Gå til innhold

Akupunktur mot angst. Hjelper det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer de vil dele?

Hjelper akupunktur mot angst?

For ca. 2 år siden så kom angsten over meg, hvor jeg ikke kunne hanskes med den, jeg måtte ha hjelp. Går jevnlig til psykolog og har gått i snart 1 år, men jeg føler ikke noe fremgang, ingen forskjell og angsten har blitt sterkere.

Jeg vil ikke miste mer tid, så jeg tenkte å prøve akupunktur, da jeg har hørt så mye om det.

Men allikevel spent på om det vil hjelpe meg, med angsten min, om ikke helt men forminske den litt.

Noen erfaringer/tips?

Anonymous poster hash: a7f31...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingen dokumentert effekt, nei. Du kan vel alltids finne folk som føler det hjelper.

Om psykologen ikke har hjulpet deg noe på et år, bør du bytte behandler.

Anonymous poster hash: 53db0...210
Skrevet

Det har ingen dokumentert effekt, nei. Du kan vel alltids finne folk som føler det hjelper.

Om psykologen ikke har hjulpet deg noe på et år, bør du bytte behandler.

Er du alupuntktør og har lest mye om akupunktur og forskning?

Siden du så greit sier at det ikke har noe dokumentert effekt?

Anonymous poster hash: a4c01...9c2

Skrevet

Det finnes pilotstudier som viser at akupunktur har god effekt på depresjon og psykiske lidelser som f eks angst.

Ta kontakt med en akupunktør fra akupunkturforeningen.

De kan gi deg svar på om hvor god erfaring de har med akupunktur og angst og hvor god effekt der har :)

Masse lykke til

Skrevet

Om jeg var akupunktør hadde jeg antagelig holdt kjeft om at mye av det jeg drev med ikke var vitenskapelig fundert.

Men for all del, akupunktur har dokumentert effekt for noen ting. Angst er, i hvert fall foreløbig, ikke en av dem.

Skrevet

Om jeg var akupunktør hadde jeg antagelig holdt kjeft om at mye av det jeg drev med ikke var vitenskapelig fundert.

Men for all del, akupunktur har dokumentert effekt for noen ting. Angst er, i hvert fall foreløbig, ikke en av dem.

Hvordan vet du det?

Et kjapt lite søk på nettet vist at akupunktur kunne ha god effekt.

Akupunktur har også god effekt på psyken

I følge flere akupunktører

Skrevet

Tror jeg nesten bare må prøve, rett og slett.

Takk for svar :) Hi

Anonymous poster hash: a7f31...a10

Skrevet

Akupunktur er sidestilt med vestlig medisin nå. Så du må nok oppdatere litteraturen din.

Ville forhørt meg ved akademiet kanskje.

Skrevet

Jeg er akupunktør og har behandlet flere med angst. Kan bare komme på en som jeg ikke greide i det hele tatt. Hvor stor bedringen har vært varierer, fra helt bra til at de i hvert fall får det litt bedre.

Angst kan jo ha så mange årsaker og dermed kan det være mange veier å gå bare innen akupunkturen og man må tilpasse det den enkelte.

Min erfaring er at mange med angst uten særlig forhistorie også har mangeltilstander hva vitaminer og/eller mineraler angår, og de som ikke har effekt bare med akupunktur sender jeg gjerne videre til leger eller andre dyktige som kan analysere helheten i blodprøver, fullblodprøver og evt hårmineralanalyser.

Kosten kan også spille inn, da mange med angst er for sure i kroppen. Når de får lagt om kostholdet tappes kroppen mindre for basisike mineraler, og da blir de fleste roligere i kroppen, får ikke så store nedturer eller så sterke anfall lenger. Noen må inn med større doser med f.eks. mineraltilskudd for å komme i balanse.

Søk etter en dyktig terapeut som har erfaring og som også er vant med å samarbeide med leger og/eller andre dyktige terapeuter.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: bcb75...625
Skrevet

Akupunktur er sidestilt med vestlig medisin nå. Så du må nok oppdatere litteraturen din.

Å ja. Det var derfor de har lagt ned Radiumhospitalet og erstatta det med en akupunkturklinikk, ja? Og innført offentlig støtte til akupunkturbehandling?

Sidestilt er det kanskje, men likestilt er det overhodet ikke. Hvem sier det? Akupunktørene? De vet selvsagt best? Akkurat som FrP-erne sier at FrP er lurest?

Skrevet

Haha jeg rister bare på hodet :)

Skrevet

Jeg jobber med noen som er sertifisert NADA behandlere. 

les mer om det her http://www.nada-norge.no/om-nada/

Jeg fikk prøve det når jeg sluttet å røyke og det hjalp. Fikk også bedre søvn, og mine panikkangstanfall ble redusert fra opptil 5 i mnd til bare 1 i mnd (jeg har PTSD etter at min mor døde i armene mine da jeg var ung)

Jeg ville absolutt prøvd det. Funker det ikke, neivel. Men for mange har det virkelig hjulpet. 

Lykke til <3

Anonymous poster hash: baa2c...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...