Gå til innhold

Hva er rettighetene mine? Noen som kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente med en forsinket utvikling som kommer til og få en diagnose lett psykisk utviklingshemmet.

Jeg må kjempe med jobben uansett hvilke møte jeg og mannen min skal på enten det er PPT, skolen, ansvarsgruppemøte, habiliteringssenteret osv.

Hvilke rettigheter har vi som foreldre når det gjelder slike møter og være borte borte fra jobb??

Slitsom og måtte krangle med sjefen vær gang.

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta ut sykt barn-dag, ellers ingen rettigheter.

Du kan eventuelt redusere stilling og søke hjelpestønad.

Anonymous poster hash: 38d18...2ff
Skrevet

Du kan søke utvidet sykt barn dager feks fra NAV, det har vi fått. Husker ikke i farta, mener det er 10 dager ekstra.

Lett å få, spesialisten fylte ut og sendte inn til NAV. Vedtaket kom etter kort tid i posten

Skrevet

Du å mannen kan jo og bytte på å gå i møtene, men rekne ikke med det er møter som varer hele dagen så du får søke om å gå på møtene uten lønn eller noe slikt.

Men eg hadde nok hørt med nav i forhold til rettigheter :)

Anonymous poster hash: 2c00b...cd0

Skrevet

Vi har vært i gjennom den mølla nå,og vi ble rett og slett sykemeldt den tiden vi var borte og fikk dekt reising til og fra møtene

Skrevet

Vi har vært i gjennom den mølla nå,og vi ble rett og slett sykemeldt den tiden vi var borte og fikk dekt reising til og fra møtene

Men det er jo en ulovlig løsning, og ikke noe å anbefale andre akkurat.

Skrevet

Men det er jo en ulovlig løsning, og ikke noe å anbefale andre akkurat. Anonymous poster hash: 38d18...2ff

Aner ikke om det er lov eller ikke jeg,var overlegen som hadde vår sak som sa at slik gjorde de det der.

Skrevet

Men det er jo en ulovlig løsning, og ikke noe å anbefale andre akkurat. Anonymous poster hash: 38d18...2ff

Aner ikke om det er lov eller ikke jeg,var overlegen som hadde vår sak som sa at slik gjorde de det der.

Ok. Da vet du det nå. Både dere som fremsetter krav om sykepenger uten å være syke, og legen som skriver sykmelding uten at dere er syke bryter loven.

Skrevet

Ok. Da vet du det nå. Både dere som fremsetter krav om sykepenger uten å være syke, og legen som skriver sykmelding uten at dere er syke bryter loven. Anonymous poster hash: 38d18...2ff

Ja,ok..

Skrevet

Sjekk med NAV, du kan ha krav på utvidelse av sykt barn dager og opplæringspenger. Spør også på BUP (regner med det er der barnet utredes?) da de har erfaring og kunnskap om hva foreldre kan ha rett til å søke om støtte eller annet i forbindelse med barnets tilstand.

Lykke til :)

Og som nevnt tidligere i tråden, kan ha rett til hjelpestønad og grunnstønad (søkes gjennom NAV) og omsorgslønn (søkes gjennom kommunen i tillegg)

Anonymous poster hash: a2b14...511
Skrevet

Ok. Da vet du det nå. Både dere som fremsetter krav om sykepenger uten å være syke, og legen som skriver sykmelding uten at dere er syke bryter loven. Anonymous poster hash: 38d18...2ff

Ja,ok..

Det er faktisk såpass belastende å være gjennom utredning at du skal ikke se bort fra at den sykmeldingen er berettiget!

Regner med at legen vet godt hva han/hun gjør....

Skrevet

Ja,ok..

Det er faktisk såpass belastende å være gjennom utredning at du skal ikke se bort fra at den sykmeldingen er berettiget!

Vissvass. Selvfølgelig kan foreldre bli syke av oppfølgingen av barn som sliter, men derfra til en avdeling hvor de hevder at "det er slik de gjør det" og praktiserer det som en rutinemessig greie er et langt sprang.

Er man ikke syk, har man ikke krav på sykmelding og sykepenger. Selv om det gjør det vanskelig i en del situasjoner.

Skrevet

Ja,ok..

Vissvass. Selvfølgelig kan foreldre bli syke av oppfølgingen av barn som sliter, men derfra til en avdeling hvor de hevder at "det er slik de gjør det" og praktiserer det som en rutinemessig greie er et langt sprang.

Er man ikke syk, har man ikke krav på sykmelding og sykepenger. Selv om det gjør det vanskelig i en del situasjoner.

Jammen så fint at du sitter med fasiten, da

Skrevet

Ja. Det er vel greit å vite om det når man bedriver ulovligheter.

Om du også vil ha fasiten, kan jeg anbefale lovdata.no

Skrevet

Var i hvertfall godt at det ikke ble trøbblete med økonomien oppi alt...i perioder var vi på mere møtevirksomhet enn jobb...

Skrevet

Må bare spørre, selv om det ikke var det du lurte på akkurat..

Hva kjennetegner at datteren din er lettere psykisk utviklingshemmet? Mistenker det samme her ser du...

Anonymous poster hash: 7290d...252

Skrevet

Ja. Det er vel greit å vite om det når man bedriver ulovligheter.

Om du også vil ha fasiten, kan jeg anbefale lovdata.no

Du får vel anmelde denne legen da

Skrevet

Greit nok hvis loven er slik,men det visste da ikke vi og glad vi hadde muligheten til denne ordningen

Skrevet

Onkel politi er i farta ser jeg, pass på så dere ikke havner i fengsel  :regler:

Anonymous poster hash: fdc8c...20f
Skrevet

Det er noe som heter pleiepenger. Jeg vet ikke om det er mulig i forhold til dette, men sjekk ut.

Et godt tips er å høre med de som har med funksjonshemmede i kommunen - tildelinger osv. De har gjerne god greie på reglene.

Anonymous poster hash: 2628f...1d7
Skrevet

Du som mener at både ADHD mamma og legen begikk lovbrudd. Du er klar over at legen sykmelder pga en diagnose ja? Det blir gjort hele tiden, fordi systemet her til lands ikke har tatt innover seg at du kan være arbeidsudyktig uten å være syk. Legen min gjorde det med meg også da pappa lå for døden. Regner med at regler for slike situasjoner tvinger seg frem etterhvert. Jeg hadde i hvertfall ikke dårlig samvittighet for å få en synelding i den situasjonen jeg var i- men så er jeg også en skruppelløs psykopat : P

Skrevet

Vi har en datter med en liten funksjonshemming, hun ble utredet når hun var 1.5år og har frem til nå(nå er hun 7år) vært på mange legebesøk,ppt, helsestasjon pluss flere. Hun var også gjennom en enkel operasjon. Hva du har krav på vet jeg ikke, men vi fikk bruke syktbarn dag eller vellferdspermisjon med lønn. Spør på Nav. Men du når diagnosen er stillt husk at du har krav på "hjelpestødnad" 1100kr i mnd som skal dekkd ekstra utgifter dere har med barnet, i vårt tilfelle spesialsko og fotskinne. :) håoe jeg kunne hjelpe litt vertfall.....

Anonymous poster hash: d60f4...d1a

Skrevet

Vi har fått ekstra sykedager, men hun er da ikke syk så ser ikke noen grunn til at jeg skal bruke opp sykedagene på møter.

Sykmeld.blir heller ikke aktuelt.

Må undersøke velferdspermisjon!!

HI

Skrevet

Du som mener at både ADHD mamma og legen begikk lovbrudd. Du er klar over at legen sykmelder pga en diagnose ja? Det blir gjort hele tiden, fordi systemet her til lands ikke har tatt innover seg at du kan være arbeidsudyktig uten å være syk. Legen min gjorde det med meg også da pappa lå for døden. Regner med at regler for slike situasjoner tvinger seg frem etterhvert. Jeg hadde i hvertfall ikke dårlig samvittighet for å få en synelding i den situasjonen jeg var i- men så er jeg også en skruppelløs psykopat : P

Ja jeg var og veldig takknemmelig for at legen var så forståelsesfull

Skrevet

Ja jeg var og veldig takknemmelig for at legen var så forståelsesfull

Ja og hvilken diagnose mener du passer med "må på møte"?? Det er faktisk ikke slik at alle diagnoser gir rett til sykepenger, og reglene når det gjelder sykepenger er helt klare - man må selv være syk og arbeidsufør for å få sykepenger... At en del leger gir diagnoser som ikke er reelle for å utløse rett på sykepenger endrer ikke på regelverket, det er ulovlig både av legen og den som krever sykepenger uten å være syk....

Anonymous poster hash: eef48...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...