Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Ser på alle disse trådene om hvor man ville og ikke ville sendt barna sine. Her er vi så heldige at alle barna våre er ganske populære og godt likt, noe som også medfører at de har mange venner. Foreldrene møter vi jo gjerne på foreldremøter og kanskje på kamper/oppvisninger i de tilfellene barna våres har de samme aktivitetene. I barnehagebarnet sitt tilfelle møter jeg gjerne på noen i forbindelse med levering/henting også. Jeg er av den åpne og utadvendte typen som gjerne slår av en prat, og har derfor småsnakket litt med mange av foreldrene til mine barns venner. Noen av dem har jeg til og med på FB. Trass i dette, så kjenner jeg dem jo ikke inngående. Sett utenifra virker de jo normalt oppegående, og barna deres helt normale, men jeg vet jo egentlig ingenting personlig om dem. Noen av foreldrene kjenner jeg ikke i det hele tatt, har knapt sett dem. Og jeg renger med de kjenner det samme ovenfor meg/oss. Likevel så er jo barna på besøk hos hverandre, og innimellom på overnattingsbesøk også. Men jeg vet jo ikke hva foreldrene der gjør og ikke gjør. Dere som f.eks. sier at dere ikke vil sende barna på overnatting til noen som kanskje tar seg ett glass vin på kvelden, kan ta seg en sigarett under kjøkkenviften/ut vinduet på kvelden osv. Spør dere foreldrene helt konkret om dette da? Om 9-åringen kommer hjem og spør om å få sove hos "Per", ringer dere da "Per" sine foreldre for å forsikre dere om at de ikke skal røyke eller ta et glass vin eller hva det nå er som måtte plage dere? Eller kjenner dere alle foreldrene til deres barn sine venner så ekstremt godt at dere vet med en 100% sikkerhet at de ikke gjør sånn og slik? *nysgjerrig* Anonymous poster hash: 5a23b...06e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Noen kjenner vi godt, andre har vi såvidt hilst på. Likevel, ryktene går, jeg vet om barn som har begrenset kontakt med enkelte i området her vi bor pga. foreldre som legger hindere i veien. Dette er foreldre som ikke kjenner det andre barn mer enn hva ryktene sier. Anonymous poster hash: b266f...cef
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Synes jo det er på sin plass å si ifra at min sensitive lille "Per" ikke må utsettes for traumatiske opplevelser. Har da en sjekkliste jeg går etter. - tenker du å nyte alkohol når mitt lille barn er i ditt hus? - kan det hende at du tilfeldigvis henger ut vinduet med sigaretten din? Da vil jeg heller foreslå trappen. - har du tenkt å ha sex ? mitt sensitive barn må ikke utsettes for å høre evnt lyder. Ha døren lukket. - Hvor mange dyr kommer til å oppholde seg i boligen ved en evnt overnatting? - vil gjerne opplyse om at jeg kan dukke opp uanmeldt når som helst på kveld/ natt for å se om det er noen brudd på mine regler. Dere kan selvsagt kopiere min liste, vi er da ansvarlige foreldre Anonymous poster hash: d0ea3...feb
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Foreldrene til de tre nærmeste vennene kjenner jeg ganske godt. Vi kan godt være sammen en kveld og drikke kaffe/te eller vin (!!) mens barna er i seng. Kjente de ikke før barna våre ble kjent, men har blitt godt kjent de par siste årene. Anonymous poster hash: faf9e...aa5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Synes jo det er på sin plass å si ifra at min sensitive lille "Per" ikke må utsettes for traumatiske opplevelser. Har da en sjekkliste jeg går etter. - tenker du å nyte alkohol når mitt lille barn er i ditt hus? - kan det hende at du tilfeldigvis henger ut vinduet med sigaretten din? Da vil jeg heller foreslå trappen. - har du tenkt å ha sex ? mitt sensitive barn må ikke utsettes for å høre evnt lyder. Ha døren lukket. - Hvor mange dyr kommer til å oppholde seg i boligen ved en evnt overnatting? - vil gjerne opplyse om at jeg kan dukke opp uanmeldt når som helst på kveld/ natt for å se om det er noen brudd på mine regler. Dere kan selvsagt kopiere min liste, vi er da ansvarlige foreldre Anonymous poster hash: d0ea3...feb Hehe, utrolig bra! Det er faktisk sånn jeg nesten ser for meg at enkelte her inne holder på Anonymous poster hash: 5a23b...06e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Kjenner ikke så mange av foreldrene til 3.klassingens venner. Synes det er veldig leit, men sånn er det desverre. Når eldste gikk på barneskolen kjendte jeg de fleste av foreldrene i klassen hans og foreldrene til barna han spillet fotball med. Anonymous poster hash: 6ed15...154
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Moren til kjæresten til min 6 åring, har jeg blitt god venninne med. Og mødrene til 5 andre 6 åringer, som bor på feltet vårt har jeg blitt ganske godt kjent med. Vi har grillet sammen ute på sommeren, og hun ene har jeg blitt venninne med. Bestekompisen han har fått seg på skolen, så har jeg og skravlet en god del med foreldrene. Anonymous poster hash: 73bfb...e7b
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Synes jo det er på sin plass å si ifra at min sensitive lille "Per" ikke må utsettes for traumatiske opplevelser. Har da en sjekkliste jeg går etter. - tenker du å nyte alkohol når mitt lille barn er i ditt hus? - kan det hende at du tilfeldigvis henger ut vinduet med sigaretten din? Da vil jeg heller foreslå trappen. - har du tenkt å ha sex ? mitt sensitive barn må ikke utsettes for å høre evnt lyder. Ha døren lukket. - Hvor mange dyr kommer til å oppholde seg i boligen ved en evnt overnatting? - vil gjerne opplyse om at jeg kan dukke opp uanmeldt når som helst på kveld/ natt for å se om det er noen brudd på mine regler. Dere kan selvsagt kopiere min liste, vi er da ansvarlige foreldre Anonymous poster hash: d0ea3...feb Heldigvis trenger du ikke spørre om det med rullestol, det ser man jo kjapt. Kunne fort blitt en ubehagelig situasjon når du skulle spurt om det. Men du glemte å spørre om de har bil og om den foreldrene som er hjemme har førerkort! Anonymous poster hash: e17d1...b2a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #9 Skrevet 5. mars 2014 Kjenner de fleste ganske godt. Vi bor i en bitteliten bygd, så det skal godt gjøres å ikke kjenne de. Og de som jeg ikke kjenner så godt, vet jeg jo alt om allikevel, for jungeltelegrafen opererer ganske heftig her ute på landsbygda Men seriøst, om jeg ikke kjenner dem personlig, vet jeg allikevel endel om dem. Jeg tror jeg har alle mødrene på facebook….. Og gjennom facebook, har jeg raskt kunnet stadfeste at det finnes en jente i min datters klasse som hun aldri aldri får overnatte hos. Anonymous poster hash: a4df6...66f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 Kjenner de fleste ganske godt. Vi bor i en bitteliten bygd, så det skal godt gjøres å ikke kjenne de. Og de som jeg ikke kjenner så godt, vet jeg jo alt om allikevel, for jungeltelegrafen opererer ganske heftig her ute på landsbygda Men seriøst, om jeg ikke kjenner dem personlig, vet jeg allikevel endel om dem. Jeg tror jeg har alle mødrene på facebook….. Og gjennom facebook, har jeg raskt kunnet stadfeste at det finnes en jente i min datters klasse som hun aldri aldri får overnatte hos. Anonymous poster hash: a4df6...66f Hva baserer du det på da? Anonymous poster hash: faf9e...aa5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Kjenner de fleste ganske godt. Vi bor i en bitteliten bygd, så det skal godt gjøres å ikke kjenne de. Og de som jeg ikke kjenner så godt, vet jeg jo alt om allikevel, for jungeltelegrafen opererer ganske heftig her ute på landsbygda Men seriøst, om jeg ikke kjenner dem personlig, vet jeg allikevel endel om dem. Jeg tror jeg har alle mødrene på facebook….. Og gjennom facebook, har jeg raskt kunnet stadfeste at det finnes en jente i min datters klasse som hun aldri aldri får overnatte hos. Anonymous poster hash: a4df6...66f Hva baserer du det på da? Anonymous poster hash: faf9e...aa5 Hun har kanskje observert disse foreldrene kjøpe frist price produkter, og det må jo ikke gullungen ha må du da vite!! (Har faktisk en bekjent som er slik) Anonymous poster hash: 9cbb0...87e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #12 Skrevet 5. mars 2014 Nå er ikke mine barn kommet i den alderen at overnatting er noe tema enda. Men når den tid kommer, så håper jeg at jeg har fått en magefølelse på om det er greit eller ikke. Jeg vil nok tenke på om det er forsvarlig, altså om foreldrene er oppegående og ikke noen "dophuer". Jeg vil at de skal kunne passe på og ha oversikten. Et vinglass gjør meg ingenting, heller ikke røyking igjennom vinduet. Men jeg vil ha ansvarlige foreldre som ikke forlater barna for å gå ut på fest, eller andre uansvarlige handlinger. Da snakker jeg grove ting. Men det regner jeg med at vi har fått vibber på lenge før det blir overnatting. Anonymous poster hash: 1d1b8...da2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 Jeg jobber ikke selv i barnevernet eller politiet, men kjenner mange som gjør det. De aller fleste av dem jobber av prinsipp ikke der de bor. De vil ikke risikere å komme i dilemmaer pga opplysningene de får fra jobben ifht foreldrene til barnas venner. Det er ikke mulig å beskytte seg mot alt! Selv var jeg i tidlig tenårene ofte på overnatting i 2 hjem det ikke var så bra stilt for barna. Foreldrene mine visste dette utmerket godt. De visste også samtidig at det at jeg overnattet, gjorde at barna fikk "fri" fordi foreldrene skjerpet seg både i språkbruk og annet. Disse barna/tenåringene kunne når som helst komme hjem til oss enten jeg var hjemme eller ikke. En av dem hadde til og med nøkkel til huset vårt da moren hadde det med å kaste ut og gi husarrest sånn annenhver gang. JA det var aktuelt å melde til barnevernet, men på den tiden ville foreldrene fått beskjed opptil et halvt år før avgjørelse. Anonymous poster hash: a109b...7ad
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Nå er ikke mine barn kommet i den alderen at overnatting er noe tema enda. Men når den tid kommer, så håper jeg at jeg har fått en magefølelse på om det er greit eller ikke. Jeg vil nok tenke på om det er forsvarlig, altså om foreldrene er oppegående og ikke noen "dophuer". Jeg vil at de skal kunne passe på og ha oversikten. Et vinglass gjør meg ingenting, heller ikke røyking igjennom vinduet. Men jeg vil ha ansvarlige foreldre som ikke forlater barna for å gå ut på fest, eller andre uansvarlige handlinger. Da snakker jeg grove ting. Men det regner jeg med at vi har fått vibber på lenge før det blir overnatting. Anonymous poster hash: 1d1b8...da2 Det er det samme vi gjør. Tar det litt på magefølelsen rett og slett. Nå tenkte jeg mer på de som er hysterisk for at foreldrene i det hjemme kanskje kan ta et glass med vin på kvelden el. Jeg lurer på hvordan de kan vite det? Spør de? Eller er det bare enda en av de fikse tankene de har i hode sitt, men når det kommer til praksis, så vil de når barnet blir eldre innse at det er umulig å ha full kontroll på slikt? Her har vi som regel overnattingsbesøk i helger/ferier, og det er ikke helt uvanlig at jeg og mannen kan ta hver sitt glass med min til middagen da. Vi blir jo ikke akkurat full av det, ikke brisen en gang, og ingen av foreldrene til barnas venner vet noe om hva vi gjør eller ikke gjør. Så godt kjenner de oss faktisk ikke. Og vise versa. HI Anonymous poster hash: 5a23b...06e
MrsMilla Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Jeg har vært på kaffebesøk til så godt som samtlige av barnas venner. Der de overnatter har vi hatt kontakt med foreldrene i lengre tid, og er godt nok kjente til å kunne bare ringe om det er noe, ta en søndagskaffe etc. Så vi føler at vi har en viss kontroll - selv om du aldri kan være helt sikker. Når barna får en ny kamerat/venninne så er det prioritert på agendaen min å ta kontakt med foreldrene og bli kjent med de, slik at barrieren for besøk etter barnehage/skole og eventuelt overnatting etterhvert blir brutt. Greit å være litt i forkant. Vi sender ikke barna til hjem der vi føler oss usikre, da inviterer vi heller disse barna til oss. Sjelden vi opplever det forresten. Det er stort sett overnattinger her eller der hver helg, så vi er avhengige av å kjenne folk relativt godt. Men om de tar et par glass vin når barna er der, har jeg aldri tenkt på som et problem. Dessuten ringer de jo om noe skulle oppstå - og her er det korte nok avstander til at vi kan gå/løpe imellom. Er ikke ok med røyking inne - men det er ingen som gjør det her som jeg vet om. Endret 5. mars 2014 av MrsMilla
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #16 Skrevet 5. mars 2014 Kjenner de fleste ganske godt. Vi bor i en bitteliten bygd, så det skal godt gjøres å ikke kjenne de. Og de som jeg ikke kjenner så godt, vet jeg jo alt om allikevel, for jungeltelegrafen opererer ganske heftig her ute på landsbygda Men seriøst, om jeg ikke kjenner dem personlig, vet jeg allikevel endel om dem. Jeg tror jeg har alle mødrene på facebook….. Og gjennom facebook, har jeg raskt kunnet stadfeste at det finnes en jente i min datters klasse som hun aldri aldri får overnatte hos. Anonymous poster hash: a4df6...66f Hva baserer du det på da? Anonymous poster hash: faf9e...aa5 Når moren legger ut bilder på facebook fra fest der alle voksne er tydelig beruset, det flyter av alkohol på bordet, og alle deres tre barn i alderen 0-12 år er våkne og med på festen, så sender jeg ikke mitt barn der. Aldri. Endte heller med en bekymringsmelding. Anonymous poster hash: a4df6...66f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2014 #17 Skrevet 5. mars 2014 Synes jo det er på sin plass å si ifra at min sensitive lille "Per" ikke må utsettes for traumatiske opplevelser. Har da en sjekkliste jeg går etter. - tenker du å nyte alkohol når mitt lille barn er i ditt hus? - kan det hende at du tilfeldigvis henger ut vinduet med sigaretten din? Da vil jeg heller foreslå trappen. - har du tenkt å ha sex ? mitt sensitive barn må ikke utsettes for å høre evnt lyder. Ha døren lukket. - Hvor mange dyr kommer til å oppholde seg i boligen ved en evnt overnatting? - vil gjerne opplyse om at jeg kan dukke opp uanmeldt når som helst på kveld/ natt for å se om det er noen brudd på mine regler. Dere kan selvsagt kopiere min liste, vi er da ansvarlige foreldre Anonymous poster hash: d0ea3...feb Heldigvis trenger du ikke spørre om det med rullestol, det ser man jo kjapt. Kunne fort blitt en ubehagelig situasjon når du skulle spurt om det. Men du glemte å spørre om de har bil og om den foreldrene som er hjemme har førerkort! Anonymous poster hash: e17d1...b2a For ikke å snakke om kostholdsreglementet! Jeg pleier å gjennomgå mine forventninger hva gjelder mat under besøket aller først. (I hht DIBs retningslinjer) innfris ikke dette, blir det null overnatting! Anonymous poster hash: e4e49...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå