veldig mye penger i året. 

 

Hva ville du foretrukket til din sønn? Eller har du kanskje et bedre forslag? 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har gitt speiderkniv med inngravert navn. Har vært populært:)

Skrevet

Jeg ville heller valt en varig gave som bunadsølv, en barnebibel eller eventyrbøker. Hvis dere velger noe slikt som et obosmedlemskap bør dere betale for alle årene nå. Det skjer alt for ofte at slike gode intensjoner om å fortsette å betale fremover sklir ut. Da fører gaven til mer frustrasjon enn glede.

Det er heller ikke så veldig mange som noen gang får nytte av sitt obosmedlemskap. De fleste ender jo med å kjøpe bolig som ikke har noe med obos å gjøre.



Anonymous poster hash: f5240...052
Skrevet

Takk for svar!  :laugh:

 

Er enig i at OBOSmedlemskap kanskje blir upraktisk for mottakerfamilien. Ønsker selvfølgelig å gi noe som blir satt pris på og brukt.

 

Bunadssølv trenger han ikke, for bunad bruker hverken mors ellers fars familie. De er også praktiserende religiøse (på begge sider av familien), så barnebibel regner jeg nesten med at han får av besteforeldre. 

 

Eventyrbøker og speiderkniv er gode forslag! Skal diskutere det videre med sambo når han kommer hjem. 

Skrevet

Eventyrbøker er jeg enig i. Gode norske folkeeventyr.

 

Smykke?

Sparebøsse?

Et fint baby ullpledd?

Lydbøker av kardemomme by, karius og baktus, hakkebakkeskogen osv. Finnes som samleboks på bokhandel.

 

 

 

Anonymous poster hash: e929f...bad

Skrevet

OBOSmedlemskap er en super gave. De fleste boligbyggelagene har samarbeid, så det vil gjelde i de fleste byggelagene rundt om i landet. Selv fikk jeg kjøpt min aller første leilighet i sin tid fordi jeg var den som hadde lengst ansiennitet og fikk den rimelig på forkjøpsretten. Derfor kom jeg meg tidlig inn på boligmarkedet. Når du kjøper det i dåpsgave får du eget gavekort og gjerne en eller annen oppmerksomhet, og du betaler hele beløpet der og da, iallefall i Bergen:-) Det er stort sett et beløp under kr 1000 for et slikt medlemskap som varer frem til fylte 18 år, tror jeg. 



Anonymous poster hash: 8888a...9b2
Skrevet

Sparebøsse formet som tog/lokomotiv?

 

Ellers ble vi veldig glade for barneservise feks Torbjørn egner eller barnebestikk i sølv eller rustfritt stål.

Skrevet

 

OBOSmedlemskap er en super gave. De fleste boligbyggelagene har samarbeid, så det vil gjelde i de fleste byggelagene rundt om i landet. Selv fikk jeg kjøpt min aller første leilighet i sin tid fordi jeg var den som hadde lengst ansiennitet og fikk den rimelig på forkjøpsretten. Derfor kom jeg meg tidlig inn på boligmarkedet. Når du kjøper det i dåpsgave får du eget gavekort og gjerne en eller annen oppmerksomhet, og du betaler hele beløpet der og da, iallefall i Bergen:-) Det er stort sett et beløp under kr 1000 for et slikt medlemskap som varer frem til fylte 18 år, tror jeg. 

 

Anonymous poster hash: 8888a...9b2

 

 

Tusen takk for denne fine lille historien! Det er liksom det vi håper på at skal skje dersom vi går for OBOSforslaget. Vet OBOS fakturerer direkte den som ga gaven de neste årene, så at vi ikke betaler burde egentlig ikke bli noe problem. Også får man med en liten nøkkel som symbol på gaven som er gitt + et slikt gavesertifikat. Tror det kunne blitt riktig fint. 

 

Eventyrbøker er jeg enig i. Gode norske folkeeventyr.

 

Smykke?

Sparebøsse?

Et fint baby ullpledd?

Lydbøker av kardemomme by, karius og baktus, hakkebakkeskogen osv. Finnes som samleboks på bokhandel.

 

 

 

Anonymous poster hash: e929f...bad

 

Smart det med lydbøkene! Han har en stor familie, så er redd for å ende opp med å gi det samme som noen andre (typ. at vi er den 4 eventyrboka). Men det med lydbøkene hadde jeg nok aldri kommet på selv! Tusen takk!

 

Ellers er foreldrene kormennesker, så lurer på om det ikke kunne vært smart å gi en stor tjukk sangbok? Hmm, må si dere er flinke til å stimulere idéprosessen! 

 

:laugh:

Skrevet

Sparebøsse formet som tog/lokomotiv?

 

Ellers ble vi veldig glade for barneservise feks Torbjørn egner eller barnebestikk i sølv eller rustfritt stål.

 

Absolutt en god idé med barneservise! Jeg og broren min pleide å krangle om karius-og-baktuskoppen da vi var mindre, så det vekker gode minner. Gleder meg til å bli mor selv her jeg sitter, det er jo så koselig med barn.  :wub:

Skrevet

Da har jeg snakket med sambo. Vi ender opp med å kjøpe denne sangboken.

 

Far spiller piano og kan spille (det er noter i) for den lille, begge foreldre synger i kor så det er nok midt i blinken. Det var ideene herfra om eventyrbøkene som fikk meg på tanken, så igjen tusen takk for all god hjelp fra dere!

 

:strix:

Skrevet

Da har jeg snakket med sambo. Vi ender opp med å kjøpe denne sangboken.

 

Far spiller piano og kan spille (det er noter i) for den lille, begge foreldre synger i kor så det er nok midt i blinken. Det var ideene herfra om eventyrbøkene som fikk meg på tanken, så igjen tusen takk for all god hjelp fra dere!

 

:strix:

Den er kjempefin. Skriv en liten hilsen inni også. Det er veldig koslig og gjør boken mye mer personlig for barnet. Hvis du er redd det skal bli fler like kan du skrive etter at du har sjekket hva han får fra andre.

 

Anonymous poster hash: f5240...052

Skrevet

Hva med noe personlig? Noe dere kan lage selv? Jeg fant en kjempefin gyngehest i bruktbutikk, som jeg pusset og malte og dekorere. Det var veldig populært.

 

Anonymous poster hash: 2529a...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...