Gå til innhold

Store problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ein gutt på 9 år som er heilt normal på heimefronten. Er som ei 9 åring. Han har venner og besøker dei. Kjenner ikkje igjen ungen skulen forteller om.

Men på skulen er han totalt vanskelig. Gjør ingen ting i timene, har ikkje gym, bading og nekter og gjøre lekser i leksehjelpen. Vansklig på skulen rett og slett. Virker som at når han sier jeg vil ikkje så har han full kontroll på Lærarane. Skulen ringer nesten kvar dag.

Har søkt han inn på BUP og må vente. Jeg har ringt BUP fleire ganger og fått presset timen ned til 18 mars. Men ringer fortsatt pga at skal ungen sitte i den sitvasjonen fram til BUP kommer 18 mars.

Er det andre som har noe liknende barn el har hvore bort i noe liknende ?

Er så frustrert.

Anonymous poster hash: 94524...424

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du med situasjonen når han kommer hjem evt? 

Dette må slås hardt ned på, si til han at om han ikke følger reglene skolen har så mister han spill etc, gå til venner, ja alle goder. For vis han at dette ikke er greit!!!!!

Anonymous poster hash: b83a9...ffb
Skrevet

jeg vet jo ingenting om hvordan gutten din er, men ut fra det du forteller vil jeg tro at han kanskje ikke er helt normal hjemme heller...?Bare at du er vant til ham, og tillater muligens mer enn hva andre aksepterer? 

Anonymous poster hash: 2ac13...fc1
Skrevet

Hva gjør du med situasjonen når han kommer hjem evt?  Dette må slås hardt ned på, si til han at om han ikke følger reglene skolen har så mister han spill etc, gå til venner, ja alle goder. For vis han at dette ikke er greit!!!!! Anonymous poster hash: b83a9...ffb

Har vert på tanken. Men kun ipad har vi teke vekk. Virker så han veit at detta kan jeg gjøre på skule og får det igjennom. Han er smart.

Skrevet

jeg vet jo ingenting om hvordan gutten din er, men ut fra det du forteller vil jeg tro at han kanskje ikke er helt normal hjemme heller...?Bare at du er vant til ham, og tillater muligens mer enn hva andre aksepterer?  Anonymous poster hash: 2ac13...fc1

Korleis heime og aksepterer ?

Skrevet

jeg vet jo ingenting om hvordan gutten din er, men ut fra det du forteller vil jeg tro at han kanskje ikke er helt normal hjemme heller...?Bare at du er vant til ham, og tillater muligens mer enn hva andre aksepterer?  Anonymous poster hash: 2ac13...fc1

Korleis heime og aksepterer ?

Hva mener du med hvordan hjemme og akseptere? Jeg mistenker at andre ikke ville vurdere gutten din som normal hjemme heller (på tross av at du mener det). 

Skrevet

Nå vet vel hi best selv hvordan forholdene er hjemme,...

Vi har og en gutt som er totalt forskjellig hjemme og på skole

Skrevet

Korleis er gutten dokka ?

Skrevet

Men det er vel ikke akkurat en ukjent problemstilling at foreldrene ikke ser barnas oppførsel... Jeg har i alle fall tilgode å ikke skjønne problemet med barn hvor jeg kan se situasjonen fra litt perspektiv. Hadde alle foreldre gjort alt rett med barna våre hadde jo ingen hatt problemer... Og å nekte for at det kan være forhold i hjemmet som ligger til grunn for atferd i skolen styrker bare mine mistanker. Det kan selvfølgelig være noe helt annet, men jeg ville sett på meg selv først i alle situasjoner hvor mitt barn strever. 

Skrevet

Hadde et sånt barn jeg også. Endret oppførsel hjemme kom først i 10-11 års alder.

Gledet han seg til å begynne på skolen?

Ønsker han å gå på skole hver dag?

Liker han lekser?

Har han vondt i magen om kvelden en gang i blant?

Tar han med hjem skolesaker? 

Lager sin egen gymbag?

Tar iniativ til å gjøre lekser selv?

Min har iallefall skolevegring. Mulig fordi det er mistanke om ADD. 

Anonymous poster hash: 69f0e...eec
Skrevet (endret)

Skole og hjem er to veldig ulike arenaer. Noen barn mestrer begge arenaer greit, mens andre kan ha utfordringer. Noen barn utagerer på skolen, andre tar det ut hjemme. Dette er forsåvidt ikke unormal atferd hos mange barn, men det er atferd som er å regne som uønsket.

Det er avgjørende at dere finner årsaken til atferden hans. Dere må finne ut om vegringen er forårsaket av "trass og uvilje" eller om det ligger noe mer bak.

Er reglene hjemme veldig ulike de på skolen? Kan det hende at dere er for autoritære eller for ettergivne?

Det kan sikkert være lurt å få sjekket synet og hørselen hans så fort som mulig. Det er også fornuftig å få bistand fra fagfolk. Bra at du har kontaktet BUP.

Det er avgjørende at dere som foresatte "spiller på lag" med skolen her - og at dere viser dette tydlig til sønnen deres. Et godt tverrfaglig samarbeid er alfa og omega :)

Lykke til!

Endret av MammantilNurket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...